جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دیدار روحانی با رئیس مجلس لهستان

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 449274
رئیس جمهور گفت: در شرایط جدید روابط ایران با اتحادیه اروپا در حال توسعه خواهد بود و لهستان نیز به عنوان دوست ایران در اتحادیه اروپا می‌تواند در توسعه همکاری‌ها نقش مؤثری داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه در دیدار بوگدان بوروسویچ رییس مجلس سنای لهستان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط و همکاری‌ها با لهستان نمی‌بیند، گفت: فرصتی که امروز پیش روی دو کشور قرار دارد، می‌تواند برای جهش در توسعه مناسبات همه جانبه مورد استفاده قرار گیرد.

رییس جمهور ادامه داد: برای توسعه روابط بعد از لغو تحریم‌ها اولین قدم این است که شرکت‌هایی را که با ایران روابط تجاری و اقتصادی داشته‌اند، در مسیر همکاری‌های گذشته تثبیت کنیم.

روحانی اظهار داشت: امروز ظرفیت‌های خوب و مناسبی در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعتی و فناوری‌های گوناگون در ایران و لهستان وجود دارد که در شرایط جدید می‌توانیم از آن به نفع دو ملت استفاده کنیم؛ البته تعامل دو کشور تنها محدود به روابط اقتصادی نیست و در زمینه‌های مختلف فرهنگی و پارلمانی نیز باید همکاری‌ها گسترش یابد.

رییس جمهور افزود: در شرایط جدید روابط ایران با اتحادیه اروپا در حال توسعه خواهد بود و لهستان نیز به عنوان دوست ایران در اتحادیه اروپا می‌تواند در توسعه همکاری‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

روحانی با بیان این که ایران و لهستان می‌توانند در خصوص حل مشکلات گوناگون منطقه ای و بین المللی با یکدیگر رایزنی و گفتگو کنند، افزود: امیدواریم مشکلات موجود در دو منطقه به واسطه راه‌حل‌های سیاسی و گفتگو به نتیجه‌ای برد – برد برسد چراکه وجود ثبات در اروپای شرقی و مرکزی برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

رییس جمهور با اشاره به این که کشورهای همسایه ایران در منطقه خاورمیانه با مشکلات زیادی روبرو هستند و برخی از آنها سالهاست دچار مشکلات تحمیلی و امنیتی شده‌اند، خاطرنشان کرد: اشغال‌ها و مداخله‌های خارجی آثار بسیار مخربی در منطقه برجای گذاشته که یکی از آنها فعال شدن گروه‌های تروریستی است.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز منطقه خاورمیانه با خطر گروه‌های تروریستی مواجه است و اگر اقدام عاجلی در برابر ‌آنها صورت نگیرد می‌تواند تمامی کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه را با مشکلات اساسی مواجه کند، گفت: باید همگان در برابر این معضل جهانی ایستاده و برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

رییس جمهور افزود: مبارزه با تروریسم علاوه بر لزوم وجود اراده‌ای جمعی در سطح جهان، به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی نیاز دارد و بی‌تردید وجود امنیت در دو منطقه اروپا و خاورمیانه به نفع همه کشورها و جهان خواهد بود.

روحانی گفت: اگر برخی از کشورها به گروه‌های تروریستی کمک نکرده و آنها را از کمک‌های آینده خود مأیوس کنند، مشکلات سیاسی موجود در برخی کشورهای منطقه به راحتی قابل حل است؛ باید جلوی منابع کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها گرفته شود.

رییس جمهور با بیان این که مذاکره ایران و با ۱+۵ نشان داد که اگر کشورها اراده جدی داشته باشند بسیاری از مسایل را می‌توانند پای میز مذاکره حل و فصل کنند، اظهار امیدواری کرد تا با اراده واقعی کشورهای مؤثر و تحرک خوب سیاسی شاهد حل سریع‌تر معضلات منطقه‌ای باشیم.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده مذاکره با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه از جمله لهستان برای حل مشکلات و معضلات منطقه‌ای است.

بوگدان بوروسویچ رییس مجلس سنا لهستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان با بیان این که لهستان همواره نگرشی مثبت نسبت به ایران داشته و ملاحظات سیاسی طرف‌های ثالث در آن تأثیر گذار نبوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و عامل ثبات در منطقه است.

رییس مجلس سنا لهستان با مثبت ارزیابی کردن توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵، خواستار توسعه مناسبات همه‌جانبه سیاسی و اقتصادی با ایران شد و افزود: معتقدیم گام بعدی همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید در خصوص مقابله با پدیده تروریسم باشد.

بوگدان بوروسویچ نقش فرهنگی کشورهای منطقه از جمله ایران در حل مشکلات منطقه‌ای را تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود تا طرف‌های درگیر در بحران‌های منطقه‌ای با مذاکره به تفاهم برسند.

رییس مجلس لهستان با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه مواجهه با سیل آوارگان، گفت: توافق هسته‌ای ایران فضای جدیدی را برای مذاکره و اعتمادسازی بوجود آورده که در سایه آن می‌توان در خصوص دیگر مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مذاکره و به تفاهم رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *