جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاثیر حجیم شدن بدهی دولت بر بانک‌ها

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 449036
دولت با افزایش 32 درصدی بدهی‌هایش به بانک‌ها، بیشترین درصد افزایش در بین معوقات در نظام بانکی کشور را دارد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری بدهی‌های دولت به نظام بانکی کشور و بانک‌ها به بانک‌مرکزی افزایش یافته است. موضوع مطالبات بانک‌ها از دولت در اقتصادایران به معضل جدی تبدیل شده است. حساسیت این بحث به گونه ای است که بانک مرکزی در زمینه سیستم های مدیریتی و مالی، چارچوبی برای بانک ها ترسیم کرده است. اما مساله اصلی پرداخت هرچه سریعتر این مطالبات است چراکه تاکنون نظام بانکی از این ناحیه آسیب‌های فراوانی دیده است. 

به گزارش اقتصادنیوز، دولت با افزایش 32 درصدی بدهی‌هایش به بانک‌ها، بیشترین درصد افزایش در بین معوقات در نظام بانکی کشور را دارد. 

معوقات و مطالبات بانک ها از سال گذشته به یکی از جنجالی ترین اخبار اقتصادی مبدل گشته است. ورود بانک مرکزی به موضوعاتی مانند مجامع بانک ها در سال جاری و الزامات مدیریت ریسک از سال گذشته نشان از اهمیت این متغیر ها داشته است. به این بهانه در این گزارش تحلیلی نگاهی به بدهی دولت به بانک‌ها از سال 1390 تا سال 1393 داریم.

نتیجه حاصل شده در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری بر اساس آمار های بانک مرکزی نشان از افزایش بدهی های بخش بانکی و دولت به بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور دارد.(ارقام جداول میلیارد ریال)



 





بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد: کاهش نسبت بدهی بخش غیردولتی نسب به بخش دولتی در سیستم نظام بانکی کشور دارد. که نشان از شیب افزایشی بدهی های دولت است. کاهش این نسبت نشان از کاهش بدهی بخش غیر دولتی و یا افزایش بدهی های دولتی دارد. 



 










بر اساس گزارش های بانک مرکزی، رشد بدهی های دولتی به سیستم بانکی کشور که روند آن در مقطعی کند شده بود، اما اخیرا بار دیگر قوت گرفته و بنابر وضع نا مناسب مالی دولت در سال جاری این روند تشدید خواهد شد. 



 










نرخ سود سپرده ها نیز از جنجال های ایجاد شده در دو سال اخیر است. کشمکش بانک ها و دولت بر روی کاهش سود نرخ سود عملا نتیجه ای در پی نداشته است و سود بانک ها تثبیت شده است. 

نکته جالب توجه در جدول زیر بیشتر بودن میزان سود اعطایی بانک های دولتی نسبت به بانک ها و موسسات غیر دولتی است که خود می‌تواند دلیل بر شکاف در بازار پولی کشور و تمایل بیشتر سپرده گذاران به سپرده‌گذاری در موسسات غیرمجاز با سود بیشتر شده است. 



 







در زمینه مدیریت ریسک نیز بانک های بزرگ کشور از جمله بانک ملت وضعیت مناسبی ندارند. جدول زیر میزان بدهی و مطالبه بانک ها نسبت به بانک مرکزی را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه دور شدن بدهی های بانک ها نسبت به مطالبه بانک ها از بانک مرکزی در بانک هایی مانند صادرات و ملت است. این مورد می‌تواند زنگ خطر بزرگی برای این بانک های بزرگ کشور باشد. 



 



در جدول زیر نیز ارقام مربوط به بدهی های بانک ها نسبت به بانک مرکزی موجود است. افزایش ناگهانی 445 درصدی بدهی های بانک های تجاری نسبت به بانک مرکزی از نکات بسیار جالب توجه است. از طرفی حجم سپرده های دیداری بانک ها نیز در بانک مرکزی منفی شده و حتی نسبت به سال 90 و دوران بحران مالی کشور نیز کاهش بیشتری نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. 



 




جدول زیر، نیز قدرت تسهیلات دهی غیر جاری بانک ها مشخص شده است. این جدول نیز این را نشان می‌دهد که قدرت تسهیلات دهی بلند مدت و غیر جاری بانک ها کاهش پیدا کرده است و نشان از وضعیت نا مناسب شاهراه های مالی کشور است. 



 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *