جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
مدیر یکی از کاروان‌های حجاج اصفهانی:

خیلی‌ها در حادثه منا ایستاده جان دادند

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب: 448837
یکی از شاهدان عینی حادثه منا با بیان اینکه خیلی‌ها در آن ترافیک انسانی ایستاده جان دادند، گفت: چگونه است که استخبارات سعودی با آن همه دوربین و مأمورانی که دارد نتوانست این حادثه را مدیریت کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پیش از ظهر امروز مجلس یادبود جان باختگان حادثه منا، با حضور اساتید، کارمندان و سرپرست دانشگاه اصفهان در مسجد شجره این دانشگاه برگزار شد.
 
مصطفی کلانی؛ مدیر یکی از کاروان‌های حج امسال اصفهان و یکی از شاهدان عینی حادثه در خصوص اتفاقات منا گفت: حج امسال فضای فوق‌العاده امنیتی داشت، هر ساله یکی از مفاد ذکر شده در قرارداد سازمان حج و زیارت با وزارت حج سعودی برگزاری دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین در عرفات است، اما صبح اولین پنجشنبه از بعثه مقام معظم رهبری با مدیران کاروان‌ها تماس گرفته و یک جلسه اضطراری تشکیل شد.
 
وی افزود: در راه جلسه تعداد زیادی کماندو سعودی دیدم با تجهیزاتی که گویی برای یک عملیات بزرگ صحرایی آماده شده بودند، در جلسه توجیهی گفتند که سعودی‌ها اجازه دعای کمیل را ندادند.
 
وی ادامه داد: در ادامه این جلسه به ما گفته شد طبق برنامه قبلی حجاج را به محل دعای کمیل ببرید و تا جایی که درگیری پیش نیامده به مسیر خود ادامه دهید.
 
کلانی در ادامه گفت: نزدیک ساعت 9 شب به ما اعلام شد که مجوز صادر شده اما زائران ایرانی را از یک مسیر تنگ به بین الحرمین بردند، مسیری که البته پر از کماندو آماده به حمله بود، بعدا که حادثه منا اتفاق افتاد با خود گفتیم در مدینه هم شرایط برای کشتار هزاران ایرانی فراهم بوده است.
 
این شاهد عینی حادثه منا در بخش دیگر از سخنانش اظهار داشت: در رابطه با حادثه سقوط جرثقیل باید بگویم که این جرثقیل‌ها بسیار پیشرفته و ایمن بودند اما چه دلیلی دارد که همزمان با یازده سپتامبر و در ایامی که طرح ساخت و ساز حرم تعطیل است این جرثقیل به طرف مقام ابراهیم باشد و با یک طوفان نه چندان قوی سقوط کند.در حالی که می‌دانیم تکنولوژی هارپ نیز در اختیار دشمن است و با آن به راحتی می‌تواند طوفان و سیل به راه بیندازد.
 
وی در خصوص حادثه منا نیز گفت: صبح روز عید که قرار بود به رمی جمرات برویم با سه راه بسته مواجه شدیم.سعودی‌ها از چهار مسیر رفتی که برای رمی جمرات داشتند سه مسیر را بسته بودند و تنها یک مسیر را باز گذاشته بودند.
 
کلانی تصریح کرد: یکی از چهار مسیر برگشتی که وجود داشت را عمدا یا سهوا به سوی مسیر رفتی که همه حجاج از آن در حال عبور بودند، باز کرده و اینجا بود که حادثه عظیم اینجا رخ داد.
 
وی با اشاره به مشکل اصلی زائران در ازدحام جمعیت در منا اضافه کرد: خیلی از جان‌باختگان به علت عطش زیاد جان دادند و اگر آب فراهم بود خیلی‌ها نجات می‌یافتند.
 
کلانی در پایان گفت: خیلی‌ها در آن ترافیک انسانی ایستاده جان دادند، چگونه است که استخبارات سعودی با آن همه دوربین و مامورینی که دارد نتوانست این حادثه را مدیریت کند، مگر آنکه عمد و غرض‌ورزی در کار بوده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *