پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پولیپ روده را جدی بگیرید

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 448786
یک متخصص گوارش با اشاره به اینکه فرزندان بیماران مبتلا به سرطان روده از ۲۰ سالگی به بعد بهتر است، جهت پیشگیری از سرطان تحت نظر پزشک قرار گیرند، تاکید کرد: پولیپ روده به دلیل احتمال سرطانی شدن باید جهت درمان جدی گرفته شود.
به گزارش جهان، همایون واحدی در گفت‌وگو با فارس،‌ در رابطه با خونریزی‌ها مقعدی اظهار داشت: این خونریزی‌ها بر اساس سن ممکن است علائم مختلفی داشته باشد ولی به طور کلی خونریزی مقعدی در سن بالای ۴۵ سال بیشتر حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: خون روشن از ناحیه مقعد می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی در قسمت پایینی روده بزرگ یا ابتدای راست روده و گاهی طرف چپ روده باشد.

این متخصص گوارش با اشاره به اینکه خونریزی از مقعد یا مشاهده خون در مدفوع می‌تواند نشانه ابتلا به سرطان باشد، افزود: اگر خونریزی از ناحیه مقعد هنگام زور زدن و همراه با سوزش و درد باشد نشانه شقاق مقعد است که بسته به پیشروی آن، نحوه درمان توسط پزشک بیان می‌شود.

واحدی عنوان داشت: به طور کلی صددرصد نمی‌توان حدس زد که علت خونریزی مقعدی چیست و در افراد ۴۵ سال کمتر نیز باید معاینه و آزمایش‌های لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که یبوست دارند، خونریزی از ناحیه مقعد قطره قطره انجام می‌گیرد، گفت: در مواقع لزوم که پزشک تشخیص دهد به دلایل خونریزی از ناحیه مقعد لازم است کلونوسکوپی انجام شود.

این متخصص گوارش گفت:گاهی پولیپ روده سبب خونریزی شده و باید نسبت به رفع این پولیپ‌ها اقدام کرد چرا که ممکن است درصدی از این پولیپ‌ها پس از چند سال دچار بدخیمی شده و فرد را با مشکل سرطان همراه سازد.

به گفته واحدی سرطان روده در افراد زیر ۴۵ سال بیشتر علت ژنتیکی داشته و کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند فرزندان آنها از ۲۰ سالگی به بعد باید تحت نظر قرار گیرند همچنین این مسئله برای افرادی که پولیپ روده آنها سرطانی شده نیز صادق است.

وی افزود: افرادی که در سن بالای ۵۰ سال کلونوسکوپی انجام می‌دهند در صورتیکه مشکلی نداشته باشند تا ۱۰ سال لازم نیست این عمل را تکرار کنند ولی در زمانی‌که پولیپ روده داشته باشند، بر اساس اندازه آن پزشک پیشنهاد می‌کند که طی چه مدتی تحت نظر برای درمان قرار گیرند ولی به طور کلی افراد باید پولیپ روده را جدی گرفته و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

این متخصص گوارش گفت: بیماری التهاب روده نیز گاهی سبب خونریزی مقعدی یا اسهال خونی می‌شود. همچنین مواقعی در میان زنان زخم منفرد رکتوم (انتهای راست روده) که بیماری بدخیمی نبوده، سبب ایجاد مشکل و خونریزی از ناحیه مقعد برای آنها می‌شود که مصرف مواد ملین و فیبردار در درمان بیماری به آنها کمک می‌کند.

واحدی با اشاره به اینکه روده حس ندارد و زخم آن اصولا دردی برای بیمار ایجاد نمی‌کند، افزود: ولی گشاد شدن روده سبب ایجاد درد در افراد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش سن، مصرف برخی داروهای قلبی و عروقی یا قرص‌های پیشگیری از بارداری سبب ایجاد مشکلات روده‌ای و خونریزی مقعدی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *