پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
کوشکی در نشست «ایران پس از برجام»:

برجام گره‌ای از اقتصادکشور را حل نمی‌کند

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 448444
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که برجام نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات مبنایی اقتصاد ما را حل کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد صادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با حضور در نشست «ایران پس از برجام» که بعد از ظهر امروز در دانشکده حقوق علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد پیرامون وضعیت اقتصاد سیاست خارجی ایران پس از اجرای برجام سخنرانی کرد.
 
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نظر هیأت حاکمه درباره برجام یک‌دست نیست، گفت: رئیس جمهور آمریکا و مشاوران وی مذاکرات و رسیدن به برجام را به عنوان یک راهکار مهم برای مهار ایران می‌دانند و دستاورد مهمی برای سیاست خارجی خود می‌دانند.
 
این استاد دانشگاه افزود: نقطه مقابل، کسانی هستند که معتقدند می‌شد برجام سختگیرانه‌تر تنظیم شود و نیاز نبود در آن به طرف ایرانی امتیازاتی داده شود و به همین دلیل با برجام مخالفند. این دسته می‌گویند با موضع‌گیری‌هایی که جمهوری اسلامی نشان داده باید فشار بیشتری بر ایران از طریق برجام صورت می‌گرفت چرا که جمهوری اسلامی جز پذیرش آن چاره دیگری نداشت.
 
کوشکی افزود: این دسته که اکثر آنان جمهوری خواه هستند تلاش می‌کنند با استفاده از تمام ابزارهای قانونی موجود در راه برجام مانع‌تراشی کنند از جمله مصوبه اخیر آنان در خصوص دریافت غرامت از پول‌های بلوکه شده ایران که البته رئیس جمهور کنونی آمریکا گفته آن را اجرا نمی‌کند اما اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا موافق این مصوبه باشد و بخواهد این را اجرا کند مانع بزرگی بر سر برجام بوجود می‌آید.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دو حوزه سیاست خارجه و اقتصاد ما تحت تاثیر اجرای برجام قرار خواهد گرفت، گفت: برخی مسئولین به صراحت بیان کردند که تصور نشود اجرای برجام منجر به حل مشکلات اقتصادی کشور می‌شود ، نامه 4 وزیر به رئیس جمهور نیز مؤید این نکته است.
 
وی تصریح کرد: اگر برجام اجرا بشود در بهترین حالت وضعیت ما شبیه سال‌های 84 و 85 می‌شود. کارشناسان امر اقتصاد می‌گویند بیشترین مشکل صادر کنندگان و تولیدکنندگان داخلی مسئله تحریم‌ها نبوده بلکه سوء مدیریت و ساختار دولت است. تا این ساختار تغییر نکند چه برجام باشد چه نباشد مشکلی حل نخواهد شد.
 
کوشکی با اشاره به سخنان نعمت‌زاده وزیر صنعت قبل از ریاست جمهوری روحانی در سال 92 گفت: وی در آن زمان علت مشکلات اقتصادی کشور را در سوء مدیریت می‌دید که در همین خصوص گفت 70 درصد مشکلات اقتصادی بخاطر سوء مدیریت و 30 درصد آن بخاطر تحریم است. نعمت‌زاده پس از یکسال اعلام کرد که می‌خواهد سخن گذشته‌اش را تصریح کند و بگوید که 100 درصد مشکلات اقتصادی مربوط به مدیریت است.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه برجام نخواهد توانست گره‌ای از مشکلات مبنایی اقتصاد کشور را حل کند، گفت: در حوزه سیاست خارجی نیز اجرای برجام این پیام شفاف را به برخی کشورها داد که جمهوری اسلامی با اجرای تحریم‌ها ضعیف شده و از این به بعد می‌شود با ایران خشن‌تر رفتار کرد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: یادم نمی‌آید وزیر خارجه ایران از همتای سعودی خود تقاضای ملاقات کرده باشد و جواب رد شنیده باشد، رد چهار باره درخواست ملاقات ظریف از همتای عربستانی در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. سعودی‌ها اولین بار است که در تاریخشان به خود اجازه می‌دهند این جسارت را نسبت به ما داشته باشند.
 
کوشکی افزود: اینکه ایرانی‌ها ضعیف شده‌اند پیام پذیرش برجام بود. شرایط سیاست خارجه ما در منطقه پس از مذاکرات روند مثبتی نداشته، دیدارهای فراوانی صورت می‌گیرد اما سیاست خارجی فقط دیدار نیست بلکه دستاوردهای این دیدارها مهم است.
 
وی تصریح کرد: اگر برجام اجرایی شود ما باید تلاش‌های بیشتری کنیم تا جایگاهمان را در عرصه سیاست خارجی ترمیم کنیم.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص خطر نفوذ آمریکا پس از برجام گفت: پسابرجام نباید منجر به گسترش نفوذ آمریکا در کشور شود، برخی از فعالان سیاسی از جمله معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری اعلام می‌کند که برجام می‌تواند پله نخست ما برای حل تمام مشکلات ایران با آمریکا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *