کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان نظام پزشکی عنوان کرد؛

انجام ۸ هزار جراحی بزرگ در جبهه‌های جنگ

13 مهر 1394 ساعت 0:10

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه در تابلوی افتخارات جامعه پزشکی، قطعه دفاع مقدس متفاوت است، اظهار داشت: تبلور حضور پزشکان و تیم پزشکی در دفاع مقدس، تجلی ایثار و از خود گذشتگی است.


به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر علی رضا زالی در همایش نقش  جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس با اشاره به حضور ۲۱۰ پست اورژانس، ۸۴۰ پست امدادی و بالغ بر ۴۳ بیمارستان تخصصی صحرایی و شبه صحرایی، گفت: این مهم با حرکت هوشمندانه و فنی- مهندسی جهادی اتفاق افتاد.
 
وی افزود: گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که در چنین شرایطی بالغ بر ۸ هزار عمل بزرگ شفابخش در بیمارستان‌های صحرایی انجام شد و بالغ بر ۱۸۰ هزار خدمت و حدود ۱۰۰ هزار مداخله در این بیمارستان‌ها صورت گرفت.
 
زالی با بیان اینکه  آن چیزی که در تاریخ پزشکی ایران سترگ است، رکوردشکنی است، ادامه داد: آخرین بار در جامعه علمی از نظر «سرعت رسیدگی به شرایط مصدومان» جنگ کره است که رکورد دارد. در حالی که در عملیات موخر دفاع مقدس، رسیدگی به مجروحان به کسری از ساعت، سرعت رسیده است که در اواخر قرن بیستم این یک سرعت رکوردار بود که باید در جامعه علمی آن را مطرح کرد.
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: این سرعت و دقت نشان‌دهنده شجاعت و حضور در صحنه جامعه پزشکی است و  نکته قابل توجه بحث «بهداشت جنگ» است.
 
زالی با بیان اینکه در جنگ و رخدادهای غیر طبیعی مشکلات بهداشتی و بیماری‌های اپیدمیک وجود دارد؛ خاطرنشان کرد : در هیچ جای جنگ ۸ ساله ایران- عراق بیماری اپیدمیکی که از جبهه به پشت جبهه و شهرها منتقل شود، وجود ندارد و این یک دستاورد بزرگی است که کمتر به آن توجه شده است.
 
زالی مواجهه جامعه پزشکی با شرایط جدید را دستاورد دیگری از جامعه پزشکی دانست و گفت :برای درمان مجروحین جنگ  یا دانش و مهارت آن قبلاً کسب نشده بود و یا به شکل کلاسیک موجود نبود و یا اینکه اولین بار با این شرایط مواجه می‌شدند.
 
وی اضافه کرد: بنا بر این نه در کتب پزشکی ما این مستندات موجود بود و نه مهارت کافی برای مواجهه وجود داشت. اما با طراحی تیم پزشکی کشور حرکت ارزنده‌ای در درمان مصدومان شروع شد.
 
زالی در بخش دیگری از سخنان خود «افزایش توان پزشکی و مهارت تیم جراحی» را از دستاوردهای به یاد ماندنی حضور پزشکان در دفاع مقدس عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : باید به این موارد توجه شود و سکانسی از حضور پزشکان را به تصویر بکشیم و برای پزشکان جوان یادآوری کنیم که چگونه همکاران آن‌ها در جبهه‌های جنگ ایثارگری کردند.


کد مطلب: 448210

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/448210/انجام-۸-هزار-جراحی-بزرگ-جبهه-های-جنگ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com