سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

مونیز: عملکرد ایران منطبق بر توافق است

يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 448100
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا امروز در مصاحبه ای بر انطباق عملکرد ایران با مواد مندرج در توافق هسته ای تأکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا که برای شرکت در نشست وزیران انرژی گروه بیست به ترکیه سفر کرده است، امروز در مصاحبه ای با روزنامه تودی زمان چاپ ترکیه درباره توافق هسته ای ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به «برجام» گفتگو و در آن بر انطباق عملکرد ایران با مواد مندرج در توافق هسته ای مذکور و نیز توافقات آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران تأکید کرد.

وی افزود: عملکرد ایران بر اساس توافق هسته ای بوده است. ایران تا کنون به وظایف خود مطابق با توافق هسته ای جامع ۱۴ جولای عمل کرده است. همچنین این کشور برای تطابق برنامه ها و فعالیت های هسته ای خود نیز اقدامات لازم را انجام داده و بسترهای لازم را نیز در این مسیر هموار ساخته است.

مونیز یادآور شد: ما در کنگره آمریکا کار را تمام کردیم. این توافق در ۲۸ اکتبر و یا حتی در فاصله زمانی کوتاه تر از آن به مرحله اجرا در خواهد آمد. انتظار می رود ایران نیز در این راستا و به همین شکل در بازه زمانی فوق به همکاری های لازم ادامه دهد.

وی گفت: تهران در گذشته به واسطه همکاری های خوبی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت، اقدامات لازم را برای به اجرا درآمدن برجام به انجام رساند. لذا هم اکنون نیز به تداوم این همکاری ها میان ایران و آژانس برای حل مسائل مرتبط با ابعاد احتمالی برنامه هسته ای نظامی گذشته (پی اِم دی) نیاز داریم. کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. پیش از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را تأیید کند که ایران به همه تعهداتش عمل کرده است، هیچیک از تحریم ها کاهش نخواهد یافت. در صورتیکه ایران به تمام وظایف خود مطابق با توافقش با آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل نکند، نمی توانیم از تحریم های این کشور چیزی بکاهیم.

گفتنی است، در روز توافق هسته ای جامع ۱۴ جولای (۲۳ تیر ماه) میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به »برجام»، سازمان انرژی هسته ای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نقشه راهی به توافق رسیدند که بر اساس آن مقرر شد تا شفاف سازی ابعاد نظامی احتمالی در فعالیت های هسته ای گذشته (پی اِم دی) و کنونی ایران از قبیل تأسیسات نظامی پارچین در دستور کار قرار گیرد.

در این راستا، ایران همواره اعلام کرده بود که هدف از برنامه فعالیت های هسته ای خود صرفاً مقاصد صلح آمیز بوده و گزارش های پیشین این نهاد بین المللی مبنی بر عدم انحراف این برنامه به سوی تسلیحات هسته ای خط بطلانی بر مطالعات ادعایی و یا دیگر جنجال های رسانه ای برخی سرویس های خبری وابسته به رژیم صهیونیستی محسوب می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *