جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

مردم به هیچ وجه مرغ زنده نخرند

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب: 448004
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای مقابله با آنفلوآنزای مرغی، مردم به هیچ وجه مرغ زنده نخرند و در منازل و معابر ذبح نکنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهدی خلج در نشست خبری این سازمان در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای مبارزه با طاعون امکان واکسن زدن حیوانات وحشی وجود ندارد اما برنامه‌های مشترک با سازمان حفاظت محیط زیست برای رصد کردن آنها وجود دارد.

وی افزود: در استان‌های زنجان، البرز و تهران که این مورد مشاهده شده است تقریبا واکسن زدن حیوانات اهلی به پایان رسیده است اما ما محدودیت مالی نیز برای واکسیناسیون داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برای مبارزه با بیماری آنفلوآنزا نیز دولت ۵ میلیارد تومان در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده که به این روند نیز باید خساراتی که به فعالین بخش وارد می‌شود، اضافه کرد. همچنین برای استان مازندران ۲ میلیارد خسارت جداگانه تصویب شده است.

خلج در ارتباط با نقش دامپزشکی در فعالیت‌های دامی نیز گفت: بدون شک بخش دامپزشکی در تولیدات محصولات دامی تاثیرات غیرقابل انکار دارد که با نزدیک شدن به هفته روستا می‌توان اشاره کرد که برای فعالیت‌های خود در روستا به دنبال ارائه خدمات به صورت رایگان هستیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی عضو شورای سلامت و زندگی وزارت بهداشت است، گفت: برای ارتقای کیفیت فرآورده‌های خام دامی رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت به عمل آمده تا در برنامه توسعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دلایل واردات بز به کشور گفت: سازمان دامپزشکی کشور دام‌های وارداتی به کشور را از لحاظ سلامت مورد آزمایش قرار می‌دهد و تنها در این ارتباط می‌تواند اظهارنظر کند اما باید اذعان داشت که تعداد دام‌هایی که به این شکل و برای فعالیت‌های تحقیقاتی وارد شده‌اند محدود است.

خلج در ارتباط با وزن بالای مرغ‌های ایرانی گفت: براساس قانون بیمه صرفا به مرغ‌های کمتر از ۴۲ روز خسارت پرداخت می‌شود اما ما به دنبال ایجاد قوانین بازدارنده‌ای هستیم که جلوی تولید مرغ‌های بیشتر از مدت یادشه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تولید مرغ‌های سنگین‌وزن در کشور وجود ندارد، گفت: با فرهنگسازی مردم خود می‌توانند از تولید مرغ‌های سنگین جلوگیری کنند. در این ارتباط باید اظهار کرد که مرغ‌های چاق دارای چربی و ضایعات و باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک بیشتری هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با بیماری تب برفی گفت: بیماری تب برفکی هر ساله در کشور وجود دارد و سازمان دامپزشکی اقداماتی برای مقابله با آن انجام می‌دهد اما در هفته‌های اخیر موسسه سرم‌سازی رازی اعلام کرد تا ۳ ماه امکان تامین نیاز مصرفی بازار وجود ندارد به همین منظور ما به اتحادیه‌ها اعلام کردیم که خود باید این نیاز را تامین کنند.

خلج یادآور شد: بعد از چند ماه کمبود تولید این محصول برای واکسن زدن امروز خبر برطرف شدن این مشکل و تولید دوباره توسط موسسه سرم‌سازی رازی اعلام شد.

وی در ادامه این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط کیفیت تخم‌مرغ تولیدی در کشور گفت: سرانه تولید تخم‌مرغ ایران در سال ۱۳۵۶، ۴ کیلیوگرم بود که اکنون این رقم به ۱۲.۵ تا ۱۳ کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برای تنظیم بازار این محصول باید تولید منطقی و براساس نیاز بازار و صادرات داشت.

خلج تاکید کرد: تولید مازاد مصرف و صادرات علاوه بر اینکه تولیدکنندگان را دچار ضرر و زیان می‌کند، برای سازمان دامپزشکی نیز در منقضی کردن مشکل ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: برای فعالین این بخش باید فرهنگسازی لازم انجام شود تا از تولیدات غیربهداشتی که نمی‌تواند با دیگر کشورها برای صادرات رقابت کند جلوگیری به عمل آورد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برای آن دسته از مرغ‌دارانی که شرایط تولید خود را می‌توانند با صادرات هماهنگ کنند برنامه‌های خاص کنترلی دیده شده است. تخم‌مرغ تولید شده از لحاظ بهداشتی تا به امروز قابل قبول است اما براساس آزمایشاتی که سازمان دامپزشکی انجام می‌دهد ۱۴ مهرماه نتایج جدید آزمایشات تخم‌مرغ اعلام می‌شود.

وی یادآور شد که سازمان دامپزشکی بدون هیچگونه چشم داشتی در صورت وجود آلودگی یا غیربهداشتی بودن این محصول اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهد.

خلج تاکید کرد: خوراک مصرفی این مرغ‌داران به لحاظ کیفیت باید ارزش غذایی بیشتری داشته باشد و از لحاظ شیمیایی و میکروبی براساس استانداردهای موردنظر باشد تا در نهایت بتواند آزمایش‌های لازم را پاس کند.

وی درباره استفاده از هورمون در مرغ گفت: در صورتی که در جیره غذایی مرغ گوشتی هورمون استفاده شود در زمان تولید در بدن مرغ تجزیه می‌شود و از طرفی به کسانی که ادعای تزیریق هورمون به مرغ می‌کنند باید گفت که تزریق در دفعات متعدد برای مرغداران به صرفه نیست.

وی یادآور شد: براساس آزمایشاتی که سازمان دامپزشکی انجام داده است هیچگونه نشانه‌ای از هورمون مشاهده نشده است.

خلج یادآور شد که سازمان دامپزشکی همچنین تا به امروز هیچگونه مجوزی برای واردات هورمون مورد استفاده مرغ نداده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *