جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۳
۳

تحلیل‌غرب ازنقش سردارسلیمانی در حمله روسیه به داعش

پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 447605
محافل غربی می‌گویند بمباران مراکز تروریست‌ها در سوریه از سوی روسیه و همکاری اطلاعاتی مسکو با تهران و بغداد و دمشق، محصول سفر چندی پیش ژنرال سلیمانی به مسکو است و تحولات اخیر می‌تواند آمریکا را بیش از گذشته به حاشیه براند.
تحلیل‌غرب ازنقش سردارسلیمانی در حمله روسیه به داعش
به گزارش جهان به نقل از کیهان، وبسایت شبکه ان‌بی‌سی از سفر ماه اوت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران خبر داده و می‌نویسد: سوریه متحدی برای ایران و خطی مستقیم به سمت حزب‌الله لبنان است؛ همچنان که در کنار دریای مدیترانه قرار دارد و برای روسیه کشوری مهم به شمار می‌رود. ایران و روسیه در نشستی در مسکو تصمیم گرفتند از سوریه حمایت کنند. فعال شدن روسیه، واشنگتن را شرمنده می‌کند. واشنگتن در تحولات ۴ سال گذشته سوریه، کار فوق‌العاده‌ای انجام نداده است.

این گزارش می‌افزاید: سوریه برای روسیه به یک فوریت بدل شده است. مسکو نمی‌خواهد شاهد بازگشت جهادی‌های چچنی و داغستانی آموزش دیده در سوریه به سرزمین‌شان باشد. یک مقام برجسته اطلاعاتی آمریکا می‌گوید، پیشتر دیدارهایی با مقام‌های امنیتی روسیه درباره تضعیف گروه داعش انجام گرفته است. روسیه بازی تازه‌ای را در شطرنج با آمریکا شروع کرده است.

روسیه، نخستین حملات هوایی خود علیه پایگاه‌های تروریست‌ها را نزدیک شهر حمص انجام داد. به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی روس‌ها نخستین حمله هوایی خود در سوریه را در حوالی شهر حمص در غرب این کشور انجام داده‌اند. این منطقه‌ای است که ماه‌ها درگیری شدید را تجربه کرده است، این مسئله قطعا به تشدید تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن منجر خواهد شد، زیرا ارتش روسیه و آمریکا قرار بود برای جلوگیری از برخوردهای احتمالی با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو داشته باشند.

روزنامه دیلی‌تلگراف نیز تصریح کرد: آمریکا در موضوع سوریه به حاشیه رانده شده است. پوتین با حمایت نظامی از همتای سوری خود بشار اسد، باراک اوباما را مغلوب کرده است. در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نباید اجازه داد اسد به عنوان رئیس‌جمهور سوریه باقی بماند، اما رئیس‌جمهور روسیه شخصا و با استقرار تسلیحات سنگین روسی در سوریه، بر سر قدرت ماندن اسد را تضمین کرده است. اگر این روند را به یک بازی شطرنج تشبیه کنیم می‌توان گفت پوتین اوباما را کیش و مات کرده است.

تلگراف افزود: موضوع نگران‌کننده‌تر برای اوباما این حقیقت است که ایران- که تنها سه ماه از امضای توافق هسته‌ای‌اش با واشنگتن می‌گذرد و قرار است نوید‌دهنده دوره‌ای جدید در روابط بین دو کشور باشد- در حال حمایت از سوریه است. ایران همانند مسکو، هم‌پیمان دیرینه اسد محسوب می‌شود، کسی که باقی ماندنش بر سر قدرت برای حفظ منافع ایران در منطقه از جمله شبه نظامیان شیعه حزب‌الله در جنوب لبنان حیاتی است. تغییر در موضع ایران درباره موضوعات مهم منطقه از جمله سوریه به خاطر توافق هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد.

در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: همکاری و تبادل اطلاعاتی میان‌ ۴ کشور ایران، روسیه، سوریه و عراق موجب نگرانی پنتاگون شده است.

سناتور ارنست از جیمز کلاپر، رئیس سازمان ملی اطلاعات آمریکا درباره پیامدهای این توافقنامه تبادل اطلاعاتی، و «پیامدهای گسترده‌تر ظهور روسیه به عنوان پیشرو در خاورمیانه همزمان با از دست رفتن فرصت آمریکا برای مبارزه با داعش» سوال کرد. کلاپر در پاسخ به این سوال، به علت کمک نظامی روسیه به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرد و گفت روسیه با وجود اینکه همواره گفته است به مبارزه با تروریسم پایبند است، برای تقویت دولت اسد و کمک به وی در جلوگیری از پیشروی داعش، این کمک‌ها را در اختیار وی قرار می‌دهد.

سناتور ارنست گفت: «از اینکه نقشمان در خاورمیانه و بسیاری از مناطق دیگر کمرنگ شده است، بسیار نگرانم. من پیشتر هم به این موضوع اشاره کرده‌ بودم. این مایه نگرانی شدید همه ماست. من فکر می‌کنم ما باید دراین‌باره با جدیت بسیار بیشتری تلاش کنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اللهم اهلك و العن آل سعود جميعاً الي يوم القيامه
یدالله
درود فراوان بر سردار قاسم سلیمانی
یدالله نوشاد
درود فراوان بر سردار قاسم سلیمانی