کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند

دیدار شاهزاده الفیصل با مقام اسرائیلی

9 مهر 1394 ساعت 4:50

رسانه‌های صهیونیستی از دیدار رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی با وزیر دارایی سابق اسرائیل در نیویورک، خبر دادند.


به گزارش جهان، تسنیم به نقل از «رای‌الیوم» خبرداد: در اقدامی که نشان از رغبت عربستان سعودی برای گشودن درهای بیشتر برای رابطه با اسرائیل است، این رژیم مانند گذشته خبر دیدار اخیر یکی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان یعنی ژنرال سابق «ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی با «یائیر لاپید» رئیس حزب صهیونیستی «هناک المستقبل» را فاش کرد.

براین اساس، شاهزاده الفیصل که پیشتر دیدارهایی با مقام‌های اسرائیلی صورت داده بود، این‌بار او دیداری رسمی با رئیس این حزب صهیونیستی داشت. شاهزاده الفیصل در یک همایش سیاسی با «تزیپی لیونی» وزیر خارجه سابق اسرائیل دیدار کرده بود. لیونی در پاسخ به تعریف و تمجیدهای ترکی الفیصل از او، گفته بود «کاش می‌توانستنی در کنارم روی سن بنشینی.»

وبگاه خبری صهیونیستی «واللا» در گزارشی نوشت لاپید، رئیس یکی از احزاب اسرائیلی، روز سه‌شنبه در نیویورک با شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی دیدار کرد.

طبق گزارش این منبع، طرفین در این دیدار پیشنهاد شاهزاده الفیصل درخصوص امضای «توافق صلح منطقه‌ای با اسرائیل» را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

از دیگر موضوعات گفت‌وگوی طرفین سعودی و صهیونیستی در این دیدار «برگزاری کنفرانس منطقه‌ای برای برقراری صلح بین اسرائیل و کشورهای عربی» بود.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند این دیدار پس از سخنرانی لاپید در دانشگاه «بار ایلان»، انجام شد. او در این سخنرانی بر ضرورت تلاش برای دستیابی به صلح مطابق با طرح عربی تأکید کرده بود.

دیدارهای مقام‌های سعودی و صهیونیستی در حالی این اواخر افزایش و در عین حال علنی می‌شود که طرفین مواضعی مشابه درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی (!) اتخاذ کرده‌اند.

لاپید گفته است «آنها (سعودی‌ها) می‌دانند که من هرگز خواهان بازگشت (آوارگان فلسطینی) نیستم و از تقسیم قدس یا عقب‌نشینی از جولان (اشغالی) سخنی نگفته‌ام ولی درخصوص برگزاری مذاکرات منطقه‌ای نه‌تنها محدود به موضوع فلسطین، توافق حاصل شد.»

این مقام اسرائیلی همچنین گفت: «قرار بود این دیدار بخشی از روندی باشد که در منطقه و آمریکا آغاز شده است. روشن است که الفیصل با تصمیم شخصی (به این دیدار) نیامده است.»

لاپید که از شخصیت‌های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد به منظور پیشبرد این روند، باید برای تدابیری بیشتر تلاش شود.

لاپید جزئیات کمی از این دیدار را اعلام کرد و افزود در گفت‌وگوهایش با شاهزاده ترکی الفیصل، طرفین مواضع خود را اعلام کردند.

وی گفت: «زمانی که در کاخ ریاست‌جمهوری در قاهره یا ریاض بنشینیم ملاحظه‌کاری‌های خود را ابراز می‌کنیم. آنها موضع مرا می‌دانند.»

پیش از این دیدار نیز، ژنرال بازنشسته سعودی «انور عشقی» با «دوری گلد» مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در شورای روابط خارجی در واشنگتن دیدار کرده است. این دیدار که توسط رسانه‌های عبری‌زبان فاش شد، میزان همگرایی «عربستان- اسرائیل» را نشان می‌دهد. انور عشقی در اظهاراتی، بنیامین نتانیاهو را «قوی‌ترین و واقعی‌ترین شخصیت» معرفی و از ایران به عنوان «دشمن مشترک» یاد کرده است.

ژنرال عشقی نیز مانند شاهزاده الفیصل منصب رسمی در دولت ندارند ولی از نزدیکان به دیوان پادشاهی در ریاض هستند.


کد مطلب: 447585

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/447585/دیدار-شاهزاده-الفیصل-مقام-اسرائیلی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com