پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۴

تصاویر دوربین‌ها علت فاجعه‌منا را روشن‌می‌کند

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 447562
مشاور ساخت پل های جمرات مدیریت سعودی ها در حرکت زائران در منا را غلط دانست و گفت: تصاویر دوربین های ویدیویی در منا ، منبع ارزشمندی برای درک چرایی این فاجعه است.
به گزارش جهان، «کیث استیل»، استاد روانشناسی اجتماعی با گرایش جمعیت انبوه در دانشگاه متروپولیتن شهر منچستر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در لندن با ابراز تاسف از جان باختن زائران خانه خدا در منا ، تصریح کرد: ما شنیده ایم که خیابانهای ۲۰۴ و ۲۳۳ دو گروه از جمعیت رو به روی هم آمدند و در نتیجه انچه که ما «تراکم خطرناک جمعیت »، می خوانیم روی داده و این فاجعه دردناک را پدید آورده است .

استاد دانشگاه متروپولیتن شهر منچستر انگلیس گفت: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ ما نقشه های پیشنهادی برای ساخت پل جدید در جمرات را ارزیابی کردیم . در سال ۲۰۰۴ و در پی حادثه جمره بزرگ از ما خواسته شد در باره جایگزینی پل جدید به جای پل قدیمی نظر دهیم زیرا قرار بود در سال ۲۰۰۶ پل جدید در آنجا ساخته شود و مطالعه ما مربوط به دوره پیش از ساخت ان پل بود .

وی افزود: در پی حادثه سال ۲۰۱۴ در جمره بزرگ ضرورت داشت تا راههای ممکن برای پیشگیری از ان قبیل حوادث بررسی شود که طرح پل جدید را دادند و وظیفه من این بود که با بررسی الگوی رفتار زائران درباره طول و عرض آن پل نظر دهم تا متناسب با شرایط مورد نیاز باشد .

استیل تصریح کرد: پس از بررسی و تجزیه و تحلیل حرکت جمعیت زائران در طبقه همکف و اول برای دستیابی به جمرات نظرات خود را ارادئه کردیم . شنیده ایم که خیابانهای ۲۰۴ و ۲۳۳ دو گروه از جمعیت رو به روی هم آمدند و در نتیجه آنچه که «تراکم خطرناک جمعیت»، می خوانیم روی داده و این فاجعه دردناک را پدید آورده است.

استاد دانشگاه متروپولیتن شهر منچستر انگلستان درادامه همچنین با بیان اینکه اداره مناسک حج را باید در یک نظام جامع دید که همه اجزای آن سازوکار، باید به درستی کار کنند، تاکید کرد: تصمیم مقامات عربستان سعودی برای افزایش شمار حجاج از دو میلیون به چهار میلیون نفر در آینده نزدیک، حتما نیازمند تحلیل گسترده و جامعی است تا خطرات احتمالی، به حداقل کاهش یابد

وی گفت: هر جا که جمعیت از حد ایمن بیشتر شود چنین پدیده ای ممکن است روی دهد، این پدیده را می شد با استفاده از اصول هندسی و معماری به گونه ای مدیریت کرد که این اتفاق نیافتد.

استاد روانشناسی اجتماعی دانشگاه متروپولیتن شهر منچسترخاطرنشان کرد: یک بررسی جامع درباره فاجعه بسیار غم انگیز فاجعه منا باید صورت گیرد و چرایی وقوع این سانحه، باید به دقت بررسی و پیامدهای مرگبار آن تحلیل شود تا برای پیشگیری از بروز دوباره آن، سرمایه گذاری کرد.

استیل تاکید کرد: تا زمانی که علل این فاجعه به دقت بررسی نشود، نمی توان در این باره به صورت علمی نظر داد. ما باید اسناد و مدارک متقن را مطالعه کنیم، تصاویر دوربین های ویدئویی را تحلیل کنیم، دریابیم که چه نظامی برای مدیریت جمعیت در منا، به کار رفته است، چگونگی نظارت بر رفتار انبوه زائران در آن جا را بشناسیم تا بتوانیم راه های پیشگیری از فجایع مشابه را در آینده، ارائه کنیم.

وی افزود: توصیه ای که به نظرم می رسد این است که ابتدا باید بدانیم در کجا، مدیریت حرکت زائران، غلط بوده است. در آن صورت است که علل این فاجعه، مشخص و آن گاه، راهبردهای پیشگیری از فجایع مشابه در آینده، آشکار می شود. راهبردهایی که می تواند شامل تعریض گذرگاه های حجاج، تعبیه نظام های متعدد ارتباطی، زمان بندی ورود و خروج زائران باشد اما من اطلاع دارم که بسیاری از ان موارد، قبلا عملی شده با این حال، آشکار است که در جایی، به اشتباه رفته اند و نتوانسته اند جمعیت انبوه را اداره کنند.

«کیث استیل»، استاد روانشناسی اجتماعی با گرایش جمعیت انبوه در دانشگاه متروپولیتن شهر منچستر اصول امنیت جمعیت انبوه و تجزیه و تحلیل خطرهایی را که ممکن است برای جمعیت انبوه پیش آید در دانشگاه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دوره دکترای تدریس می کند و در این زمینه حدود۲۵ سال تجربه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *