سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

درخواست همراهان جان باختگان از هاشمی

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 447449
وزیر بهداشت، گفت: همراهان همه جان باختگان فاجعه منا درخواست دارند انتقال اجساد به ایران صورت بگیرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما، افزود: مدیریت کار با سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری است و ما نیز اطمینان می دهیم که هر کاری لازم باشد انجام می شود و کارها با هماهنگی و به خوبی پیش می رود.

وی درباره همکاری عربستان با هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بدو ورود مشکل خاصی نداشتیم و آنها همکاری کردند و هم اکنون هم کارها پیش می رود، بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده است آنها نیز به هیچ وجه آمادگی چنین حادثه ای را نداشته اند و تلاش می کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حال عمومی مجروحان و امکانات بهداشتی خوب است افزود: عملکرد هیئت پزشکی حج خوب است زیرا در ساعات اولیه بعد از حادثه باعث شد تا تعداد زیادی از حجاج مان نجات یابند و همچنین در ادامه نیز کمک رسانی به مجروحان و مصدومان شد به طوری که خود حجاج نیز راضی بودند.

هاشمی گفت: تعدادی از مصدومان و مجروحان در بیمارستان های سعودی بستری هستند که هیئت پزشکی حج در حال سرکشی به آنها هستند و رسیدگی های کامل انجام می شود.

وی افزود: از بابت مجروحان مشکلی نیست البته تعدادی بدحال داریم که در اولین فرصت به تهران منتقل خواهند شد.

وزیر بهداشت درباره وضعیت روحی روانی حجاج، افزود: حقیقتاً وضعیت خوبی است و کاملاً با فضای ایران متفاوت است و حجاج روحیه خیلی خوب و آرامی دارند.

وی با اشاره به حضورش در کاروانی که اکثر مردانشان یا جان باخته بودند یا مفقود بودند، گفت: در این کاروان روحیه خانمها بسیار بالا بود وحتی بعضی از آنها مادر شهید بودند و بیشتر روحیه می دادند ، همه صبور بودند زیرا با خدا معامله کرده اند.

هاشمی ادامه داد: تنها درخواستی که همراهان جان باختگان داشتند انتقال اجساد به داخل ایران است که این کار مهم از سوی مسئولان ایرانی در حال پیگیری است و البته تا به حال هم هیچ جنازه ای از ایرانیان اینجا دفن نشده است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: البته تعدادی از جان باختگان کشورهای دیگر در مکه دفن می شوند.

وی افزود: همچنان که گفتم کار در اینجا راحت نیست و به نظر می رسد باید صبور بود و با تعامل کار را پیش برد.

هاشمی در خصوص برنامه کاری فردای خود نیز گفت: در صورت صلاحدید دولت می مانم تا امور با مسئولان مربوط بهتر پیش برود.

وزیر بهداشت افزود: آنچه که مهم است این است که ما بیش از ده ها هزار ایرانی داریم که هنوز در مکه هستند و ۳۵ هزار نفر دیگر هم در مدینه به سر می برند که طی ۲۰ روز آینده در عربستان هستند از این رو باید متوجه و مراقب آنها باشیم.

وی گفت: در عین حال حج واجب شرعی است و باید به نحوی عمل و صحبت کنیم که این باب همچنان باز باشد مگر اینکه حاکم شرع یا مراجع محترم تشخیص دهند که به گونه ای دیگر عمل شود.

هاشمی افزود: فکر می کنم با صبوری، آرامش و انصاف موضوع را باید دنبال کرد و هم ما و هم عربستان به نحوی عمل کنیم که از خانواده ها رفع نگرانی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *