شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

رتبه جهانی ایران در تولید کیوی

چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 447438
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه چهارم تولیدی کیوی را در جهان دارد، گفت: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود.
به گزارش جهان، ابوالقاسم حسن‌پور در گفت‌وگو با فارس، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار تن کیوی در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار تن از این محصول صادر می‌شود، گفت: صادرات زودهنگام این محصول موجب از دست دادن بازارهای صادراتی می‌شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد تصریح کرد: امسال حدود ۴۰۰ تن زودتر از موعد و فصل برداشت کیوی صادر شد که استمرار این امر قطعا مناسب نیست و منجر می‌شود که علیرغم مرغوبیت محصول تولیدی کشورمان، کیوی ایران به عنوان یک محصول نامرغوب شناخته شود.

حسن‌پور با بیان اینکه فصل مناسب برداشت محصول کیوی اواخر مهرماه است، اظهار داشت: نباید برای منفعت عده‌ای و صادرات ۴ تا ۵ هزار تن زودتر از موعد بازارهای صادراتی را از دست داد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش صادراتی هر کیلوگرم کیوی ۱.۱ تا ۱.۵ دلار بر حسب کیفیت است.

وی افزود: سطح زیر کشت کیوی حدود ۱۰ هزار هکتار است و استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب رتبه اول تا سوم سطح زیر کشت را به خود اختصاص می‌دهند.

حسن‌پور تصریح کرد: ایران رتبه چهارم تولید کیوی را بعد از کشورهای ایتالیا، نیوزیلند و شیلی به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد با بیان اینکه صادرات میوه‌های بی‌کیفیت منجر به تخریب استفاده از آن محصول می‌شود، گفت: نباید اجازه داد چنین اتفاقی بر صادرات محصولات کشاورزی اثر بگذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *