جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تلاش‌ ترکیه برای شکست آتش‌بس سوریه

سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 447285
منابع ویژه از تدابیر ویژه‌ای سخن گفتند که دستگاه‌‌ اطلاعاتی ترکیه و عربستان برای به شکست کشاندن آتش‌بس در دو شهرک شیعه‌نشین الفوعه و کفریا در ادلب و الزبدانی در حومه دمشق اتخاذ کرده‌اند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان خبر داد، آرامش بعد از آتش‌بس حاصل شده در شهرک‌های الفوعه و کفریا در ادلب و الزبدانی در حومه دمشق دیری نپایید. گروه‌های مسلح مدعی شدند که یک بالگرد ارتش سوریه روستای "تفتناز" در حومه ادلب را بمباران کرده است. گروه تروریستی النصره شاخه القاعده در سوریه نیز از این ادعا به‌عنوان بهانه‌ای برای بمباران الفوعه و کفریا سوء استفاده و همزمان اعلام کرد که این بمباران به آتش‌بس خاتمه نمی‌دهد.

* کارشکنی گروه‌های مسلح در روند اجرای آتش‌بس

این نقض آشکار آتش‌بس در مناطق یادشده تصادفی نبود، بلکه بعد از وقت‌کشی در اجرای برنامه زمانی توافق شده برای انتقال مجروحان و شهروندان از دو شهرک الفوعه و کفریا که قرار بود از روز شنبه آغاز شود صورت گرفته است، زیرا دولت سوریه همه آمادگی‌های لجستیکی ویژه در این خصوص را کامل و ورود کادر پزشکی به شهر الزبدانی را تسهیل کرده بود. اما گروه‌های مسلح نظر دیگری داشتند، و اختلاف عمیقی بین آنها و بین سایر گروه‌های مسلح در حومه ادلب و به‌ویژه شهرک "سراقب" در گرفت و تنها جاده ارتباطی بین حومه ادلب و لاذقیه را بسته و لاستیک‌های خودرو‌ها را به آتش کشیدند و تهدید کردند که به‌سمت هر خودرویی که از این جاده عبور کند شلیک می‌کنند. این اختلافات بعد از آن آغاز شد که افراد مسلح مستقر در سراقب گفتند که جیش الفتح در تصمیم گیری تک‌روی و شهرک آنها را شامل آتش‌بسی که با دولت سوریه به توافق رسیده، نکرده است.

تقسیم بندی‌ها بین گروه‌های مسلح شماری از افراد مسلح در حومه ادلب را واداشت که خواستار مشارکت در آتش‌بس شوند و اینکه نماینده‌هایی در اقدامات لجستیکی اجرای آتش‌بس و نظارت بر آن و مشارکت در مذاکرات مرحله دوم داشته باشند. گروه‌های مسلح تهدید کردند که اگر این خواسته‌های آن‌ها از سوی جیش الفتح و النصره نادیده گرفته شود و آنها را در توافق شرکت ندهند، برای به شکست کشاندن آتش‌بس تلاش خواهند کرد. آنها گروه‌های مسلح در "بنش" و "تفتناز" و "رام حمدان" را به تلاش برای تحقق منافعشان بدون توجه به روستاها و شهرک‌های دیگر در حومه ادلب متهم کردند.

* تدابیر ویژه دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و عربستان برای به شکست کشاندن آتش‌بس

این درخواست گروه‌های مسلح در حومه ادلب بیخود نبود، منابع ویژه در گفتگو با العهد از تدابیر ویژه‌ای سخن گفتند که اتاق عملیات مشترک در انطاکیه ترکیه ــ که عملیات نظامی افراد مسلح در شمال سوریه را اداره می‌کند و دستگاه اطلاعاتی عربستان و ترکیه بر آن نظارت دارند ــ برای وقت‌کشی و به تأخیر انداختن اجرای مرحله اول آتش‌بس اتخاذ کرده است. این تدابیر بعد از آن اتخاذ شد که عربستان به گروه‌های موسوم به "احرار سراقب"، "جبهه اسلامی" و "جیش المجاهدین" چراغ سبز نشان داد که برای به شکست کشاندن آتش‌بس تلاش کنند. ترکیه نیز به افراد مسلح گروه موسوم به "الجیش الاسلامی الترکستانی" و گردان "الازبک" که از وحشی‌ترین گروه‌هایی هستند که حمله به شهرک الفوعه و کفریا را هدایت می‌کنند دستور داد تا اعتراضات را برای به شکست کشاندن توافق هدایت و برای ایجاد بهانه‌ها برای حمله مجدد به دو شهرک الفوعه و کفریا تلاش کنند.

* نقش دستگاه اطلاعاتی ترکیه در تعمیق اختلافات بین گروه‌های مسلح

در جنوب حومه دمشق نیز نقش دستگاه اطلاعاتی ترکیه و عربستان برجسته است. «زهران علوش» سرکرده جیش الاسلام نیز گروه جیش الفتح و احرار الشام را آلت دست دستگاه اطلاعاتی ترکیه برای تعمیق اختلافات بین گروه‌های مسلح و سهولت بر کنترل و دیکته کردن برنامه‌ها به آنها دانسته است.

* تلاش ترکیه و عربستان برای بر هم زدن بافت جمعیتی در حومه شمالی ادلب

ترکیه و عربستان در حالی مدعی پایبندی به تلاش برای تبدیل آتش‌بس در مناطق یادشده به آتش‌بس دائمی هستند که دستگاه‌های اطلاعاتی این دو کشور امید خود برای بازگشت به نبردها و حمله به دو شهرک الفوعه و کفریا را با هدف بر هم زدن بافت جمعیتی در حومه شمالی ادلب و ایجاد یک منطقه کاملاً وابسته به اتاق عملیات انطاکیه از دست نداده‌اند. این دو کشور با هدف دستیابی به دستاوردهای سیاسی به همکاری در حل برخی از مسائل مربوط به جنگ سوریه تظاهر می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *