جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
ایندیپندنت:

آل‌سعود برای عبورمهمانان‌ویژه راه زوار را بست

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب: 447166
روزنامه انگلیسی در گزارشی با انتقاد شدید از مواضع سعودی‌ها در قبال جنگ یمن و همچنین مدیریت آنها در قبال مراسم حج نوشت: «پادشاهی سعودی از مهمانان ویژه حفاظت می‌کند، اما اجازه می دهد زائران عادی بمیرند».
به گزارش جهان به نقل از فارس، در ادامه انتقادات از سوءمدیریت ریاض در قبال مراسم حج،‌ یک روزنامه انگلیسی نوشت: «سعودیها به جای صرف میلیونها دلار در جنگ بیهوده یمن، از ثروت نفتی خود برای امن کردن مراسم حج استفاده کنند».

در مطلب منتشر شده در صفحه نظرات «ایندیپندنت» با اشاره به فاجعه اخیر در مکه آمده است: «خانواده پادشاهی سعودی در حال حفاظت از میهمانان ویژه است و در همان حال اجازه می‌دهد زائران و حجاج عادی بمیرند».

تحلیلگر و نویسنده هندی این مطلب افزود: «عربستان سعودی بمباران و حمله یمن را از اواخر ماه مارس آغاز کرد و این حملات ادامه دارد. تک تک نهادهای سازمان ملل پرچم قرمز را بالا آورده و گفته‌اند یمن با یک فاجعه انسانی مواجه است. تعداد زیادی کشته و زخمی شده‎‌اند. سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از ۲۱۰۰ غیرنظامی کشته‌ شده‌اند و هر یمنی در خطر مرگ قرار دارد».

«ویجی پراشاد» ادامه داد: «در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هلند خواستار تحقیق رسمی درباره بمباران و حملات به یمن شد، اما عربستان سعودی با حمایت آمریکا مانع از تصویب پیشنهاد هلند شد. سعودی‌ها می‌خواهند سازمان ملل کمکهای فنی به مقامات یمنی که مورد حمایت آنها (عربستان سعودی) هستند، ارائه دهند».

وی افزود: «آمریکا در جریان قتل عام (یمن) عربستان سعودی را بار دیگر مجهز و تجهیز کرده‌اند. این موضوع سبب مرگ غیرنظامیان شده است. عجیب نیست که هیچ ماموریت و تحقیق سازمان ملل در یمن انجام نخواهد شد».

این نویسنده با اشاره به فاجعه مکه نوشت:‌ «در حالی که مذاکرات در ژنو ادامه داشت و در حالی که یمن داشت می‌سوخت، دو گروه از زائران در منا عربستان سعودی در روز اول عید قربان با هم برخورد کردند. خانواده سلطنتی سعودی مسئول حفظ امنیت و جان زائران هستند. این دو گروه به دلیل آنکه پلیس راه‌های اصلی را مسدود کرد، روی هم افتادند. این راه‌ها به منظور مدیریت کردن ازدحام طراحی شده‌اند. حداقل ۱۰۰۰ زائر بر اثر ازدحام کشته شدند».

پراشاد تصریح کرد: «چرا این جاده‌ها مسدود شدند؟ نشانه‌های اولیه حاکی است که مقامات راه‌ها را بستند تا زائران ویژه ترددشان تسهیل شود. بخش اعظم مکه شبیه به خود عربستان سعودی در کل برای میهمانان ویژه و میهمانان بسیار ویژه طراحی شده‌ است. خادم الحریمین شریفین از قدرتمندان حمایت می‌کند و آنها هستند که در صف اول قرار می‌گیرند. ساخت و ساز در مکه در حمایت از اقشار غنی است. انفجار معماری پرتجمل و پر زرق و برق بر مکه تحمیل شده است».

نویسنده ادامه داد: «فساد شایع است و در نتیجه نادیده گرفته می‌شود. در ۱۹۹۰ تقریبا ۱۵۰۰ نفر در اثر ازدحام در نزدیکی محل تراژدی کنونی کشته شدند. مرگ و میرها به طرزی زمان‌مند در سالهای ۱۹۹۴،۱۹۹۸،‌ ۲۰۰۱،‌۲۰۰۳،‌۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ حادث شدند. چند هفته قبل سقوط جرثقیل در مسجدالحرام بیش از صد نفر را کشت. آیا این مرگ و میرها چهره طبیعی زیارتهای گسترده است یا نشانه‌هایی از اهانت و تحقیر سیستماتیک به جان‌های مردم عادی هستند؟»

در ادامه مطلب آمده است: «سعودیها در حال صرف صدها میلیون دلار در جنگ بیهوده و بی نتیجه‎شان در یمن هستند. هیچ بازی سیاسی پایانی و هیچ نشانی از موفقیت چشمگیر نظامی وجود ندارد. تنها چیزی که حادث شد،‌ فقیر شدن بیشتر فقیرترین کشور جهان عرب است. ثروت نفتی در حال حیف و میل شدن در ماجراجوییهای شوم نظامی و دیپلماتیک است».

نویسنده به حکام سعودی توصیه کرد: «بسیار بهتر است که از ثروت نفتی برای امن کردن مراسم حج نه فقط برای میهمانان ویژه بلکه برای میلیونها نفری که با پس انداز و ذخیره کردن پول طی دهه‌ها خواهان انجام مقدس‌ترین سفر خود به جایی برای عبادت هستند، استفاده شود».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *