جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
بعثه حج مصر فاش کرد

آل‌سعود و دفن حجاج‌گمنام در گورهای‌جمعی

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 447163
مسئولان بعثه حج مصر خبر دادند که عربستان اجساد حجاجی را که هنوز شناسایی نشده‌اند در گورهای دست جمعی دفن می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با وجود اینکه هنوز برخی از قربانیان فاجعه ازدحام منا شناسایی نشده‌اند عربستان دفن دست کم ۶۰۰ نفر در گورهای دست جمعی را آغاز کرده است.

روزنامه مصری «الیوم السابع»، به نقل از مسئولان بعثه حج مصر در عربستان گزارش دادند که مسئولان سعودی روز دوشنبه (امروز) از مسئولان بعثه‌های مختلف حج خواسته که در مراسم دفن دست جمعی قربانیان شناسایی نشده حضور داشته باشند.

عربستان در اقدامی عجیب ادعا کرده که اجساد قربانیان در حال فاسد شدن هستند و این کشور تصمیم دارد از آنها عکس برداری نکند و از بیم «انتشار بیماری‌های واگیردار» آنها را در گورهای دست جمعی بی نام و نشان دفن کند.

با این وجود بعثه حج مصر اعلام کرده که نگرانی دولت عربستان نسبت به انتشار بیماری‌های واگیردار را درک می‌کند و تأکید کرده سرنوشت دست کم ۱۲۰ زائر مصری مشخص نیست.

از سوی دیگر با انتشار این خبر؛ واکنش‌های منفی زیادی به این اقدام عربستان صورت گرفته و کاربران عربی تأکید کرده‌اند که دولت عربستان با این اقدام تلاش می‌کند از بار مسئولیت پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیانی که هنوز شناسایی نشده‌اند شانه خالی کند.

پیش از این گفته شده بود عربستان قرار است ضمن عکسبرداری و ثبت اثر انگشت اجساد شناسایی نشده به خانواده‌های حجاج این فرصت را بدهد که اعضای خانواده خود را در این حادثه شناسایی کنند اما به نظر می‌رسد دولت این کشور با تعلل در قرار دادن قربانیان این حادثه در سردخانه‌ها مدعی شده اجساد فاسد شده و قابل شناسایی نیست بنابر این در اقدامی عجولانه و بدون در نظر گرفتن احساسات خانواده‌های قربانیان آنها را در گورهای بی نام و نشان دفن خواهد کرد.

در همین راستا برخی خانواده‌های مصری با شنیدن این خبر با تماس با سازمان حج این کشور نگرانی خود را نسبت به سرنوشت اعضای خانواده خود به مسئولان این کشور منتقل کرده و از این اقدام عربستان انتقاد کرده‌اند.

در فاجعه منا با وجود اینکه گزارش‌های غیر رسمی از مرگ دست کم ۱۵۰۰ نفر حاکی است وزارت بهداشت عربستان مرگ ۷۶۹ و زخمی شدن ۹۳۴ نفر در این حادثه را تأیید کرده است.

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد بر اساس آخرین آمار تعداد کشته‌های ایرانی فاجعه منا به ۱۶۹ نفر رسیده و ۲۹۸ نفر جزو مفقودین هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *