پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

اعلام سهم موتورسواران در تلفات رانندگی

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 447099
رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از فرسودگی سیستم حمل و نقل مصدومان حوادث رانندگی گفت: ۲۴ درصد کشته شدگان در تلفات جاده ای را موتورسیکلت سواران به خود اختصاص داده اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سردار تقی مهری صبح امروز در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری پلیس راهور با کارگروه کاهش تلفات تصادفات رانندگی در دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی گفت: یکی از شاخصه های توسعه یافتگی در هر کشور کنترل سوانح ترافیکی و کاهش میزان تلفات و خسارات ناشی از حوادث رانندگی است.

وی گفت: معتقدم هیچ مشکلی در کشور حل نمی شود مگر اینکه برای حل آن مشکل کار علمی و پشتوانه علمی در نظر گرفته شده باشد. از این رو پلیس راهور طی چند سال گذشته با افزایش توان علمی و پژوهشی خود سعی کرده است تمام فعالیت هایی را که برای کاهش میزان تلفات، بالا بردن سطح برنامه های ترافیکی و فرهنگ سازی انجام می دهد با پشتوانه علمی باشد.

وی گفت: از دهه ۸۰ ناجا رویکرد جدیدی مبتنی بر تحقیقات را آغاز کرده است تا جایی که هم اکنون سازمان تحقیقات ناجا به پژوهشگاه علمی ناجا ارتقاء پیدا کرده است.

مهری در ادامه سه عامل جاده، انسان و خودرو را مثلث وقوع حوادث در کشور برشمرد و افزود: قطعاً اگر جاده و خودرو استاندارد باشد، میزان تلفات در حوادث و سوانح رانندگی به شکل بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. اما نباید این نکته را نادیده گرفت که عامل انسانی بیشترین سهم را در بروز حوادث و تلفات جاده ای دربرمی گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به نظر می رسد با ساخت وسیله نقلیه و حضور آن در کشور فرهنگ استفاده از خودرو به همان میزان وارد کشور نشده است، افزود: در حال حاضر خسارات و تلفات جانی به خاطر عدم رعایت نکات ایمنی و افزایش تلفات جاده ای است.

مهری با اعلام اینکه ۲۴ درصد از میزان تلفات تصادفات را موتورسیکلت سواران به خود اختصاص می دهند، افزود: ۲۰ درصد دیگر حادثه دیدگان تلفات راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده هستند و مابقی نیز رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری اند که این میزان تلفات نشان می دهد باید عزمی جدی و دقیق برای کاهش میزان تلفات در حوادث جاده ای را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی راهور با اعلام اینکه پلیس در دو حوزه ماموریت اصلی دارد افزود: ماموریت اول ما اقدامات سلبی یا همان اعمال قانون هایی است که ماموران راهنمایی و رانندگی انجام می دهند، اما ماموریت دوم بکارگیری اقدامات ایجابی است که برای انجام شدن این مهم، نیاز به حضور و پای کار بودن همه دستگاه های ذیربط داریم.

* تاکید بر ضرورت انجام پژوهش و تحقیقات در زمینه کاهش حوادث و تلفات رانندگی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت انجام پژوهش و تحقیقات کاربردی در زمینه کاهش تلفاوت و حوادث جاده ای گفت: این تحقیقات زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که اولاً کاربردی بوده و در وهله دوم از کتابخانه ای بودن خارج شده و به صورت دستورالعمل های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد.

مهری گفت:کشته شدگان حوادث رانندگی در سال ۸۴ تا سال ۹۴ روند کاهشی داشته اند که این نشان می دهد پلیس راهور با انجام برنامه های فرهنگی، فرهنگ سازی، اعمال قوانین و اجرایی کردن آن، نقش قابل قبولی در کاهش میزان تلفات داشته است تا جایی که در سال ۸۴ طبق آمار ۲۸هزار نفر در تلفات در حوادث راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست دادند و در سال ۹۳ این آمار به ۱۶هزار و ۸۷۲تن رسیده است. طی کمتر از ده سال موفق شدیم کاهش ۱۲هزار نفری در تعداد تلفات حوادث راهنمایی و رانندگی داشته باشیم اما عددی که در حال حاضر به آن رسیده ایم نیز عدد بالایی است و باید باز هم روند کاهشی خود را طی کند.

سردار مهری همچنین با اعلام اینکه در سال ۹۳، ۳۰۰هزار نفر در حوادث راهنمایی و رانندگی دچار مجروحیت و معلولیت حاد شده اند، افزود: باید توجه داشت که یک حادثه رانندگی، خسارت ثانویه زیادی به بار خواهد آورد. خسارتی که طبعات بلند مدت آن بر اقتصاد جامعه و نیروی آماده به کار بیشتر قابل بازبینی است. چرا که بیشترین میزان حادثه دیدگان تلفات جاده ای و حوادث راهنمایی و رانندگی را جوانان شامل می شوند.

* کاهش تلفات جاده ای دغدغه دولت و رهبری است

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کاهش تلفات راهنمایی و رانندگی اصلی ترین دغدغه نیروی انتظامی است، افزود: در دیداری که مجموعه عوامل نیروی انتظامی با مقام معظم رهبری داشتند نیز، ایشان بالا بودن میزان تلفات راهنمایی و رانندگی و کاهش تلفات در صحنه حوادث را از جمله دغدغه های خود برشمرد و از مسئولین خواست تا نسبت به کاهش این آمار اقدامات مقتضی را انجام دهد.

وی گفت: پیشگیری از بروز حوادث رانندگی بسیار مقدم بر اعمال قوانین است. همانطور که در بحث درمان بیماری ها پیشگیری بر درمان مقدم است، ما در پلیس راهور بر این باوریم که آموزش های لازم به کاربران و رانندگان باعث کاهش چشم گیر در میزان تلفات و خسارت های راهنمایی و رانندگی می شود.

سردار مهری با استناد به تحقیقی که در دانشگاه بهزیستی و توان بخشی انجام شده است، افزود: این تحقیق نشان می دهد ۵۱ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در حین انتقال به بیمارستان و در داخل اورژانس جان خود را از دست داده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد متاسفانه ناوگان حمل و نقل بیماران و حادثه دیدگان در حوادث جاده ای بسیار فرسوده است تا جایی که فرد حادثه دیده زنده از صحنه تصادف بیرون می آید اما به دلیل حمل و نقل نادرست در راه بیمارستان و بعضاً در داخل آمبولانس و نرسیده به بخش اورژانس بیمارستانها، جان خود را از دست می دهد.

مهری با اشاره به اینکه بازتوانی و حرفه آموزی به معلولان حوادث راهنمایی و رانندگی به عنوان نیروی کار بسیار مهم است، افزود: با رعایت چند نکته کوچک در امر رانندگی می شود از بروز حوادث و معلولیت های حاد در حوادث رانندگی جلوگیری کرد.

مهری با انتقاد از حضور آمبولانس های فرسوده و فاقد تجهیزات و استانداردهای لازم در امر انتقال مصدومان گفت: امیدواریم سیستم اورژانس کشور هر چه زودتر تجهیز و نوسازی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر مدیریت یکپارچه در حوادث جاده ای داشته باشیم، علاوه بر کاهش میزان خسارات، زمان حضور ماموران در محل حادثه نیز کاهش پیدا می کند، افزود: الزام دستگاه های ذیربط به ایجاد یک مدیریت یکپارچه در حوادث جاده ای، یکی از بزرگترین برنامه های پلیس راهور است.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی و پلیس راهور برای کاهش میزان تلفات و همچنین کاهش میزان خسارات در حوادث راهنمایی و رانندگی به امضاء رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *