چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

هجمه رسانه‌ای به منتقدان فاجعه منا

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 447083
طی ۴ روزی که از فاجعه کشتار حجاج بیت‌الله الحرام توسط حاکمان آل‌سعود می گذرد، تلاش بسیاری توسط رسانه‌های این کشور برای تحریف واقعیات صورت گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالی که در داخل کشور باید شاهد فعالیت‌های منسجم و سازمان یافته تر رسانه ای برای مقابله با هجمه مزدوران آل سعود و تلاششان برای دروغ پراکنی باشیم، این فعالیت ها بیشتر به زبان فارسی و برای مخاطبان داخل کشور صورت می گیرد و کمتر در فضای مجازی شاهد پاسخ گویی به سیل یاوه گویی های سعودی ها، به خصوص به زبان عربی هستیم.

این گزارش تنها به بررسی بخشی از فعالیت های رسانه ای و دروغ پردازی های رسانه های سعودی در اینستگرام دارد. اینستگرام از جمله شبکه های اجتماعی است که در ماه های اخیر محبوبیت فراوانی هم در میان کاربران ایرانی و هم در میان کاربران عرب کسب کرده و هم اکنون ۱۳ درصد از کل جمعیت عربستان در اینستگرام عضویت دارند. البته واتس آپ و فیس بوک با اختصاص ۲۲ و ۲۱ درصد از جمعیت کل عربستان هنوز محبوب ترین شبکه های اجتماعی در این کشورهستند. اما سرعت رشد استفاده از اینستگرام در این کشور بسیار جالب توجه است.

یکی از حساب های کاربری در اینستگرام و دیگر شبکه های اجتماعی که به نشر اخبار کذب در مورد ایران می پردازد، ۳ajel.۲۴ است. این حساب کاربری با دروغ پردازی در مورد فاجعه کشتار حاجیان در منا تلاش کرده تا ایران را عامل این مساله قلمداد کرده و ادعای مضحک حضور برخی نیروهای نظامی ایران در میان سانحه دیدگان و تلاش آنها برای اختلال در مراسم حج و ... را مطرح کرده است. ارسال مطالبی در مورد سابقه به اصطلاح دخالت های ایران در دیگر کشورهای منطقه نیز از دیگر اقدامات حساب کاربری مذکور است. البته بدیهی است که سعودی ها کشتار روزانه مردم یمن و نسل کشی مسلمانان در سوریه و عراق و ... توسط هم پیمانان داعشی خود را دخالت محسوب نمی کنند!

* کشف سعودی ها: در ایران هم جرثقیل سقوط کرده!

در پست دیگری در این حساب نسبت به تحریف اظهارات دکتر رحیم پور ازغدی در مورد حال و هوای جهان اسلام در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) اقدام شده و این نقل قول دروغ از ایشان مطرح شده که باید مکه در خون غرق شود تا حضرت مهدی ظهور کند. در حالی که در فیلمی که به عنوان سند مطرح شده صحبت از تلاش و مجاهدت لشگریان حضرت مهدی و حرکت از حجاز به سمت عراق و آزادکردن آنها به میان می آید و البته گفته می شود که در این راه افرادی هم شهید می شوند.

گردانندگان سعودی این حساب کاربری با دروغ پردازی در مورد سقوط یک جرثقیل در بزرگراه نیایش در خرداد ماه سال ۱۳۹۳ نیز جار و جنجال گسترده ای به راه انداخته اند. در جریان این سانحه یک جرثقیل ۲۵ تنی دچار شکستگی در ناحیه بوم شده و به سطح بزرگراه سقوط کرد ولی این حادثه هیچ تلفات جانی به همراه نداشت و تنها به یک خودروی سمند آسیب رساند. حالا سعودی ها این حادثه را همراه با تعداد زیادی مصدوم و مجروح دانسته و مدعی هستند رسانه های ایرانی تلاش می کنند این واقعیات را از افکار عمومی مخفی نگهدارند. تلاش برای مشابه سازی این حادثه جزئی در سال گذشته با فاجعه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام حتی توسط برخی کاربران سعودی نیز مورد نقد قرار گرفته است.

سعودی ها در این حساب کاربری و برخی حساب های کاربری دیگر همچنین مدعی شده اند حجاج ایرانی از خدمات بیمارستانی و کمک های دریافتی بعد از فاجعه منا اظهار رضایت کرده اند؛ امری که با مطالب ذکر شده در مصاحبه های این حجاج مغایرت دارد. نکته جالب اینکه کاربران سعودی حتی در زیر همین عکس و خبر هم دست از توهین وفحاشی نسبت به ایران و اعتقادات شیعیان برنداشته اند.

* دروغ به سبک سعودی: فوتسالیست های زن قهرمان ایرانی مرد هستند!

یکی دیگر از خبرهای دروغ قابل مشاهده در این حساب و برخی حساب های کاربری دیگر وابسته به رسانه های سعودی در اینستگرام طرح ادعای دروغ مرد بودن هشت نفر از اعضای تیم ملی فوتسال زنان ایران است که بعد از قهرمانی آنان در رقابت های فوتسال آسیا در مالزی مطرح شده است. واضح است که سعودی ها برای دروغ پردازی های خود هیچ حد و مرزی قائل نیستند و از هر روشی برای زیر سوال بردن اعتبار و وجهه جهانی جمهوری اسلامی ایران سواستفاده می کنند.

از جمله دیگر خبرسازی های سعودی ها می توان به پیمودن مسیر عکس توسط ۳۰۰ نفر از حجاج ایرانی در منا به عنوان عامل اصلی این رخداد تلخ ، دخیل دانستن ایران در سوانح تلخ سال های گذشته در جریان مراسم حج (به عنوان مثال کشتار حجاج در سال ۸۶ و قتل عام ۱۴۲۶ حاجی در سال ۱۹۹۰) و ... اشاره کرد. با مطالعه این مطالب این تصور در کاربران ایجاد می شود که ظاهرا در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی عربستان سعودی هیچ دخالتی در مدیریت امور حج نداشته و این کار را کاملا به ایران واگذار کرده بوده است!

یکی دیگر از رسانه های خبری فعال در اینستگرام که مانند حساب رسانه ای قبلی در زمینه انتشار اخبار دروغ تخصص دارد، kingdom_news۱۰ است که اخیرا حساب کاربری kingdom_news۲۰ را هم برای بازنشر دروغ های خود به زبان فارسی راه اندازی کرده است. در این حساب کاربری ادعای انتقال حقایق عکس ها و ویدئو ۲۴ ساعت بدون تحریف مطرح شده واستفاده از خدمات ترجمه گوگل برای برگردادندن مطالب عربی به فارسی باعث شده تا مطالب درج شده برای مخاطب ایرانی قابل درک نباشد. به عنوان مثال در یکی از اخرین پست های این حساب کاربری از اعتراض ایران به رئیس جمهور ایران در نیویورک خبری منتشر شده است! علاوه بر تکرار تمامی دروغ های منتشر شده در حساب کاربری قبلی، تلاش شده در حساب کاربری فارسی مطالب با شرح و بسط بیشتری منتشر شوند. به عنوان مثال دو عکس از سقوط جرثقیل در بزرگراه نیایش منتشر شده و موضوع به فساد اداری در ایران، ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی، کشته شدن مردم توسط فلاخن انداختن! ربط داده شده است. توهین های زننده و غیرقابل به مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی نیز در همه این رسانه ها به چشم می خورد.

با توجه به تکرار اخبار تحریف شده و دروغ در مورد کشورمان در رسانه های سعودی و بازتکرار آنها به زبان های مختلف ضروری است یک برنامه ریزی منسجم رسانه ای برای مقابله با طرف مقابل و به خصوص انتشار حقائق به زبان عربی در شبکه های اجتماعی توسط رسانه های کشورمان صورت بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *