شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲

حمایت سرسختانه پوتین از بشار اسد

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 447049
رئیس مرکز تحقیقات راهبردی روسیه به نقش منفی عربستان در یمن اشاره کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که عربستان و متحدانش مقاومت مردمی یمن را در هم بشکنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، لئونید رشتنیکوف رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه و مشاور پوتین در نشست مشترک با سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که عصر یکشنبه در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، با بیان اینکه روسیه در حال حاضر یک دوره سخت را طی می‌کند، اظهار داشت: حدود ۶ سال پیش یک تهاجم حساب شده از سوی آمریکا و متحدان آن به روسیه صورت گرفت. در واشنگتن و بروکسل متوجه این موضوع شدم که روسیه به تدریج قدرت خود را باز می‌یابد و به همین دلیل این توطئه‌ها آغاز شد.

وی افزود: پس از مدت زمانی که بحران‌های اقتصادی و سیاسی را پشت سر گذاشتیم رئیس‌ جمهور روسیه مقدماتی را فراهم کرد تا روسیه یک سیاست خارجی مستقل را دنبال کند. این کار دشواری است زیرا از دهه ۸۰ قرن گذشته بحران‌ها آغاز و تا به حال ادامه دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه با اشاره به بحران فروپاشی شوروی و مسائل اقتصادی و ملی که در آغاز دوره پوتین روسیه را گرفتار کرده بود، یادآور شد: پوتین نمی‌توانست یک باره سیاست جدید را دنبال کند، چرا که ۲۰ سال مصالحه‌جویی با غرب و آمریکا دنبال می‌شد و برای تغییر سیاست به زمان نیاز بود.

رشتنیکوف ادامه داد: ظرف ۷ سال گذشته روسیه شروع به نمایش سیاست جدید خود کرد که همین امر باعث شد یک هجوم همه جانبه به کشور ما وارد شود. این تلاش‌ها هم در آسیای میانه و هم در قفقاز دنبال شد که خطرناک‌ترین آن در اوکراین رخ داد.

وی با اشاره به اهمیت اوکراین برای روسیه اظهار داشت:‌اگر قفقاز و آسیای میانه تفاوت‌هایی با روسیه دارند، اما اوکراین خود روسیه است و خود من هم اوکراینی هستم. با نگاهی به نقشه خواهیم فهمید که اوکراین تحت کنترل آمریکا مانند خنجری است که وارد قلب روسیه شده و آنها سعی می‌کنند به این ترتیب بخش‌های جنوبی روسیه را از بخش‌های میانی آن قطع کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه افزود: دشمنان روسیه همچنان به این نقشه ادامه دادند که آخرین آن هیتلر بود، اما همه به یک سرنوشت دچار شده و می‌شوند.

وی با بیان اینکه در ناحیه دونتسک هر لحظه امکان وقوع یک جنگ جدید وجود دارد، یادآور شد: در عین حال آنها کریمه را هم تهدید می‌کنند. بازگشت کریمه به روسیه باعث خشم آمریکا و غرب شد به طوری که اخیرا با سفیر آلمان در اوکراین صحبت می‌کردم و می‌گفت ما هیچگاه کار شما درباره کریمه را فراموش نخواهیم کرد.

رشتنیکوف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع سوریه گفت: سوریه برای ما یک کشور بسیار مهم است و اگر داعش بتواند آن را بگیرد مرحله بعد قفقاز و آسیای میانه خواهد بود. پوتین موضعی سرسختانه در حمایت همه جانبه از بشار اسد را اتخاذ کرده و امیدوارم در این زمینه یک همکاری نزدیک با ایران و عراق داشته باشیم.

وی با اشاره به تحولات یمن نیز گفت: در این خصوص یکی از متحدان آمریکا به نام عربستان نقش منفی زیادی را بازی می‌کند و ما سعی می‌کنیم در روابط خود با ریاض فشارهایی به آنها وارد کنیم. نباید اجازه دهیم که عربستان و متحدانش مقاومت مردمی در یمن را در هم بشکنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه با بیان اینکه سرنگونی پوتین یکی از اهداف آمریکا است، افزود: ۲ سال پیش تهاجم آشکاری انجام شد که با شکست روبرو شد، ولی در حال حاضر آمریکایی‌ها از طریق متحدان خود تلاش می‌کنند که تحرکات جدیدی را صورت دهند و اعتبار پوتین را در سوریه خدشه‌دار کنند.

رشتنیکوف تحریم‌های اقتصادی غرب و آمریکا علیه روسیه را از نکات مهم دیگر دانست و اظهار داشت:این تحریم‌ها برای ما سودمند نیز بود. ما ظرف ۱۵ سال گذشته به دلیل دلارهای نفتی زندگی مرفهی داشتیم و روی تولیدات داخلی کار نکردیم، ولی این تحریم‌ها باعث شد که مردم ما پشت سر رئیس‌ جمهور خود بسیج شوند و ما تلاش‌های خلاقانه را برای مقابله با تحریم‌ها داشته باشیم؛ واردات را کنترل و با کشورهای دوست همفکری کنیم.

وی ادامه داد: تصادفی نیست که فعال‌ترین فرد دولت ما یعنی آقای دیمیتری راگوزین رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدارهای سالانه خود با هنری کیسینجر اظهار داشت:‌ما ساعت‌ها صحبت می‌کنیم که نتیجه آن معمولا صفر است. تونی بلر که دستیار کیسینجر است به ما گفت که هدف آمریکایی‌ها این است که رهبر کل دنیا شوند و شما در این مسیر ایستاده‌اید. ما، شما، ایران و چین را درک می‌کنیم، اما نمی‌توانیم از هدف‌مان که سلطه بر دنیاست، بگذریم؛ زیرا خدا این وظیفه را به ما محول کرده است.

رشتنیکوف افزود: ما با آمریکایی‌ها تنها می‌توانیم توافقات کوتاه مدت داشته باشیم، اما دو طرف می‌دانیم که این روابط تاکتیکی است و استراتژی ما مقابله با غرب می‌باشد. آمریکا و غرب امروز مانند خرس زخمی هستند که با بحران‌های اقتصادی واقعی روبرو می‌باشند و این موضوع فروپاشی تدریجی آنها را رقم می‌زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *