پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

عقب‌نشینی وزارت نفت ازیک تصمیم بورسی

شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 446716
علی‌رغم آنکه پیش از این مسئولان وزارت نفت از عزم جدی خود برای عرضه محموله‌های صادراتی نفت خام در بورس انرژی خبر می‌دادند، اما ظاهرا به دلایلی اولویت‌های وزارت نفت در این باره تغییر کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وزارت نفت از یک سال پیش به این سو تلاش می‌کرد نفت خام صادراتی را در محموله‌های بزرگ در بورس انرژی عرضه کند اما این عرضه به دلایل مختلف به تاخیر افتاد و تاریخ‌های جدیدی برای آن تعیین شد.

مدیران شرکت ملی نفت پیش از این چالش‌های عرضه محموله‌های صادراتی در بورس را چنین برشمرده بودند: «یکی از مسائل اصلی در حال حاضر تضامین است و مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه ما قیمتی را برای نفت ارائه می‌کنیم و خریدار می‌خرد، اما برای فروش آن به ویژه در شرایط فعلی که قیمت نفت رو به کاهش است، ممکن است دچار مشکل شود؛ چنانکه در ایران هم خریداری وجود ندارد و فروشنده باید در بازار جهانی نفتی را که از ما خریده بفروشد. نوع محموله‌هایی که خریداران می‌توانند ببرند و زمان تحویل و امثال آن هم وجود دارد که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود.»

این مدیران به صراحت گفته بودند: «پیچیدگی این کار خیلی بیش از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌آمد.»

این مدیران همچنین در این باره گفته بودند:« بحث‌ هجینگ نفت ‌از موضوعات اساسی و پایه‌ای فروش نفت است. با توجه به اینکه مکانیسم‌های هجینگ در ایران وجود ندارد خریداران خارجی با توجه به نوسان قیمت‌ها و احتمال سقوط از خرید نفت بدون وجود چنین مکانیسم‌هایی از طریق بورس واهمه دارند.»

با این حال عزم وزارت نفت برای عرضه نفت خام در بورس جدی بود. چنانکه علی کاردر اواخر سال گذشته در گفت‌وگو با فارس گفته بود:« نگرانی‌های ما و سازمان بورس درباره امکان‌پذیر بودن عرضه محموله‌های بزرگ نفت خام در بورس رفع شده است و چشم‌انداز این کار عملیاتی به نظر می‌رسد.»

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت همچنین در اردیبهشت ماه امسال گفته بود:« اگر وزارت اقتصاد تأیید کند، ما محموله‌های تجاری نفت خام را در بورس عرضه خواهیم کرد. تأیید وزارت اقتصاد در مرحله نهایی است و اگر وزارت اقتصاد تأیید کند مشکلی برای عرضه نفت در بورس نخواهیم داشت.»

با این وجود ظاهرا عوامل دیگری از جمله پیچیدگی‌های عرضه نفت خام در بورس که می‌توانست به ورود شفاف بخش خصوصی به تجارت نفت خام ایران و متنوع‌سازی شیوه‌های فروش نفت ایران به خصوص در شرایط تحریم کمک کند بر عزم وزارت نفت غلبه کرده و اولویت‌های وزارت نفت در این باره به طور کامل تغییر کرده است.

علی کاردر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این باره گفت: برای عرضه در بورس فعلاً روی نفت کوره متمرکز شده‌ایم و برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت ایران نفت کوره صادراتی را در بورس عرضه کردیم.

وی افزود: این کار را درباره نفت کوره ادامه می‌دهیم و بعد به سراغ عرضه میعانات گازی در بورس می‌رویم و در انتها به سراغ نفت خام خواهیم رفت.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ادامه داد: در وزارت نفت هم مسئول جدیدی برای این کار معرفی شده است تا به‌صورت متمرکز این عرضه‌ها سازماندهی شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد باید در انتظار تبیین دلایل تغییر این اولویت‌بندی از نفت خام به نفت کوره و میعانات گازی از سوی وزارت نفت باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *