جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کاهش نرخ پایه عمل سزارین

شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 446692
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ترویج زایمان طبیعی به عنوان یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت، از کاهش ۱۰ درصدی نرخ پایه زایمان سزارین در فارس از آغاز اجرای این طرح خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از وب دا، " دکتر سید محمدکاظم تدین با اعلام این خبر گفت: طرح تحول نظام سلامت از زمان اجرا در پانزدهم اردیبهشت ماه ۹۴، با بسته های خدمتی پیرامون مهم ترین چالش های عرصه سلامت مردم آغاز به کار کرد که بر همین اساس یکی از بسته های پیش بینی شده در این طرح، ترویج زایمان طبیعی و رایگان نمودن آن در بیمارستان های دولتی سراسر کشور بود.

وی افزود: در همین راستا دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اقدامات ویژه ای را برای کنترل زایمان سزارین در میان بانوان آغاز کردند که دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانست عنوان برترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در این زمینه را بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، به خود اختصاص دهد .

دکتر تدین تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارهای مربوط به پنج ماهه نخست امسال، دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانسته است مطابق برنامه های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت در زمینه کاهش آمار سزارین اقدام کرده و تاکنون به میزان ۱۰ درصد نرخ پایه زایمان سزارین در فارس، کاهش داشته ایم.

بسیاری از مادران از عوارض سزارین بی اطلاع هستند

قائم مقام دفتر سلامت مادران کودکان و نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت : یکی از بیشترین دردهای بشر، درد زایمان است که به دو شیوه طبیعی و غیرطبیعی انجام می شود و سزارین روش غیر طبیعی آن است، اما انجام آن عوارضی را برای مادر و کودک به همراه دارد.

دکتر مارال دهقان پیشه با بیان اینکه برخی مشکلات عمل سزارین را ضروری می سازد، اما در غیر این موارد روش طبیعی بهترین گزینه محسوب می شود، افزود: در صورتی که فرد قبلاً سزارین داشته، مدفوع کردن جنین در رحم، جفت سر راهی، نمایش بند ناف، عدم تناسب سرجنین با لگن مادر، تبخال تناسلی، جنین های بزرگ تر از چهار و نیم کیلوگرم، وجود ناهنجاری رحمی در مادر و دیگر موارد به تشخیص پزشک روش سزارین ارجحیت دارد ، اما در سایر موارد زایمان طبیعی مناسب ترین روش است، در حالی که بسیاری از مادران از عوارض سزارین بی اطلاع هستند .

وی تصریح کرد: چسبندگی ها، عوارض بیهوشی، خطر از دست دادن حجم زیادی از خون، احتمال بروز حاملگی های پرخطر در آینده، جفت سر راهی، طولانی شدن زمان زایمان، عفونت های مثانه، رحم و آسیب های ادراری، طولانی شدن دوره نقاهت مادر، تعویق شیردهی و عدم امکان تماس با نوزاد از ابتدای تولد، لخته شدن خون و بروز عفونت، از جمله عوارضی است که در زایمان های سزارین مادر را تهدید می کند.

دکتر دهقان پیشه با اشاره به عوارض این روش زایمان برای نوزادان، اظهار داشت: کودکان سزارینی ۵۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم، دیابت، چاقی، آلرژی و بیماری سلیاک هستند و احتمال مرگ آنان نیز بیش از دیگر کودکان است.

فرهنگ سازی و آموزش برای استقبال از زایمان طبیعی ضروری است

ثریا شفیعی، کارشناس مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به دستیابی دانشگاه به شاخص های موردنظر وزارت بهداشت، گفت: با برگزاری کلاس های آمادگی زایمان، فرهنگ سازی، اقدامات نظارتی و آموزشی، تشکیل کمیته های مختلف در این زمینه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت جدی برای حل این معضل سلامت در استان فارس اقدام نمود.

وی اظهار داشت: همچنین در تمامی بیمارستان ها جشنواره هایی برگزار می شود که نمونه های زایمان های موفق طبیعی به مادران معرفی می شود، اقدامات تبلیغی و اطلاع رسانی به کمک رسانه ها و صدا و سیما نیز در این زمینه نقش موثری داشته و در آگاهی مادران و خانواده ها موثر بوده است.

کارشناس مسئول مامایی استان فارس افزود: دوشنبه، ششم مهرماه نیز جشنواره ای در تالار اجتماعات سینا و صدرا، واقع در خیابان نشاط با حضور دست اندرکاران سلامت مادران و کودکان و متخصصان زنان و زایمان و ماماها برگزار می شود که از مادران باردار دعوت می شود در این برنامه شرکت کرده و از برنامه های ویژه تدارک دیده شده برای آنان استفاده نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *