جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هم‌پیمانی عربستان در یمن با القاعده

شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 446545
یک روزنامه آمریکایی با اعتراف به همکاری عربستان سعودی با گروه‌های تروریستی در یمن نوشته این موضوع روابط واشنگتن و ریاض را پیچیده‌تر می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه عربستان سعودی، یمن را نبردگاهی مهم در مبارزه در راستای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه می‌بیند می‌نویسد ریاض اکنون با بخش‌های مختلفی از گروه‌های سنی، از جمله گروه‌های تروریستی، جهت مقابه با «حوثی‌ها» در این کشور هم‌پیمان شده است.

هافینگتون‌پست خاطرنشان کرده این موضوع با توجه به ادامه حملات واشنگتن علیه مواضع گروه‌های مرتبط با القاعده در یمن، روابط دو کشور را پیچیده‌تر می‌کند.

بر اساس این گزارش، پیوندهای سعودی‌ها با گروه‌های تروریستی در یمن زمانی بیشتر به چشم آمد که دولت رئیس‌جمهور پیشین یمن، عبد ربه منصور هادی، در ماه ژوئن «عبد الوهاب الحمیقانی» را به عنوان یکی از اعضای هیئتی برای شرکت در یک میزگرد سازمان ملل به ژنو اعزام کرد.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۳ ، «الحمیقانی» را به عنوان یکی از حامیان مالی گروه «القاعده در شبه جزیره عرب» و جذب‌کننده نیرو برای آن هدف تحریم قرار داده بود.

هافینگتون‌پست در ادامه نوشته است: «همکاری غیررسمی ریاض و گروه القاعده در شبه جزیره عرب زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیم ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان به کل از بمباران کردن مواضع این گروه در یمن خودداری کرده و این در حالی است که این ائتلاف سایر نواحی تحت کنترل حوثی‌ها را به شدت بمبمراک کرده است.»

مطابق این تحلیل، ریاض، به بهانه مقابله با گروه تروریستی «ولایه الیمن» (یا داعش یمن) همکاری با گروه رقیب آن را دارای منافع راهبری می‌بیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *