پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

توصیه های بهداشتی هنگام ذبح دام

پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 446334
رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، تاکید کرد: تب کریمه کنگو و تب مالت بر اثر تماس با دام یا فرآورده های آلوده دامی رخ می دهد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر محمدرضا شیرزادی، تهیه دام از مبادی رسمی مورد تایید ادارات کل دامپزشکی، کشتار دام در کشتارگاه ها و نگهداری گوشت دام در یخچال در درجه حرارت ۲ تا ۸ درجه بلافاصله پس از ذبح را مهم ترین توصیه های بهداشتی تهیه و مصرف دام در روز عید قربان اعلام کرد.

وی افزود: ریشه ۶۰ درصد بیماری های عفونی به واسطه رابطه مستقیم و تماس مکرر انسان با دام، مصرف گوشت، لبنیات و فرآورده های دامی است.

شیرزادی ادامه داد: فرآورده های غذایی، پوشاک و حتی صابونی که صبح ها دست هایمان را با آن می شوییم از دام تهیه می شوند بنابراین لازم است از سلامت دام ها مطمئن باشیم تا از سرایت بیماری های مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنیم.

وی بیان داشت: ضروری است ،در این خصوص حساسیت ها در مناطق روستایی به دلیل تماس بیشتر دامداران با دام بیشتر از شهرها باشد.

شیرزادی افزود: آموزش به روستاییان، معاینه مداوم دام، تهیه و ذبح بهداشتی دام ها از جمله مواردیست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، یکی از مهم ترین راه های انتقال بیماری را تماس مداوم با دام، خون دام، ترشحات دامی، مصرف گوشت آلوده و امحاء و احشاء دام ها اعلام کرد و گفت: تب کریمه کنگو و تب مالت بر اثر تماس با دام یا فرآورده های آلوده دامی رخ می دهد و تماس با لاشه دام ها توسط خانم های خانه دار باید کنترل شود.

وی افزود: دام باید از مراجع رسمی مورد تایید ادارات کل دامپزشکی تهیه شود زیرا حتی اگر ظاهر سالمی داشته باشد باید حتما در کشتارگاه ذبح شود،چون ممکن است در دام یک عامل بیماری برای انسان وجود داشته باشد که ظاهرا در دام دیده نمی شود.

شیرزادی اظهار داشت: ذابح در کشتارگاه آموزش دیده و موارد بهداشتی را رعایت می کند که مردم از آن ها ممکن است اطلاعی نداشته باشند. از جمله این موارد معاینه دام توسط دامپزشک، استفاده از وسایل حفاظتی توسط ذابح، بازبینی لاشه پس از ذبح و نگهداری دام در دمای بین ۲ تا ۸ درجه است که موجب از بین رفتن ویروس ها و باکتری های آلوده در دام می شود.

وی ابراز کرد: تهیه دام از مراکزی که مورد تایید ادارات کل دامپزشکی هستند به دلیل شناسنامه دار بودن این دام ها ضروری است.

رئیس اداره کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: دامی که در کشتارگاه ذبح می شود در شرایط پیش سرد کن قرار می گیرد. همچنین هر کس اقدام به تهیه گوشت دام کند نیز باید به مدت ۲۴ ساعت آن را در یخچال نگهداری کند و سپس هر اقدامی از جمله قطعه قطعه کردن و مصرف می خواهد، انجام دهد.

شیرزادی خاطرنشان کرد: بلافاصله فریزکردن دام پس از تهیه آن موجب زنده ماندن ویروس ها و باکتری ها می شود. بنابراین ابتدا باید دام را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرد سپس آن را قطعه قطعه و بعد برای مصرف در فریزر گذاشت. همچنین گوشتی که به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بماند قابل استفاده است و نیاز به فریز کردن ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگهداری ۲۴ ساعته گوشت در یخچال علاوه بر اینکه موجب فعل و انفعالاتی می شود که ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد، موجب لذیذتر شدن آن نیز می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *