پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

ای‌کاش اندازه این روستایی‌ها «اقتصاد مقاومتی»رادرک‌می‌کردیم!

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 446206
عده‌ای به ایفای نقش خود در عرصه اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند و علاوه بر چرخش چرخ اقتصادی خانواده‌شان به اقتصاد کشور نیز کمک و واژه ما می‌توانیم را در عمل ثابت کرده‌اند.
ای‌کاش اندازه این روستایی‌ها «اقتصاد مقاومتی»رادرک‌می‌کردیم!
به گزارش جهان به‌ نقل از دیارآفتاب، آنچه که در حال حاضر کشور به آن سخت نیازمند است توجه به اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام‌معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته و نیازمند عزم ملی برای تحقق آن هستیم.

به قولی با نشستن و کار را بر عهده دیگری نهادن چیزی از پیش نمی‌رود و باید هر کس به اندازه توان وارد این میدان شود.

نباید منتظر بمانیم تا اقتصاد ما به کمک بیگانگان به رشد و بالندگی رسد، تنها خودمان می‌توانیم دست بر زانوی همت گذاشته و در کنار هم قرار گیریم تا چرخ تولید و اقتصاد کشور را بچرخانیم.

واژه «اقتصاد مقاومتی» برای اولین بار در شهریور سال ۱۳۸۹ از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با کارآفرینان مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

کم نیستند در این میان عده‌ای که به ایفای نقش خود پرداخته‌اند و علاوه بر چرخش چرخ اقتصادی خانواده شان به اقتصاد کشور نیز کمک می کنند و واژه ما می توانیم را در عمل ثابت کرده اند.

در ادامه گفتگو هایی را با برخی از این جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی می خوانیم.

* دهکده اقتصاد مقاومتی در روستای گورهان

این دهکده نمونه بارزی از به بار نشستن زحمات و تلاش کسانی است که خود را باور کرده‌اند و وارد میدان شده تا بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند.

شریفی مدیر پروژه دهکده اقتصاد مقاومتی روستای گورهان می‌گوید: ۳.۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی که به سبب نبود آب خشک شده بودند را برای فعالیت اقتصادی در نظر گرفته و از چهار سال پیش کار خود را با جدیت آغاز کردم و در راهی که در پیش گرفتم بسیج سازندگی من را همراهی و مشاوره لازم در این زمینه را به من ارائه کردند و این مساحت زمین برای کشت پسته، زعفران و انگور اختصاص یافت.


شریفی اظهار کرد: این محصولات به دلیل اینکه به آب کمتر نیاز دارند با آب و هوای این منطقه سازگار هستند و در این مدت توانستیم زمین هایی که تا دیروز خشک بودند را امروز به زمین‌های سرسبز تبدیل کنیم.

وی به کاهش آب منطقه ساروق اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر شاهد افت آب های زیر زمینی به عمق ۷۰ متر در این منطقه هستیم در حالی که قبلا این منطقه در عمق ۱۰ متری آب داشته است.

شریف ادامه داد: با وجود کمبود آب در منطقه با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری توانستیم حداکثر استفاده را از زمین‌های بایر داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این دهکده اقتصاد مقاومتی موفق شدیم برای سه نفر به صورت مستقیم ایجاداشتغال کنیم و در فصل برداشت محصولات میزان اشتغال تا ۳۰ نفر نیز افزایش می یابد.

* گلخانه تولید خیار و گوجه در روستای بهادرستان

اسماعیل بهادرستانی یکی از کشاورزان روستای بهادرستان از توابع بخش ساروق، توانسته با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی برای دو نفر اشتغال ایجاد کند.


وی گفت: در فضای ۳۸۰ مترمربع که در اختیار داشتم گلخانه ای را احداث و مشغول کاشت خیار و گوجه گلخانه‌ای شدم که خوشبختانه تولید خوبی به همراه داشته است.

بهادرستانی با بیان اینکه اکثر جوانان روستا بیکار هستند افزود: با پرداخت تسهیلات می توان علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان به تولید کشور هم کمک کرد.

* اجرای ۱۱۰ طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه فرش دستبافت در ساروق

سعید نظری مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت شهید صدوقی ساروق با اشاره به ظرفیت‌های مناسبی شهر ساروق و دهستان جیریا در حوزه فرش دستبافت افزود: امسال ۱۱۰ فقره تسهیلات بین ۳ تا ۱۰ میلیونی به متقاضیان پرداخت شده است.


نظری اظهار کرد: سال گذشته هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ۱۸۶ فقره تسهیلات در زمینه قالی بافی توسط بسیج سازندگی پرداخت شده است.

مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت شهید صدوقی ساروق با اشاره به بیش از ۱۳۰ طرح اقتصاد مقاومتی تدارک دیده شده در ساروق گفت: این طرح ها در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و اشتغالزایی در ساروق اجرا شده است.

نظری اظهار کرد: این طرح ها در قالب ایجاد کارگاه های تولید قارچ، زعفران، بوقلمون، پرورش ماهی، گلخانه، مرغ تخمگذار، قالی بافی و ... اجرا شده است.

وی افزود: سازمان بسیج سازندگی سپاه روح الله به منظور اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی دوره های آموزشی متناسب با نیاز افراد برگزار کرده است و همچنین تسهیلات مورد نیاز را در اختیار متقاضیان قرار داده است.

مسئول بسیج سازندگی حوزه مقاومت شهید صدوقی ساروق بیان کرد: با اجرای این طرح ها علاوه بر تامین نیاز شهرستان مازاد تولیدات به مرکز استان و استان های همجوار هم ارسال می شود.

* کارگاه پرورش مرغ تخمگذار

نجمی پرورش دهنده مرغ تخمگذار گفت: با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی یک واحد پرورش مرغ تخمگذار را در خانه آماده کردم.


نجمی اظهار کرد: در این واحد تولیدی حدود ۸۰۰ مرغ تخمگذار را نگهداری می کنم و روزانه حدود چهار کارتون تخم مرغ تولید و روانه بازار می کنم.

وی ادامه داد: با راه اندازی این واحد برای پنج نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

* کارخانه گلاب گیری در ساروق

مهدی فریور مدیر کارخانه گلاب گیری ساروق گفت:چهار سال پیش که برای ایجاد این واحد صنعتی و کشت گل محمدی در این زمین اقدام کردم هیچ کس انتظار نداشت که در این منطقه بتوان فعالیت کرد.


وی ادامه داد: ولی با تلاشی که با همکاران در این منطقه داشتیم توانستیم علاوه بر کشت گل محمدی در کشت گیاهان داروی هم موفق بودیم .

فریور بیان کرد: برای احداث این مجتع بالغ بر سه میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده ایم و برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کردیم هر چند در هنگام برداشت گل این میزان اشتغال به حدود ۴۰ نفر هم می رسد.

وی افزود: این واحد توان تولید ۷۵۰ تن انواع گلاب و عرقیات را دارد که هم اکنون این واحد با یک سوم این میزان ظرفیت، تولید دارد.

* واحد پرورش بوقلمون

صادقی مدیر پرورش بوقلمون گفت: با تسهیلاتی که از بسیج سازندگی از محل طرح های اقتصاد مقاومتی دریافت کردم موفق شدم در زمینی به مساحت هزار متر و زیربنای ۳۷۰ متر اقدام به پرورش بوقلمون کنم.

وی ادامه داد: در این واحد هم اکنون ۸۰۰ بوقلمون را پرورش می دهم و در صورتی که تسهیلات بیشتری در اختیارم قرار گیرد می توانم با ظرفیت بیشتری فعالیت داشته باشم.

صادقی به مشکلات واحد تولیدی خود اشاره کرد و گفت:مدت یکسال و نیم که در اینجا مشغول به کار شده ام با وجود اینکه آب، برق و گاز نداشتم و هنوز هم ندارم توانستم با مشکلات فراوان این واحد را سرپا نگاه دارم.

* واحد پرورش شترمرغ

رسول فضلی مدیر پرورش شتر مرغ گفت: حدود دو سال از آغاز به کار این مجموعه می گذرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که برای راه اندازی این واحد تجربه لازم را نداشتم در دوره آموزشی که بسیج سازندگی برگزار کرده بود شرکت کردم و آموزش های لازم را در خصوص پرورش شتر مرغ به دست آوردم.


فضلی بیان کرد:بعد از گذراندن دوره آموزشی تسهیلات مورد نیاز را از بسیج سازندگی دریافت کردم و توانستم با راه اندازی این واحد تولیدی برای سه نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کنم و به نوعی فرمایش مقام معظم رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی محقق کنم.

دیگر شهرستان‌های استان مرکزی نیز از غافله اقتصادمقاومتی عقب نمانده‌اند و از جمله یک تولید کننده جوان در کمیجان توانسته در زمینه پوشاک با تولید دو هزار پیراهن ایرانی اسلامی در ماه تصمیم دارد دردی را از بازار نابسامان ایران دوا کند و در کنار جهاد اقتصادی به مقابله با فرهنگ غربی نیز بپردازد.

* سهم کارگاه‌های تولیدی کوچک در اشتغالزایی، از تولید ۲ هزار پیراهن در ماه تا پرورش ۵ هزار بلدرچین در کارگاه های کوچک

مهدی عیاض، متولد سال ۱۳۶۱ که پس از زندگی ۳۰ ساله خود در شهر قم که به زادگاهش بازگشته و در حال حاضر دو سال در روستای آمره این شهرستان یک کارگاه کوچک تولید پوشاک را راه اندازی کند.

وی گفت: با بهره‌گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، هم اکنون شش نفر را در این کارگاه مشغول به کار کردم و در کنار آن نیز در نظر دارم تا کارگاه را گسترش و اشتغالزایی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ابتدای کار و راه اندازی کارگاه دست تنها بودم، کار بسیار سخت بود اما کم کم کارگاه رونق گرفت و تعداد کارگرها بیشتر شد و اگر وضعیت بازار بهتر شود قطعا افراد بیشتری را جذب خواهیم کرد.

این کارآفرین با بیان اینکه در این کارگاه پیراهن هایی با چهار سایز و پنج رنگ دوخته می شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در هر ماه تقریبا دو هزار دست پیراهن می دوزیم و تولیداتمان را به تهران می فرستیم.


حمایت از کارگاه های تولیدی کوچک علاوه بر اشتغال جوانان باعث افزایش درآمد خانواده و نیز رونق کسب و کار شده که نتیجه همه اینها رونق اقتصادی و افزایش تولید محصولات داخلی است.

ایجاد کارگاه های کوچک و زودبازده بخصوص در زمینه تولید محصولات دامی و زراعی و کشاورزی از جمله مواردی است که علاوه بر زودبازده بودن نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد.

ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از ظرفیت های مردمی و در نهایت خودکفایی و عدم نیاز به واردات از دیگر محاسن کارگاه های تولیدی کوچک است.

یکی از افرادی که در این زمنیه فعالیت می کند رحمان غلامحسینی از جوانان کمیجان است که در کنار مسئولیت دهیاری روستا با ایجاد کارگاهی برای سه نفر دیگر اشتغالزایی نموده است.


وی در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: واحد پرورش بلدرچین را از چند ماه پیش در ۳۰۰ متر مربع و با گنجایش ۱۰ هزار قطعه تاسیس نمودیم.

غلامحسینی اظهار کرد: در مرحله اول پنج هزار بلدرچین گوشتی را بعد از پرورش در حدود یک ماه پیش به کشتارگاه فرستادیم و اکنون نیز پنچ هزار قطعه بلدرچین تخم گذار داریم.

وی افزود: چهار نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که درآمد ماهیانه آن به چهارمیلیون سود خالص می رسد به طوری که روزی ۳۵۰۰ عدد تخم بلدرچین از این کارگاه می فروشیم.


مسئول این کارگاه تولیدی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای احداث این واحد در حدود ۵۰ میلیون تومان بوده عنوان کرد: ۲۰ میلیون تومان از این رقم سرمایه و آورده خودمان بود و ۳۰ میلیون آن نیز از طرف وام های اقتصاد مقاومتی تامین شد.

* هر کس به اندازه توان خود به اقتصاد کشور کمک کند/ ساخت ماشین جوجه‌کشی با بدنه یخچال، آغازی بر تحقق اقتصاد مقاومتی

احمد مرادی یکی دیگر از جوانان ایرانی است که توانسته است با همکاری دوستان خود در دلیجان یک دستگاه جوجه کشی را به استفاده از بدنه یک یخچال ۱۲ فوتی بسازد و قدم در راهی گذارد که هدف غایی آن تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و خودکفایی خانواده و در نهایت توسعه اقتصادی را به دنبال داشته و دارد.


احمد مرادی متولد ۱۳۴۹ در شهر نراق، کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق و ساکن شهر دلیجان گفت: در راستای فرامین مقام معظم رهبری و سفارش های ایشان در خصوص «اقتصاد مقاومتی» و مشاغل خانگی فعالیتم را در چندین مرحله که شامل ساخت دستگاه جوجه کشی، مطالعه برای پرورش بلدرچین و طراحی مکانی برای پرورش آن بود آغاز کردم.

مرادی اظهار کرد: ماه رمضان سال گذشته با یکی از دوستانم به نام علی بخشی که مهندس کامپیوتر است تصمیم به ساخت یک دستگاه جوجه کشی گرفتیم و در ساخت این دستگاه از بدنه یک یخچال ۱۲ فوتی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: کلیه ی امور طراحی، کامپیوتر و الکترونیکی این دستگاه توسط آقای بخشی و امور مکانیکی آن توسط بنده صورت گرفت و حدود یک ماه (روزانه بین یک تا دو ساعت) بر روی این دستگاه فعالیت داشتیم تا موفق به تکمیل و بهره برداری از آن شدیم و سپس با خرید تخم بلدرچین و عملکرد خوب دستگاه موفق به تولید جوجه بلدرچین شدیم.

این فرد موفق در زمینه اقتصاد مقاومتی در خصوص خصوصیات این دستگاه تصریح کرد: این دستگاه شش طبقه است و هر طبقه آن حدود ۱۰۰ تخم بلدرچین گنجایش دارد و قابلیت تبدیل تخم های پرندگانی همچون بلدرچین، مرغ، غاز، اردک، کبک و قرقاول به جوجه را دارد.


مرادی در خصوص آماده سازی محل پرورش و نگهداری بلدرچین ها گفت: این محل از یک اتاقک به مساحت ۲ در ۴ متر تشکیل شده است و شامل قفسه هایی می باشد که تمامی آن ها با صرف کمترین هزینه و توسط خودم درست شده است و کاملاً ابتکاری می باشد و در حال حاضر ۲۰۰ بلدرچین داخل این قفسه ها وجود دارد.

وی دلیل روی آوردن به پرورش بلدرچین را مواردی همچون کوتاهی طول زمان جوجه دهی آن (۱۷ روز)، کوتاهی زمان بلوغ این پرنده که ۴۵ الی ۵۰ روز می باشد و اینکه در این مدت زمان بلدرچین های نر آماده کُشتار و ماده ها به تخم دهی می رسند عنوان کرد.

مرادی با بیان اینکه حدود ۱۰ نفر در زمینه تولید بلدرچین با وی در ارتباط هستند و جوجه های بلدرچین را از او خریداری می کنند گفت: توصیه بنده به هموطنان و بخصوص شهروندان شهرستان دلیجان این است که در بخش اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی در هر زمینه ای که می توانند و در آن تخصص دارند با توکل به خداوند کار را شروع کنند تا بتوانند باری را از روی دوش جامعه بردارند و بتوانند قسمتی از هزینه های خانواده شان را تامین کنند و متوسل به دست رنج خود باشند.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که این کار را شروع کردم خرید گوشت مرغ برای مصرف خانواده ام به حداقل رسیده و همچنین خرید تخم مرغم صفر شده است.

* تکیه بر تولید ملی با اقتصاد مقاومتی/ درآمد یک میلیون تومانی با استفاده از تسهیلات ۶ میلیونی

کارآفرین موفق خندابی گفت:با استفاده از دستگاه جوجه کشی ماهانه بیش از ۱ میلیون تومان درآمد دارم.

به گزارش دیارآفتاب به نقل ازنسیم خنداب، گلی یکی از کارآفرینانی است که با کمک بسیج سازندگی به تولید جوجه با دستگاه جوجه کشی مشغول است.


وی در شهر جاورسیان ساکن است و از این کار خرسند و رضایتمند است، گلی در ابتدا با گرفتن ۶ میلیون تومان تسهیلات از بانک مهر اقتصاد اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی کرده و برای اولین بار از ۶۰۰ تخم مرغ، ۵۲۰ جوجه برداشت کرده است.

وی ازمسئول جهاد سازندگی خنداب تقدیر و تشکر کرد و گفت: جوانانی که جویای کار هستند می توانند با کمک بسیج سازندگی سپاه، در این عرصه ها وارد شوند و به تولید داخل کمک و مشغول به کار شوند.


گلی گفت: کار اصلی ام همین است، با فروش جوجه هایی که تولید می کنم خرج زندگی ام تامین می شود، در مکانی که هستم اجاره است و نزدیک به ۶ ماه است در این مکان مشغول به کار هستم، قصد دارم کارم را گسترش دهم و به مکان بزرگتری نقل مکان کنم و کارم را در آنجا ادامه دهم.

وی ادامه داد: تخم مرغ ها را از گلپایگان تهیه می کنم و بعد از تبدیل شدن تخم مرغ ها به جوجه، آنها را تا ۳۰ الی ۳۵ روز به صورت کارآمد پرورش می دهم و با وسیله ای که خودم درست کردم پشت موتور بسته و در عرض یک هفته ۴۰۰ الی ۵۰۰ جوجه را به قیمت ۵ هزار تومان می فروشم.

این کارآفرین موفق گفت: این کار با کسر هزینه های جاری، ماهانه بیش از ۱ میلیون تومان برایم درآمد دارد که هزینه زندگی ام تامین می شود.

وی بیان کرد: با تولید مرغ های زینتی و نژاد دار سود این کار تا ۵۰ درصد هم افزایش پیدا خواهد کرد.

گلی افزود: بنده با این دستگاه تا به حال توانستم تخم مرغ های قرقاول، غاز، اردک، مرغ، کبک،بوقلمون را به جوجه تبدیل کنم، که در این دوره که پنجمین دوره است از تخم شترمرغ استفاده خواهم کرد.

وی در ادمه افزود: مرغ های نژاد داری هستند که قیمت تخم مرغ های آنها از بقیه گرانتر است، ولی اگر بتوانیم آنها را به جوجه تبدیل کنیم، قیمت آنها نسبت به بقیه خیلی بالاتر است، نمونه این موضوع خروسی است که بنده تخم مرغ آنرا ۵ هزار تومان گرفتم و در حال حاضر بعد از ۵ ماه پرورش، آن را ۴۰۰ هزار تومان میخرند.

* منتظر استخدام نباشید،یک «یا علی»بگویید

به گزارش ندای تفرش، توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد «دانایی‌ محور»، توجه خاص به تولید کالا‌های اساسی و محصولات زیر‌بنایی از شاخصه های اقتصادی است که از آن می توان به عنوان اقتصاد مقاومتی یا تحقق عملی شعار "ما می توانیم"، نام برد.

یکی از این کارگاههای اقتصادی زود بازده ، کارگاه کوچک ۴نفره ای به نام «شهرتاب» است که ۳نوع نخ نایلونی یعنی نخ تابیده ، نخ کادویی ، نخ بسته بندی کشاورزی در روستای شهراب در شهرستان تفرش تولید می کند.

" محمد جواد منصف " مدیر این کارگاه کوچک درباره این کارگاه اظهار داشت : حدود ۸ماهی است که این کارگاه با ظرفیت ۳نفر کارگر و با سرمایه اولیه ۱۰۰میلیون تومان کارخود را آغاز کرده است .


وی درباره تولید این کارگاه گفت : این کارگاه به صورت متوسط ۱۵کیلو در ساعت تولید نخ می کند و محصولات این کارگاه باتوجه به نداشتن بازار یاب ، در ابزار فروشی ها ، مغازه های فروش اقلام کشاورزی در شهرهای اطراف به فروش می رسد .

مدیر کارگاه شهرتاب با اشاره به در آمد زایی این کارگاه گفت : باتوجه به تولید کم و نظر به این که هنوز نتوانسته ایم به نهایت تولید برسیم ولی با این وجود ، فروش خوب است و می تواند مخارج زندگی ۴نفر را تامین کند .

" منصف " با اشاره به مشکلات این کارگاه تصریح کرد : این کارگاه نیاز به حمایت سرمایه ای دارد زیرا ما نمی توانیم مواد اولیه را به صورت محدود خریداری کنیم وباید به صورت انبوه خریداری شود،مشکل بازار فروش نیز داریم که در صورت جذب بازار یاب و فروش محصولاتمان در شهرهای بزرگ ، این مشکل نیز حل خواهد شد .

وی با اشاره به توسعه این کارگاه ، بیان داشت : امیدواریم بتوانیم با دریافت تسهیلات ، دستگاههای تولید تسمه پلاستیکی ، نایلکس را نیز خریداری کرده و برای تعداد بیشتری از جوانان اشتغال زایی کنیم .

مدیر کارگاه « شهرتاب» با اشاره به چگونگی گرایشش به تولید این محصول ، اظهار داشت : با توجه به اینکه روستای شهراب ، منطقه ای است که کشاورزی در آن بیشتر است و محصول ما هم تولید نخ کشاورزی بود ، احساس کردم در این منطقه می توانم فروش بیشتری را داشته باشم .

" منصف" یک توصیه به جوانان جویای کار دارد : « منتظر نباشید که کسی شما را استخدام کند ، یک یاعلی بگویید و خود اقدام کنید ، جوانان می توانند با ایجاد شرکت تعاونی های کوچک و سرمایه های کم صاحب یک کارگاه تولیدی شوند .»


* تولید ۵ هزار لیتر گلاب در تفرش

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش، "کلانتری" تولید کننده گلاب در تفرش با اشاره به حجم زیر کشت گل محمدی در این شهرستان گفت: امسال حجم زیر کشت این گل را به ۱ هکتار افزایش دادیم که نیمی از آن از طریق آبیاری قطره ای و نیمی نیز از طریق غرق آبی آبیاری می شود.


وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بین ۲ الی ۴ هزار لیتر گلاب در تفرش تولید شد، اظهار کرد: امسال با توجه به افزایش سطح قابل کشت، پیش بینی می شود حدود ۳ الی ۵ هزار لیتر گلاب تولید شود.

"کلانتری" با اشاره به این که مردم نیز می توانند در چیدن گلها سهیم باشند، افزود: چیدن گل محمدی از روزهای اخیر آغاز شده است که هم مردم و هم مسئولین در انجام این کار سهیم شده اند.


وی ادامه داد: معمولاً چیدن گل ها بیشتر از ۱۰ روز طول می کشد که باید فقط صبح ها تا ساعت ۱۲ چیده شود، دوستداران نیز می توانند به روستای معین آباد- کارگاه عرقیات گلچین تفرش بیایند و در این امر سهیم شوند.

"کلانتری" با اشاره به اینکه گلاب گیری در تفرش به روش سنتی انجام می شود، بیان کرد: گلها پس از چیده شدن داخل دستگاه نیمه صنعتی ریخته شده و عمل تقطیر انجام می شود.

* اشتغالزایی برای ۶ نفر با تولید قارچ دکمه ای

به گزارش خبرنگار اجتماعی ندای تفرش ،یکی از کارگاههای تولیدی در روستای شهراب در توابع شهر تفرش ، به تولید و پرورش قارچ دکمه ای می پردازد . فضای این کارگاه اگر چه کوچک است ولی توانسته در ۶ماه کارش برای جوانانی به صورت مقطعی اشتغال ایجاد کند . به سراغ آقای " منصور افشار " مدیر این کارگاه رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم .


درباره میزان تولیدات کارگاه بگویید :

این کارگاه روزانه ۴۵الی ۳۰۰کیلو قارچ تولید می کند و به شهرهای همجوار مانند تفرش ، آشتیان ، فراهان ، اراک می فروشد .

برای چند نفر ایجاد اشتغال کردید :

در حال حاضر برای ۶نفر از جوانان ، ولی در صورت توسعه و گرفتن سالنهای همجوار و توسعه این کارگاه خواهیم توانست محصولات بیشتر تولید و حداقل برای ۱۵نفر به صورت مقطعی و ۴نفر شغل ثابت ایجاد کنیم .

مشکلات کارگاه را بگویید :

متاسفانه در ماههای اخیر بیش از ۱۵میلیون تومان به علت نداشتن سردخانه ، محصولاتمان از بین رفت و خسارت دیدیم .شاید مهمترین مشکل ما نداشتن تسهیلات است البته پیگیری در این خصوص انجام شده ولی به دلیل سود بالای بانکی از دریافت آنها امتناع کردیم و در صورت دریافت وام با سود پایین تر و با مبلغی حدود ۱۰۰میلیون خواهیم توانست کارگاه را توسعه داده و از مشکلاتش بکاهیم .در حال حاضر فضای کارگاه کوچک است و در صورت استفاده از ۴سالن مجاور خواهیم توانست کل قارچ استان مرکزی را تامین و اشتغالزایی ثابت و مقطعی را افزایش دهیم .

توصیه به جوانان جویای کار :

من بارها به جوانان مختلف و حتی به فرزندانم گفته ام که بهترین کار تولید قارچ است زیرا کار سبکی است و من در طول سالیان اخیر کارها مختلفی را آزموده ام مانند پرورش شتر مرغ ، پرورش ماهی قزل آلای سرد آبی که اولین پرورش ماهی مدار بسته در خیابان مشهد در اراک را من ایجاد کردم ولی به دلیل کمبود آب و مشکلات دیگر مجبور به تعطیل آن شدیم و الان هم به دنبال ایجاد کارخانه کمپوست قارچ در اراک هستم وباید بتوان استان مرکزی را در این مقوله به خودکفایی برسانیم . هرکدام از جوانان که جویای کار هستند می توانند به ما مراجعه کرده و آموزش رایگان را به آنها ارائه خواهیم داد.

گفتنی است این کارگاه با سرمایه اولیه و شخصی ۱۰۰میلیون تومان دایر شده است.


* تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید گلهای آپارتمانی

به گزارش دیار آفتاب،یک جوان با نشاط اراکی با تولید گلهای آپارتمانی و عرضه خیابانی آنها گام در راه اقتصاد مقاومتی گذاشته است .راهی که ابتدای آن تکیه به توانایی و دانش بومی است.

هرچند تولید و پرورش این گلها به ظاهر سرمایه زیادی نمی خواهد اما ذوق و انگیزه ای می خواهد تا با رعایت ظرافت در مراقبت طراوت را به گلها هدیه کند.



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *