جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بازار داغ مراودات علمی خارجیها با ایران

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 446165
ترکیب هیأتهای دیپلماتیکی که این روزها یکی پس از دیگری وارد کشور می شوند، حکایت از اشتیاق کشورهای مختلف از اروپا و آسیا برای توسعه روابط علمی و تکنولوژیکی با ایران دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در چند هفته اخیر بازار مراودات علمی بین ایران و کشورهای خارجی داغ شده است. هیأت های بزرگ علمی از اروپا و کشورهای آسیایی برای بازدید و عقد تفاهم نامه با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشورمان عازم شده اند و یا برای آن برنامه ریزی می کنند.

اتریش، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، ژاپن، فرانسه و سوئیس کشورهایی هستند که برای همکاری با ایران صف کشیده اند و دید و بازدیدهای این روزهای عرصه دانشگاهیان را رقم می زنند.

تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح ها و دوره های مشترک دانشگاهی، انجام تحقیقات در زمینه های فناوری های نو و ... مهمترین مباحث مطرح شده بین نمایندگان کشورهای مختلف با مسئولان علمی و آموزش عالی کشورمان است.

* اتریش

سفر وزیر فدرال علوم، تحقیقات و اقتصاد اتریش به ایران که چندی پیش صورت گرفت و بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری جهان داشت را می توان به عنوان بارزترین تمایل اروپا جهت توسعه همکاری های علمی و فناورانه با ایران در نظر گرفت.

بدون شک مهمترین نکته سفر «رینولد میترنر» به ایران که هاینز فیشر رئیس جمهور اتریش را در سفر به تهران همراهی می کرد، همراهی مقامات عالی رتبه ۱۷ دانشگاه شاخص اتریش با وی بود که این خود نشان از عزم جدی وین برای گسترش زمینه همکاری های علمی و تحقیقاتی با ایران دارد.

در این سفر ۸ سند همکاری در حوزه توسعه همکاری های علمی و فناوری به امضای دو طرف رسید.

* ژاپن

عطش برای ورود به بازار بزرگ و پرظرفیت اقتصادی و علمی ایران نه تنها اروپا بلکه ژاپنی ها را هم به شدت وسوسه کرده به طوریکه قرار است به زودی هیأت عالی رتبه اقتصادی و علمی از ژاپن راهی تهران شده تا بسترهای قابل بحث درخصوص توسعه همکاری های علمی مورد بررسی قرار گیرد.

در این سفر که به ریاست «هیرویوکی ایشیگه» رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) صورت می گیرد، شمار زیادی از نمایندگان بخش خصوصی حوزه علوم و فناوری این کشور نیز حضور خواهند داشت.

* آلمان

آلمانی ها هم برای توسعه همکاریهای علمی با ایران ابراز علاقه کرده اند. مقامات این کشور با آگاهی از ظرفیتهای قابل توجه سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی و علمی، ۳ هیأت علمی - دانشگاهی راهی تهران کردند تا در طول سه روز رایزنی با طرف ایرانی شرایط همکاری علمی با نهادها و دانشمندان ایران را مورد بررسی قرار دهند.

در این سفر نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان، بنیاد Alexander von Humboldt و انستیتو ماکس پلانک حضور داشتند.

انستیتو ماکس پلانک آلمان با ۸۳ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی در این کشور تمایل خود جهت همکاری با اساتید دانشگاهی برای پیشبرد پروژه های مشترک میان دو کشور را اعلام کرده است. این موسسه بنام ماکس کارل ارنست لودویگ پلانک فیزیکدان معتبر آلمانی برنده جایزه نوبل نامگذاری شده است که او را پدر علم کوانتوم می‌شناسند. محققین شاغل در موسسات انجمن ماکس پلانک تا به حال موفق به دریافت ۱۵جایزه نوبل شده‌اند. این تعداد جایزه نوبل توسط هیچ انجمن تحقیقاتی دیگر در دنیا دریافت نشده است.

* ایتالیا

علاوه بر اینها روز گذشته وزیر آموزش دانشگاهها و تحقیقات ایتالیا نیز با وزیر علوم کشورمان دیدار و گفتگو داشت که این دیدار به عقد تفاهم نامه نیز منجر شد.

دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و خانم استفانی جانینی وزیر آموزش، دانشگاه‌ها و تحقیقات ایتالیا پس از دیدار و گفتگو درباره راه های افزایش همکاری های علمی، این یادداشت تفاهم را امضا کردند.

براساس این یادداشت تفاهم دو طرف، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی علاقه مند به همکاری را تعیین و نسبت به تشکیل گروه‌‌های کارشناسی دوجانبه برای تعریف فعالیت های مشترک، برنامه ها و طرح های علمی مورد توجه دوطرف اقدام می کنند.

همچنين دو طرف توافق کردند که همکاری های مشترک در مراکز رشد، گروه های فناوری و پارک های علم و فناوری بین دو کشور ایران و ایتالیا را تسریع کنند.

براساس بند دیگری از این یادداشت تفاهم، هر یک از دو طرف بودجه لازم را در چارچوب امکانات مالی خود تا سقف ۱۰۰ هزار یورو برای حمایت از تبادل طرح های مختلف تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری و محققان جوان برای یک دوره سه ساله ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در زمینه های مشترک و مورد علاقه تامین می کنند.

پروژه های تحقیقاتی در حوزه های مشترک و مورد علاقه شامل علوم انسانی و علوم اجتماعی، موزه نگاری، میراث هنری و فرهنگی، علوم طبیعی، علوم زیستی و پزشکی، مهندسی و فناوری اطلاعات است.

* سوئیس و فرانسه

همچنین قرار است در روزهای آینده هیأت هایی از کشورهای فرانسه و سوئیس راهی ایران می شوند و همکاری های علمی در فهرست برنامه های این هیأت ها قرار دارد.

* روسیه

در کنار این کشورها، باید روسیه را نیز یکی از کشورهایی نام برد که در ماههای اخیر برای همکاریهای علمی و فناوری با ایران ابراز تمایل کرده و اقداماتی نیز طی سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به این کشور صورت گرفته است. بیشترین محورهای همکاری ایران با روسیه در زمینه هوا فضا و نانو خواهد بود.

* چین

فناوری نانوی ایران نیز این روزها مورد توجه چینی ها قرار گرفته به طوریکه حدود یک ماه دیگر روز ملی نانوی ایران در چین برگزار می شود. همچنین دفتر همکاری های ایران و چین نیز در شهر «سوژو» چین تاسیس می شود.

به گفته سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ۲۰ ماموریت در دفتر همکاری های ایران و چین به صورت تعیین شده وجود دارد که یکی از این ماموریت ها، رسوخ فناوری های توسعه یافته نانویی ایران به صنایع چینی است و این بدان معناست که چینی ها می توانند روی فناوری های ایرانی در حوزه نانو سرمایه گذاری کنند.

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر هیأت های جدید از سایر کشورها به ایران گفت: امیدواریم در هفته های آینده دانشگاههایی از کشور سوئیس و مسئولین همکاریهای بین المللی کشور آلمان وارد کشود ما شوند.

سالار آملی همچنین افزود: فرانسه نیز جزء کشورهایی است که برای ایجاد ارتباطات علم و فناوری با ایران تمایل دارد و مراودات علمی با این کشور نیز در دست بررسی است.

وی افزود: همچنین شاهد ورود برگزیدگان جایزه نوبل از کشور آمریکا به ایران بوده ایم و پیش بینی می کنیم در آینده این تعداد بیشتر شود. همچنان که اخیرا یکی از برگزیدگان کشور آمریکا برنده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر چند هیأت ژاپنی از دانشگاههای این کشور در داخل کشور به سر می برند و بازدیدهایی را از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ما به عمل می آورند. حدس می زنیم این دید و بازدیدها به عقد تفاهم نامه همکاری نیز منجر شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: همچنین انتظار داریم با دانشگاههای کشور چین نیز همکاریهای داشته باشیم.

وی با اشاره به مهمترین اولویتهای همکاری با این کشورها گفت: همکاری ما با کشور ایتالیا در حوزه معماری آثار باستانی است. همچنین محور همکاریها با کشور آلمان بیوتکنولوژی، نانو و مهندسی های پیشرفته خواهد بود.

سالار آملی مهمترین اولویتهای همکاری با کشور ژاپن را در زمینه آی سی تی، نانو و مهندسی ذکر کرد و گفت: ما با چین تبادلات پیشرفته ای داریم اما این تبادلات دارای نقطه ضعفی است. ایرانیان کمی هستند که به زبان چینی تسلط دارند که این به ضرر ملی است. مترجمینی که داریم عمدتا چینی هایی هستند که زبان فارسی را آموخته اند.

وی افزود: برای حفظ منافع آتی باید در سالهای آینده ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجوی ایرانی داشته باشیم که به زبان چینی تسط داشته باشند و بتوانند به تبادلات و بخش توریست ما کمک کنند. همچنین باید ۷۰ ایرانی مسلط به زبان چینی را در صنعت توریسم تربیت کرد.

وی تأکید کرد: هر نظام علم و فناوری سعی می کند علاوه بر اینکه روی پای خودش بایستد، از توانمندی های کشورهای دیگر نیز به نحو مطلوب برای منافع خودش استفاده کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با بیان اینکه امروز توانمندی دانشگاهها و اعضای هیأت علمی ما به گونه ای است که بسیاری از کشورهای پیشرفته خواهان برقراری ارتباط با ما هستند، گفت: این ارتباطات به صورت انجام پروژه های مشترک، اعطای بورس و حمایت از تحقیقات در محورهای مختلف فنی و تکنولوژی به ثمر می نشیند. لذا یک بده بستان علمی ایجاد می شود تا رشد و تعالی هر دو طرف ایجاد شود و جامعه علمی ما را پویا تر کند.

سالار آملی گفت: این مراودات همچنین باعث می شود که از ظرفیتهای بین المللی به نفع وضعیت علمی کشور بهره برداری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *