پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۷
در مراسم افتتاح خط ۳ مترو تهران؛

روحانی: مترو عادلانه‌ترین گزینه حمل‌ونقل است/ رضایت قالیباف از دولت در حل مشکلات شهری

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 446031
رئیس جمهوری در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط ۳ مترو تهران، گفت: در بحث مترو می‌توانیم صادرات خدمات فنی - مهندسی داشته باشیم و ساخت مترو را در کشورهای دیگر به ویژه در کشورهای همسایه انجام دهیم.
روحانی: مترو عادلانه‌ترین گزینه حمل‌ونقل است/ رضایت قالیباف از دولت در حل مشکلات شهری
گروه جامعه جهان نيوز: حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط ۳ مترو با اشاره به کارهای بزرگی که در حوزه صنعت و مدیریت شهری آغاز شده، گفت: به دلیل اجرای چنین پروژه‌هایی قدردان شهردار، شورای شهر، مدیرعامل مترو و همه مهندسان و کارگران شرکت مترو هستم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به مجلس دوم شورای اسلامی، گفت: امروز به یاد روزهای آغازین مجلس دوم در سال ۶۳ افتادم که نخستین صحبت ها درباره مترو تهران مطرح شد. من یکی از ۳۰ نماینده استان تهران بودم.

وی افزود: در جلسه‌ای که میان نمایندگان استان تهران با موضوع مترو برگزار شد، موافقان و مخالفان بسیاری صحبت کردند و بودجه عمومی مترو از بحث‌های اصلی ما در آن نشست بود.

روحانی اضافه کرد: در آن مجلس تصمیم گرفتیم بحث مترو تهران را به جد دنبال کنیم و چند نماینده نیز مسئولیت این کار را برعهده گرفتند که یکی از آنها من بودم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: امروز در حوزه مترو اتفاق‌های خوبی افتاده است، احساس ما این است که در کلانشهرها واقعا نمی‌شود، حمل و نقل فقط روی زمین باشد و باید مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترافیک را یا روی هوا یا در زیرزمین مرتفع کنیم.

وی افزود: تکنولوژی هوایی بسیار گران است، اما ایجاد مترو بسیار مقرون به صرفه بوده که در برخی کشورهای دنیا بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد.

مترو بهترین، سریعترین و عادلانه‌ترین گزینه حمل و نقل شهری است

روحانی در ادامه گفت: این صحبت من به آن معنا نیست که روی زمین را فراموش کنیم، اما تاکید می‌کنم که مترو بهترین، سریعترین و عادلانه‌ترین گزینه برای حمل و نقل شهری است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به آلودگی هوای تهران، گفت: یکی از تاکیدات همیشگی ما امر به معروف و نهی از منکر است و قطعا آلودگی از خطرناک‌ترین منکرات به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا، خاک، آب و...، از جمله این آلودگی‌ها است، ما خاک و هوا را از دست داده‌ایم، این همه آلودگی منکر است. باید تلاش کنیم آلودگی‌ها را از بین ببریم.

روحانی افزود: در طرف مقابل یکی از معروف‌ها نیز سالم‌سازی هوا است و قطعا مترو یکی از راههای وصول به این مهم است.

ایستگاه‌ها باید معماری ایرانی - اسلامی داشته باشند

رئیس‌جمهوری در ادامه تصریح کرد: ببینید چقدر وقت مردم بدون مترو تلف می‌شود و وجود مترو چقدر می‌تواند در زمان مردم صرفه‌جویی کند؛ به بیان دیگر مترو عمر ما را پربرکت می‌کند.

وی افزود: البته ما باید برای استفاده بهینه در وقت، در مترو فرهنگسازی هم بکنیم، به عنوان مثال در بسیاری از کشورها مردم در مترو و ایستگاه‌ها مطالعه هم می‌کنند، اما متاسفانه ما زیاد عادت به مطالعه نداریم و این مسئله باید اصلاح شود.

روحانی در ادامه با اشاره به ظرفیت ایستگاه های مترو تاکید کرد: ایستگاه‌های ما باید نمادی برای معرفی معماری ایرانی- اسلامی باشند، ما باید بتوانیم با بهترین معماری اصیل خودمان ایستگاهها را تزئین کنیم. بسیاری از توریست‌ها که به کشورمان می‌آیند باید فرهنگ و تمدن ما را در مترو هم ببینند.

باید دست به دست هم بدهیم تا مترو توسعه یابد

رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های مترو گفت: مترو همچنین هم صنعت است هم اشتغال، در عین حال برای ما هم صنعت، هم تکنولوژی و هم اشتغال می‌آورد. مترو صرفا حمل و نقل نیست، به خاطر همین باید دست به دست هم دهیم تا مترو توسعه یابد.

وی کشورمان با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه ما رضایت مردم است، افزود: رضایت مردم دو معنا دارد. در کشورهای غربی رضایت برای کسب قدرت است، اما در اسلام ما رضایت مردم را می‌خواهیم که موجب رضایت خداوند شود.

روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: مذاکرات اخیر از افتخارات آینده تاریخ ما خواهد بود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: الان در دنیا کسی نمی‌گوید سر ایران را کلاه گذاشته‌اند، اتفاقا دشمنان ما می‌گویند ایران همه امتیازات را گرفته است.

وی اضافه کرد: همان‌طور که پیش از این گفته‌ام ما یک بار در جنگ پیروز شدیم و یک بار بر جنگ.

روحانی توضیح داد: بار اول در دوران دفاع مقدس بود که در جنگ پیروز شدیم و مذاکرات اخیر هم باعث شد از جنگ بزرگ جلوگیری شود که این پیروزی بر جنگ بود.

رضایت قالیباف از همکاری دولت در حل مشکلات شهری

محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از ۱۸ کیلومتر خط ۳ مترو با بیان اینکه مترو را با پول نمی‌سازیم بلکه با عشق کارگران و مهندسین کشور مترو ساخته می شود، خاطرنشان کرد: در مسیر احداث خط ۳ وجود یک سنگ باعث عقب‌ماندگی پروژه شد که کارگران در یک هفته ۴۵۰ متر حفاری کرده و عقب ماندگی ها را جبران کردند.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در صحرا و کلانشهرها حق عمومی شهروندان است، افزود: وظیفه همه مسئولان است که این حق جامعه را به آنها بدهند. در سفر اخیری که به کشور بوداپست داشتم، با وجود آنکه شهری برخوردار است مردم تنها ۳۰ درصد از هزینه های حمل و نقل عمومی را می پردازند و دولت و شهرداری ها در خصوص حمل و نقل عمومی مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اثرات زیست محیطی، ایمنی و آسایش روانی مترو در جامعه عنوان کرد: مترو در وقت شهروندان صرفه‌جویی کرده و به دلیل همین اثرات شهرداری تهران حمل و نقل عمومی را در اولویت خود قرار داده است.

قالیباف با بیان اینکه هیچگونه عدم همکاری از سوی دولت با شهرداری برای توسعه حمل و نقل عمومی نشده است، گفت: خوشبختانه تمام مشکلات با مذاکره حل و فصل شده و در جریان مذاکرات نیز منطق حاکم بوده است.

شهردار تهران با اشاره به بودجه ۲۷۵ میلیاردی توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه ۹۳ خاطرنشان کرد: بر اساس فهرست بهای سال ۹۳ هزینه ساخت یک کیلومتر مترو ۱۵۰ میلیارد تومان بود که بر اساس فهرست بهای سال ۹۴، ۲۳۰ میلیارد تومان است. دولت در سال گذشته ۱۰۹ میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو به شهرداری کمک کرده است.

قالیباف با بیان اینکه با تکمیل ظرفیت خطوط مترو ۱۰ میلیون نفر در روز جابجا می شوند، گفت: در حال حاضر روزانه ۳ میلیون نفر توسط مترو جابجا می شوند.

دولت کمک کند پرونده مترو پایتخت بسته شود

هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، در مراسم بهره‌برداری از ۱۸ کیلومتر از خط ۳ مترو گفت: این خط یکی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است و ما در بحرانی‌ترین دوران تحریم طی ۱۴ ماه این خط را تکمیل کرده و توانستیم جاده کمربندی آزادگان را به شهرک قائم برسانیم.

وی ادامه داد: خط ۳ از میانه تهران عبور کرده و بیشتر مسافران محله جاده ساوه را جابجا می کند که روزانه در این محله دو میلیون سفر انجام می شود.

درویشی با بیان اینکه اگر بر اساس فهرست بهای دولت در سال ۹۴ هزینه احداث این خط را برآورد کنیم، ۹ هزار میلیارد خواهد شد، اما این خط را با ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد به بهره‌برداری رساندیم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه در زمان احداث خط ۳ مترو رکورد تونل‌زنی را زدیم، گفت: در هفته ۵۰۰ متر تونل سازی کردیم و در ماه می‌توانیم دو کیلومتر مترو بسازیم.

وی با بیان اینکه مترو تنها یک پروژه عمرانی نیست، افزود: ۳۰ درصد پروژه مترو عمرانی و ۷۰ درصد آن صنعتی است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه ۸۸ درصد مترو سطح ۳ از تولیدات داخلی است، گفت: طراحی و ساخت این خط به دست موسسین ایرانی انجام شده است.

درویشی خطاب به رئیس جمهوری توضیح داد: اگر اعتبارات لازم به مترو اختصاص یابد، پایان سال ۹۵ کل خطوط اصلی پایتخت را به بهره برداری می‌رسانیم. در حال حاضر ۱۴ هزار میلیارد لازم است تا کل خطوط مترو به اتمام برسد که در صورت بهره برداری سالانه ۱۰ هزار میلیارد صرفه‌جویی خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه ۳ فاینانس برای احداث خطوط مترو مراحل پایانی رسیده است، خاطرنشان کرد: دولت برای گشایش فاینانس ها به ما کمک کند تا پرونده مترو در پایتخت به نوعی بسته شود.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسعود
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر این یکدلی برای حل یکی از مشکلات کشور. آفرین به دکتر روحانی، آفرین به سردار قالیباف.
Germany
لطفا اتوبوس های تندرو را از سطح شهر تهران جمع آوری نمایید.
جهت آطلآع من سآکن شهرک قآئم هستم . خطی که آمروز آفتتآح شد نیم سآعت بعد آز آفتتآح بسته شد و گفتند که آین خط آز روز شنبه آز سآعت 10 تآ 15 کآر می‌کند . وآقعآ سآعت 10 صبح کدآم کآرمند و کآسب و محصل به محل کآر و کسب و تحصیل می‌رود !! آین آست معنآی آفتتآح
محمدی
حضور اقای پور محمدی در افتتاح خط مترو چه سنخبتی با شغل و تخصص ایشان دارد؟
Romania
خوبه که تو این دوره مسئولین از هم راضی هستن!
بقیه هم مهم نیستن.
Romania
یه کم دیگه خم میشد، لبانش به دستان روحانی متبرک میشد!
رامــــــــــــــین
Iran, Islamic Republic of
من سرهنگ نیستم من حقوقدانم