پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روایت المانیتور از دور زدن توافق توسط آمریکا

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 445993
یک پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی در مطلبی با اشاره به توافق اخیر ایران و ۱+۵ نوشت که بعد از توافق هسته‌ای، کنگره و پنتاگون به دنبال فروش بمب‌های بتن شکن به رژیم صهیونیستی هستند تا از این طریق هشداری هم به ایران داده باشند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشریه آمریکایی المانیتور در مطلبی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ نوشت: بحث در کنگره آمریکا و پنتاگون پیرامون فروش بمب‌های جدید بتن شکن به اسرائیل به عنوان یک هشدار به ایران بالا گرفته است اما اسرائیل چندان از این موضوع استقبال نکرده است.

این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه نوشت که پیش بینی می‌شود این پیشنهاد ماه آینده که موشه یعلون وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن سفر می‌کنند، بار دیگر مطرح شود. اما مواضع اخیر مقامات عالی رتبه کنونی و سابق ارتش اسرائیل حاکی از آن است که تل آویو تمایل چندانی به دریافت این نوع سلاح ندارد.

یک افسر ارشد اسرائیلی در این باره به المانیتور گفت: «این ایده مناسب اسرائیل نیست چرا که فراتر از ابزار و پول ماست. ما قادر به نگهداری آن نیستیم.»

کارشناسان نظامی و مقامات سابق اسرائیلی نیز به همین اندازه تردید دارند. آنها می‌گویند که اسرائیل بمب افکن‌های سنگین از جمله B۲ یا B۵۲ برای پرتاب این بمب‌های سنگین ۱۵ تنی بتن شکن ندارد. اسرائیل یک پایگاه هوایی دارد که باندهای آن برای چنین پروازهایی قابل بازسازی هستند.

کارشناسان اسرائیلی همچنین هشدار می‌دهند که برای استفاده از این بمب‌ها سرمایه گذاری سنگین در زیرساخت‌ها، شبیه سازها، آموزش، تاسیسات، سامانه‌های مکانیکی و حوزه کارشناسی لازم است.

المانیتور افزود: اما به رغم این ملاحظات، بعید است نیروی هوایی اسرائیل فرصت به وجود آمده برای دستیابی به این اسلحه قدرتمند جدید را از دست بدهد. برخی می گویند اگر آمریکا این سلاح را به اسرائیل بفروشد در عمل اعلام می‌کند که گزینه‌های نظامی اش را در برابر ایران حفظ کرده و ارتش اسرائیل این پیام سیاسی را دوست دارد.

یک مقام ارشد نظامی سابق به المانیتور گفت که انتقال بمب‌های بتن شکن و جنگنده‌های آمریکایی برای پرتاب این بمب‌ها به معنای حضور واقعی نظامی آمریکا در اسرائیل خواهد بود و یک سیگنال قوی نه تنها به تهران بلکه به روسیه می‌فرستد که اخیراً حضورش را در سوریه افزایش داده است.

ایده انتقال این بمب‌ها به اسرائیل در چند سال گذشته مطرح بوده است. این بمب‌ها یک افزودنی منطقی برای زرادخانه اسرائیل محسوب می‌شود چرا که با بمب‌های بتن شکن می‌توان سایت به شدت مستحکم شده فردو را ویران کرد.

این ایده بعد از امضای توافق هسته‌ای بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. دنیس راس مشاور سابق اوباما در جلسات خود با مقامات اسرائیلی و آمریکایی تلاش کرده است این ایده را مطرح کند.

راس در مصاحبه با المانیتور گفت: «به نظر من وقتی می‌گوییم که به ایران اجازه نمی‌دهیم هسته‌ای شود، باید به طریقی نشان دهیم که منظورمان واقعاً همین است و طرح ایده بمب‌های بتن شکن همان طریق است.»

راس گفت که در کنگره این ایده را مطرح کرده و مخاطبان زیادی نیز یافته است. اما منتقدان می‌گویند که انتقال بمب‌های سنگین به اسرائیل بر خلاف معاهده استارت ۲ با روسیه است. البته دنیس راس می‌گوید راه‌هایی برای دور زدن این محدودیت‌ها وجود دارد. وی در ادمه گفت: باید تدابیری بیندیشیم تا معاهده استارت نقض نشود. اگر ما مالکیت بمب‌ها را داشته باشیم یا اگر به صورت اجاره‌ای باشند، اگر بمب هسته‌ای با آن حمل نشود بلکه بمب متعارف باشد، قضیه حل می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *