پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نماینده‌ایران‌درآژانس: خودمان‌نمونه‌برداشتیم

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 445927
سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ما به هیچ بازرس آژانس اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه‌برداری یا نظارت بر نمونه‌برداری را نداده‌ایم و نمونه‌ها را خودمان برداشتیم.
به گزارش جهان، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فارس، خبر رویترز درباره نمونه‌برداری از سایت پارچین تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تکذیب کرد و گفت: ما به هیچ بازرس آژانس اجازه ورود به سایت پارچین برای نمونه‌برداری یا نظارت بر نمونه‌برداری را نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه نمونه‌ها را خودمان برداشتیم، تصریح کرد: این جزو خطوط قرمز است و هیچ بازرسی حق ورود به یک سایت نظامی برای بازرسی را ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بازدید آمانو و معاونش را یک بازدید عمومی و تشریفاتی خواند و یادآور شد: آنها تجهیزاتی نداشتند حتی گوشی تلفن و بازدیدشان چند دقیقه بیشتر به طول نیجامید، فقط در همین حد که ببینند در آنجا هیچ چیز مشکوکی نیست و ادعاها در مورد آنجا کاملا غلط است.

به گزارش فارس، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه پس از بازگشت از ایران، گفت که پیشرفت قابل توجهی در مورد پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته و خبرگزاری رویتر به نقل از آمانو اعلام کرد که روند نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.

انتشار این خبر توسط رویترز در حالی صورت می‌گیرد که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این اعلام کرده بود که نمونه‌برداری محیطی از نقاط مشخص در مجموعه پارچین توسط متخصصان ایرانی و بدون حضور بازرسان آژانس انجام شده است.

یوکیا آمانو روز گذشته (یکشنبه) سفری یک روزه به تهران داشت و ضمن دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به مدت یک ساعت در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و بازدیدی تشریفاتی هم از سایت پارچین داشت.

* امیدواریم گزارش آتی آژانس دوپهلو نباشد

رضا نجفی درباره گزارش آژانس در خصوص اجرای نقشه راه، گفت: همانطور که در گزارش ذکر شده ایران توضیحات مکتوب خود را به موقع ارائه و پس از دریافت سؤالات آژانس در خصوص ابهامات مربوط به آن توضیحات، تیم‌های کارشناسی ایران و آژانس جلسات فنی در تهران برگزار و به بحث و بررسی آن سؤالات پرداختند.

وی با بیان اینکه قرار است هفته آینده این جلسات ادامه یابد، عنوان کرد: علاوه بر آن سایر فعالیت‌ها نیز اجرا شده و یا در حال اجراست و پیش‌بینی ما این است که حتی زودتر از ۱۵ اکتبر تمام مراحل طبق نقشه راه پایان یابد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس خاطرنشان کرد: بازدید آقای آمانو از پارچین که بنده هم وی را همراهی می‌کردم فقط یک بازدید عمومی و تشریفاتی بود. این روش بر اساس توافقی بود که طبق نقشه راه کردیم.

نجفی ادامه داد: در این بازدید آقای آمانو و معاونش با چشمان خود دیدند که تبلیغات اخیر در خصوص بازسازی وسیع در پارچین فقط تعمیر یک جاده تخریب شده به وسیله سیلاب بوده است. آسفالت نو جاده فقط برای تعمیر جاده بوده است و نه آسفالت‌کاری برای پوشاندن چیزی. آنها همچنین دیدند که اضافه شدن یک بخش کوچک به یک ساختمان فقط یک رختکن بود. به همین دلیل در گزارشش تایید کرده این دیگر مورد نگرانی آژانس نیست.

وی اضافه کرد: آنها همچنین دیدند که ساختمانی که ادعا می‌شد در آن فعالیت مشکوک انجام می‌شود یک ساختمان معمولی است که هیچ فعالیت ممنوعه‌ای هم در آن انجام نمی‌شود و هیچ تجهیزاتی هم ندارد. این با ادعاهایی که قبلا می‌شد کاملا در تضاد است. اینکه آمانو در گزارشش گفته آنجا علائمی از renovation اخیر یا به عبارتی بازسازی اخیر دیده، بر اساس اظهارات خود ایران است که هم قبل از ورود به پارچین و هم در حین بازدید، به آنها گفته شد که یک اتاق استراحت کارگران و یک سرویس بهداشتی در این ساختمان به تازگی ساخته شده است.

نجفی گفت: همچنین بوی مواد شیمیایی متعارف که در داخل سالن پیچیده شده بود، نشان از این بود که این مواد شیمیایی مدت‌هاست در این سالن وجود داشته‌اند و نه یک اتاقک انفجاری که برخی موسسات آمریکایی مدت چهار سال است تبلیغ می‌کنند. همچنین آن موسسات آمریکایی طبق عکس‌های ماهواره‌ای قبلا ادعا کرده بودند که نشانه‌هایی از شستشو برای پاکسازی در خارج این ساختمان مشاهده می‌شود. در حالی که در این بازدید در محل ورود به ساختمان مشاهده کردند که آب ریزی‌ها به علت یک ترکیدگی لوله مقابل ساختمان بوده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس ادامه داد: البته برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که تحت تاثیر تبلیغات برخی کشورهای غربی ممکن است گزارش‌ها دو پهلو باشند. اما امیدواریم که گزارش‌های آتی اینگونه نباشد. مهم این است که آژانس متعهد به ارائه ارزیابی نهایی برای بسته شدن این موضوع است و مدیرکل در جلسه با نمایندگان محترم مجلس مجددا بر این موضوع تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *