سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

سايه سياست بر سر خنده!

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 445843
چند روزی است که شاهدیم برنامه شاد و موفق خندوانه به دست عده ای به فضای سیاسی رفته است و بسیاری از این اتفاق متاثر شده اند.
به گزارش جهان به نقل از خراسان، بسياري از مردم اين روزها به بهانه پخش برنامه سرگرم کننده «خندوانه»، مشتري آخر شب هاي برنامه هاي تلويزيوني هستند و با دنبال کردن قسمت هاي مختلف آن، تبديل به مخاطبان ثابت آن شده اند.

با طراحي مسابقه «خنداننده برتر» در اين برنامه و نظرخواهي و پيگيري بيشتر مردم، عده اي نيز به طراحي و پيشبرد اغراض خود در اين ميان پرداختند. شايد شما نيز در اين روزها پيام هايي در خصوص دو تن از شرکت کنندگان اين مسابقه را در شبکه هاي اجتماعي يا محافل و مجالس شنيده ايد:« اگر طرفدار فلان جريان هستيد، به فردA رأي بدهيد چرا که فرد B در يک فيلم بعد از حوادث سال ۸۸ ايفاي نقش کرده که .... يا اين که A به لحاظ سياسي به ما نزديک تر است و سابقه فعاليت در فلان روزنامه و نشريه نزديک به طيف سياسي ما را دارد و.....!» و در طرف مقابل هم مخالفان اين پيام ها دعوت به راي دادن به B مي کنند و... تبليغات اين چنيني را شايد در سال هاي پيش نيز در خاطر داشته باشيد. در رابطه با اين پديده توجه به نکاتي خالي از لطف نيست:

۱ - بسياري از مردم اساساً اعتقادي به دسته بندي هاي سياسي اين چنيني ندارند و آنها را نيز برنمي تابند، به خصوص هنگامي که اين دسته بندي به عرصه هاي هنري و فرهنگي کشيده مي شود. اين گروه از مردم فعاليت فرهنگي هنرمندان را از موضعگيري هاي سياسي آنان تفکيک کرده و اظهار علاقه و ارادت خود را برخاسته از هنرمندي آنان مي دانند و نه جهت گيري هاي سياسي آنان و نمي توان با اين آراء، به وزن جريان هاي سياسي مختلف دست يافت.

۲- معيار دسته بندي و تفکيک ميان گروه هاي سياسي چيست؟ چگونه است که فردي را با بازي در يک فيلم و يا همراهي در تصويري همراه با يک شخصيت سياسي متعلق به يک جبهه و جريان سياسي مي خوانيم؟ به نظر مي رسد بايد نسبت به تعلق افراد به جريان هاي سياسي نيز توجهي بيشتر کرد و به راحتي آنان را متعلق به يک جريان نخواند.

۳- دسته بندي ها و گروه بندي هاي کاذب ميان مردم، نه تنها در کوتاه مدت نفعي براي هيچ جريان دلسوز کشور ندارد، بلکه در بلند مدت آثار و پيامدهاي جبران ناپذيري خواهد داشت که حداقل پيامد آن غالب شدن نگاه سياسي به تمام پديده هاي پيراموني در جامعه است که در فرايند نهايي به دوقطبي شدن جامعه در تمام شئون مي انجامد. برخي از افراد ممکن است با اهداف خاصي به اين دسته بندي ها دامن بزنند ولي بايد توجه داشت تا ناخواسته در اين قطب بندي هاي کاذب قرار نگيريم و به آنها دامن نزنيم.

نويسنده: مصطفي طاهري
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *