جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

زلزله در انتظار ۶۰% تهرانی‌ها +یک پیشنهاد

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 445790
عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۱۶ الی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، گفت: به دلیل سکونت جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفری در شمال شهر و یک میلیون نفری در جنوب تهران، ریسک بالای زلزله در انتظار ۶۰ درصد تهرانی‌ها است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهدی زارع در نشست مشترک با مدیرعامل و شورای مدیران جمعیت هلال احمر استان تهران ضمن بیان تاریخچه وقوع زلزله‌های بزرگ در منطقه‌ ری قدیم و تشریح تناسب آماری میان زلزله‌های بزرگ و زلزله‌های کوچک به آخرین زلزله بزرگ تهران در سال ۱۸۳۰ اشاره کرد و افزود: حدود هر ۲۰۰ سال یک بار یک زلزله با بزرگی حدود ۷ در گستره پیرامون تهران به وقوع پیوسته و در آینده نیز وقوع زمین لرزه با همین ریتم قابل انتظار است.

این پژوهشگر زلزله شناسی با تشریح سیر صعودی رشد و تراکم بیش از حد جمعیت در تهران به خصوص در طول ۶ دهه گذشته، اضافه کرد: سالانه حدود ۱۱۶ الی ۱۲۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود و در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند.

به گفته زارع، به دلیل سکونت جمعیتی بیش از ۲ میلیون نفر در شمال شهر و حدود یک میلیون نفر در جنوب شهر تهران در پهنه حوزه نزدیک گسل‌های فعال و همچنین وجود بافت فرسوده و ساخت و سازهای غلط و غیر استاندارد، حدود ۶۰ درصد جمعیت تهران در معرض ریسک بالای زلزله دارند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر زلزله ضمن تاکید بر اهمیت آمادگی و هماهنگی کامل نهادهای مسئول در مدیریت بحران و همچنین ضرورت آموزش مردم برای مقابله با بحران‌های احتمالی چون زلزله تهران و کاهش اثرات آن، نظارت‌های سختگیرانه بر ساخت و سازها به خصوص در حریم گسل‌ها و اطلاع رسانی اقناع کننده و علمی به مردم و مسئولان امر را در این زمینه ضروری دانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *