پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴

مشاور اوباما راز حمله سریع القلم به رانندگان تاکسی را گفت

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 445711
مشاور دولت اوباما می‌گوید: اگر ۱۵ سال پیش از موضوع غنی‌سازی اورانیوم از رانندگان تاکسی در ایران پرسیده می‌شد آنها می‌گفتند سران این کار را برای خودشان انجام می‌دهند اما حالا همه رانندگان تاکسی در تهران می‌گویند غنی‌سازی حق مسلم و ذاتی ایران است. از غنی‌سازی به عنوان حق صحبت می‌شود. در چنین فضایی، توافق هسته‌ای حاصل شده است.
مشاور اوباما راز حمله سریع القلم به رانندگان تاکسی را گفت
به گزارش جهان به نقل از کیهان، مشاور دولت اوباما می‌گوید ۱۵ سال پیش برنامه هسته‌ای برای مردم ایران مهم نبود اما اکنون تبدیل به غرور ملی همه آنها شده است.

رابرت اینهورن (مدیرسابق منع تکثیر هسته‌ای در وزارت خارجه آمریکا) ضمن سخنانی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اظهار داشت: درباره توافق هسته‌ای وین نیز باید توجه شود بهتر بود ایران غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد. گزینه ترجیحی ما این بود که غنی‌سازی اورانیوم در ایران به صفر برسد. اما باید توجه داشت که سران ایران به مردم این کشور قبولانده‌اند که غنی‌سازی اورانیوم ضروری است و برای داشتن برنامه هسته‌ای پیشرفته باید وجود داشته باشد و اگر ایران از این کار دست بکشد، تحقیر خواهد شد و این امر به غرور ملی ایران ضربه خواهد زد.

وی می‌افزاید: این مسئله در جامعه ایران جا‌افتاده است و در نتیجه مذاکره‌کنندگان ایرانی نمی‌توانستند از این مسئله دست بکشند. اگر ۱۵ سال پیش از موضوع غنی‌سازی اورانیوم از رانندگان تاکسی در ایران پرسیده می‌شد آنها می‌گفتند سران این کار را برای خودشان انجام می‌دهند اما حالا همه رانندگان تاکسی در تهران می‌گویند غنی‌سازی حق مسلم و ذاتی ایران است. از غنی‌سازی به عنوان حق صحبت می‌شود. در چنین فضایی، توافق هسته‌ای حاصل شده است و از منظر فوق، توافق هسته‌ای از گزینه مطلوب مدنظرمان کمتر است. عربستان سعودی دوست داشت ایران از غنی‌سازی دست بکشد اما چنین اتفاقی رخ نداده است.

اینهورن همچنین گفته است: در توافق هسته‌ای وین، موضوع موشکی ایران هم مدنظر بوده است و به عبارتی هم، به آن پرداخته نشده است. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از گذشته محدودیتهایی درباره دسترسی ایران به فناوری موشکهای بالستیک از خارج و حتی فعالیتهای خود ایران در این زمینه اعمال کرده است. ایران هرگز مشروعیت این محدودیتها را نپذیرفته و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را که چنین محدودیتهایی اعمال کرده است، غیرقانونی توصیف کرده است. در قطعنامه‌ جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد این محدودیتها بار دیگر زنده شده‌اند. این محدودیت‌های موشکی در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نیستند اما در قطعنامه مذکور گنجانده شده‌اند. البته طرف ایرانی باز هم می‌گوید به این محدودیت موشکی پایبند نیست و فقط خودش را به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) متعهد می‌د‌اند. به هر حال، اینکه تحریمهای موشکی مذکور برای مدت هشت سال تمدید شود، سودمند است زیرا روسیه و چین و کشورهای دیگری که به این محدودیتهای موشکی ایران رای مثبت داده‌اند، متعهد هستند به تقویت برنامه موشکهای بالستیک ایران کمک نکنند.

وی گفت: در قطعنامه مذکور محدودیتهای موشکی ایران، به کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه داده شده است تا محموله‌های انتقال قطعات و فناوری‌های موشکهای بالستیک به ایران را رهگیری کنند. باقی ماندن این محدودیتها بسیار مفید فایده خواهد بود. اگر اطلاع پیدا شود که شناوری حامل این فناوری‌ها و اقلام موشکی به ایران می‌رود، می‌توان از کشورهای دیگر خواست تا از حرکت محموله مذکور جلوگیری کند.

اظهارات مشاور اوباما درباره دفاع همه رانندگان تاکسی از برنامه هسته‌ای، ضمنا از اظهارات یکی از عناصر بی‌سواد مدعی روشنفکری در سال ۹۲ رازگشایی می‌کند. سریع‌القلم آن زمان با توهین به مردم مدعی شده بود نباید راننده تاکسی و لبوفروش درباره برنامه هسته‌ای نظر بدهند. وی تا مدت‌ها به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و مرکز تحقیقات استراتژیک معرفی می‌شد و غالبا در تحلیل‌های خود، طفیلی‌گری غرب را تجویز می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *