جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
مسئول سازمان بسیج مداحان کشور:

هیئت موردنظرائمه(ع)،کاخ‌طاغوت را می‌لرزاند

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 445682
مسئول سازمان بسیج مداحان کشور گفت: هیئتی که امامان به برپایی آن تاکید می‌کردند هیئتی بود که امام سجاد راه انداختند و توانست کاخ طاغوت را به لرزه درآورد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد فراهانی در چهارمین همایش مدیران هیئات مذهبی سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی ولایت قم در حال برگزاری است با اشاره به اینکه مداحان باید توجه ویژه‌ای به خطبه غدیریه داشته باشند، گفت: در این خطبه پیامبر فرموده‌اند فضایلی که خدا از حضرت علی(ع) در قرآن بیان کرده‌اند بیش از آن است که بتوان در یک جلسه آن را بیان کرد، در همین راستا باید خطبه غدیر برای مردم بازگو شود تا فضایل حضرت امیرالمومنین(ع) در جامعه گسترش یابد.

وی ادامه داد: بسیج مداحان در حقیقت بازوی بسیج برای پیگیری آرمان‌های امام و نظام در مداحی است. «هیئت، مکتبی برای انسان‌سازی» تعریف بسیج از هیئت است. اگر جایگاه هیئت به خوبی برای مستمعین تبیین شود تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: عزاداری برای امام حسین(ع) ابتدا توسط ائمه معصومین انجام شد به گونه‌ای قبل از به دنیا آمدن امام حسین(ع)، حضرت فاطمه (س) برای غربت و مظلومیت ایشان گریه کردند و در همین زمان پیامبر اکرم (ص) به حضرت فرمود در آخرالزمان امتی خواهند آمد که برای امام حسین(ع) مانند مادر بچه مرده‌ای گریه خواهند کرد.

فراهانی با بیان اینکه قدمت عزاداری برای امام حسین(ع) از ابتدای خلقت است خاطرنشان کرد: حضرت آدم زمانی که به زمین هبوط کرد حضرت جبرئیل برای بخشش وی توسط خداوند اسماء ۵ تن آل عبا را به وی یاد داد و وقتی نام امام حسین(ع) را بیان کرد حضرت آدم برای مظلومیت حضرت گریه کردند. هیئتی که امامان به برپایی آن تاکید می‌کنند هیئتی است که امام سجاد راه انداختند و توانست کاخ طاغوت را به لرزه درآورد.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با اشاره به اینکه امروز هیئات مذهبی می‌توانند شیطان بزرگ را نابود کنند، گفت: دشمن از طریق همین شبکه‌های اجتماعی موبایل و اینترنت دشمنی خود با اسلام و ایران را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: رهبری در دیدار با شعرا فرمودند «دور هم جمع شدن شعرا در کنار یکدیگر حتی اگر کاری هم صورت نگیرد موجب حل شدن خیلی از مشکلاتشان می‌شود» همین موضوع در مورد مداحان و مدیران هیئات نیز صدق می‌کند.

فراهانی در همین راستا گفت: امام موسی کاظم(ع)می‌فرمایند: «وقتی برادران دینی با هم دیدار کرده و دور هم جمع شوند شیطان از این موضوع ناراحت شده در حدی که گوشت سالمی بر صورت شیطان باقی نمی‌ماند.» هیئات باید نوجوانان و جوانان را نسبت به سیره اهل بیت(ع) آگاه کنند و باید هیئات مهارت دین مدار کردن را به مستمعین آموزش دهند.

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با اشاره به اینکه در هیئات از عالم دینی استفاده شود بیان کرد: شاید عده‌ای از مداحان به مسائل دینی عالم باشند ولی تمام آنها این مهارت را ندارند از طرفی روز به روز بر شبهات دینی افزوده می‌شود که به همین دلیل باید مدیران هیئات از روحانیون و علمای دین استفاده کنند. باید به شبهات پاسخ داده شود تا راه نفوذ دشمن بسته شود و کسی می‌تواند به این سئوالات پاسخ دهد که اشراف کامل بر موضوعات دینی و احادیث داشته باشد.

فراهانی با بیان اینکه شبهات امروز از صدر اسلام وجود داشته و پاسخ آنها آسان است به شرطی که عالم به دین باشیم، افزود: نماز اول وقت یکی از موضوعاتی است که باید هیئات توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در گذشته جلسات هیئات با نماز شروع و با نماز به پایان می‌رسید و همین موجب تاثیرگذاری هرچه بیشتر هیئت بر روی مستمعین می‌شد.

وی با تاکید بر استفاده از قرآن در مداحی‌ها و تلفیق ذاکری با آیات قرآن تصریح کرد: احکام دین در هیئات برای اطلاع هرچه بیشتر مردم بیان شود.

رئیس سازمان مداحان کشور گفت: رهبری در زمینه مطالب مورد استفاده مداحان فرموده‌اند «غیر از لفظ و غیر از مضمون سازی لفظی، مقوله‌ای به نام مقوله مطلب وجود دارد یعنی آنچه مداح بیان می‌کند بسیار مهم است» همچنین در ادامه فرموده‌اند «ذاکری که موجب بصیرت افزایی مستمع نشود وقت خود و مستعمین را تلف کرده است.»

وی در پایان با بیان اینکه جایگاه ولایت فقیه باید در هیئت‌ها تبیین شود، اظهار کرد: رهبری در مورد بیان مباحث سیاسی در هیئات فرمودند ما هیئت سکولار نداریم، هیئت واقعی هیئتی است که اهل مقاتله، جان دادن و خون دادن باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *