جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

روحانی خطاب به آمانو: منصف باشید

يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 445611
رئیس جمهور با بیان اینکه ما در اجرای برجام به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم گفت: امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.
روحانی خطاب به آمانو: منصف باشید
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وظایف این آژانس را مهم و پیچیده در عرصه فنی، حقوقی و سیاسی توصیف کرد و اظهار داشت: ما علاقمند هستیم افکار عمومی جهان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتماد نمایند، زیرا اعتماد به این نهاد مهم به مردم جهان آرامش می‌دهد.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ سال گذشته روابط گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و همواره تلاش کرده این مناسبات، خوب، منظم و قانونی باشد،گفت: توقع ما از آژانس بیش از آن چیزی نیست که در اساسنامه آن آمده است و ما به دنبال خواسته‌ای بیش از قرارداد پادمان فی‌مابین ایران و آژانس نیستیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی، افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک طرف بر فعالیت‌ هسته ای کشورها نظارت می‌کند تا انحرافی در مسیر برنامه‌های صلح‌آمیز آنها ایجاد نشود و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا کشورها از فناوری‌های پیشرفته صلح آمیز در عرصه هسته‌ای بهره‌مند شوند و ما امیدواریم این نهاد با انجام وظایفش، حرکتش را در ماه‌های آینده در زمینه کمک به پیشرفت علمی کشورها از جمله ایران افزایش دهد.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعتقادات دینی و مذهبی و در چارچوب دکترین نظامی خود هرگز در پی دستیابی به هیچ یک از سلاح‌های کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود، گفت: خوشبختانه حقانیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در طول سالیان گذشته و نظارت‌ها و بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آن را اثبات و بر این نکته تأکید شده است که ایران هرگز انحرافی از برنامه صلح‌آمیز خود نداشته است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات خوب ایران با کشورهای ۱+۵ ، از همه این کشورها بخاطر بکارگیری تمام توان خود در طول دو سال مذاکرات که منجر به یک توافق مهم و تاریخی شد، قدردانی و خاطر نشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافق نقش مؤثری خواهد داشت.

رییس جمهور با ابراز خرسندی از اینکه ایران در مذاکرات با ۱+۵ در نهایت در زمینه مطالعات ادعایی به یک مدالیته برای توافق دست یافت و سندی نیز میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد، نحوه همکاری دستگاه‌های مربوطه در ایران با آژانس به منظور حل برخی مسایل باقیمانده را ارزشمند دانست و گفت: ما در اجرای برجام به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم شما نیز منصفانه‌ بر اجرای توافق برجام نظارت داشته باشید.

«یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار، رفت و آمد و مذاکرات در خصوص توافق وین و نحوه اجرای برجام را مهم ارزیابی کرد و گفت: آژانس علاقمند است تا همه مسایل را در چارچوب گفتگو و مذاکرات به نتیجه برساند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز خرسندی از گسترش همکاری میان ایران و آژانس پس از انتخاب دکتر روحانی به ریاست جمهوری ایران و انجام توافق برجام و امضاء نقشه راه میان ایران و آژانس پس از دیدار اخیر با ریاست جمهوری کشورمان اظهار داشت: آژانس به دنبال شفاف‌سازی در مسایل و اجرای وظایف محوله است که می‌تواند پایه‌های خوبی برای همکاری بلندمدت باشد.

وی با قدردانی از ترتیبات فراهم شده در جریان این سفر برای انجام مأموریت‌های آژانس اظهار امیدواری کرد، گزارش کارشناسان آژانس در زمینه PMD هر چه سریع‌تر در چارچوب برجام، پس از توافق با اعضای کشورهای مذاکره‌کننده در شورای حکام ارایه شود.

آمانو تأکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حرکت گام به گام، منظم و رو به جلویی در بررسی برنامه‌های مرتبط با ایران در نظر گرفته است و تلاش می‌کند، با بی‌طرفی و تأکید بر حقایق گزارش خود را منعکس کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا رئیس جمهور کشور ما از آمانو می خواهد منصف باشد، آیا روحانی نمی داند ایشان از خود اختیاری ندارد و تنها مجری سیاست های غرب و آمریکا است؟