پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بیماری‌ایرانی بجای بیماری‌هلندی در اقتصاد

يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 445523
دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه کاهش تورم با حربه رکود باعث بروز بیماری ایرانی به جای بیماری هلندی در اقتصاد می‌شود گفت: دولت بر سه چهارم اقتصاد تسلط دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ماشاءاله عظیمی با بیان اینکه سهم همه بخش های غیردولتی اقتصاد کشور از ۲۵ درصد کمتر است گفت: این موضوع به این معنا است که دولت بر بیش از سه چهارم اقتصاد احاطه مالکیتی دارد که نشان می دهد بخش های غیردولتی اقتصاد باید در کنار یکدیگر باشند و با هم همکاری کنند.

دبیر کل اتاق تعاون ایران تورم، عدم شفافیت مالی و عدم کنترل مبادی را از مسائل مهم و حیاتی اقتصاد دانست و تاکید کرد: یکی از راه های پیشگیری از این مشکلات، پرداختن به ابعاد اجتماعی اقتصاد است.

عظیمی افزود: هرچه در شعارهای دولت شاهد تدبیر باشیم، باید به شکل نشانه های امید در اقتصاد مشاهده شود. وی از ایجاد قیمت های دستوری انتقاد کرد و گفت: قیمت های دستوری باعث می شود تورم را با حربه رکود نگه داریم که بسیار مهلک است و بعد از آن به جای بیماری هلندی، بیماری ایرانی در اقتصاد ایجاد می شود که عوارض آن را شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول در بخش تعاون بر کنار هم قرار گرفتن همه اهالی اقتصاد شامل بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: بخش های تعاونی و خصوصی باید با یکدیگر همکاری کنند و حداکثر کمک فکری را به دولت بکنند.

وی از تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف خبر داد و بیان داشت: این دبیرخانه به معنای این است که بخش های غیردولتی اقتصاد که سهم کمتر از ۲۵ درصد در اقتصاد دارند، با یکدیگر همکاری می کنند.

این مقام مسئول در اتاق تعاون ایران با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص تعاون و مقاومت هایی که در زمینه برون سپاری ها به وجود می آید گفت: در شرایط پساتحریم و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، بخش های غیردولتی باید دارای ایده و نظر باشند تا بتوانند سهم خود را در اقتصاد افزایش دهند.

عظیمی بیان داشت: اتاق تعاون دارای پیشنهاداتی نیز برای تقویت جنبه های مردمی اقتصاد است. بخش های غیردولتی اقتصاد باید در برنامه های سنواتی که سیاست های پولی و مالی در طی پنج سال مشخص می شود، دارای برنامه مخصوص به خود باشند.

دبیر کل اتاق تعاون ایران از حضور نماینده های اتاق تعاون در ۳۰ کارگروه ویژه برنامه ششم توسعه خبر داد. وی بر باور بیش از پیش مدیران و دولتمردان به تعاون تاکید کرد و گفت: اقتصاد تعاونی باید در پساتحریم و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی که برگرفته از تعالین اخلاقی و دینی است، بیش از گذشته جاری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *