شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

یک بام و دو هوا در افزایش قیمت شیر

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 445349
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در حالی از توافق صنایع لبنی با دامداران مبنی بر افزایش قیمت پلکانی شیر خام خبر می‌دهد که صنایع لبنی هیچ‌ توافقی در این باره را تأیید نمی‌کنند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از گذشت ۱۵ ماه از اعلام مصوبه قیمت ۱۴۴۰ تومانی شیرخام این مصوبه هنوز اجرا نشده و تلاش همه جانبه دامداران برای افزایش قیمت شیرخام و رساندن آن به قیمت مصوب بی‌نتیجه مانده است.

پس از اعلام قیمت مصوب خرید شیرخام، صنایع لبنی با این استدلال که بازار کشش افزایش قیمت محصولات لبنی را ندارد و با این اقدام مصرف لبنیات کاهش می‌یابد از اجرای مصوبه امتناع کردند.

در ۱۵ ماه گذشته اتفاقات زیادی توسط دامداران برای رساندن قیمت شیرخام به قیمت مصوب اتفاق افتاد که از جمله این اتفاقات می‌‌توان به تجمع دامداران مقابل دفتر ریاست جمهوری اشاره کرد که براساس آن دامداران خواستار شدند که مسئولان به اجرایی شدن مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین قیمت ۱۴۴۰ تومانی برای شیرخام رسیدگی کنند.

بعد از این تجمع اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستور داد که ستاد تنظیم بازار جلسه‌ای تشکیل دهد و تعیین قیمت شیرخام را در دستور کار قرار دهد.

براساس این گزارش اقدامات دامداران تا آنجا پیش رفت که بالاخره در اوایل مردادماه سال جاری، محمد شریعتمداری معاون اول رئیس جمهور در ابلاغیه‌ای به اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سازمان حمایت را مکلف به اجرایی کردن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان کرد و براساس این ابلاغیه تصور دامداران بر این بود که دیگر قطعا صنایع قیمت خرید شیرخام ۱۴۴۰ تومان را اجرایی می‌کنند.

اما برخلاف تصور این ابلاغیه هم کارساز نشد و همچنان صنایع لبنی بر دلیل خود مبنی بر عدم افزایش قیمت‌ها مصمم ماندند و با این دلیل که بازار توان افزایش قیمت ندارد از اجرای هرگونه مصوبه و ابلاغیه در مورد افزایش قیمت شیرخام خودداری می‌کنند.

البته هفته گذشته مدیرعامل جدید اتحادیه مرکزی دامداران از توافقی تاریخی بین دامداران و صنایع لبنی خبر داد و گفت: بالاخره بعد از گذشت ۲۰ سال برای اولین بار صنایع لبنی و دامداران بر سر موضوعی برای حفظ صنعت دامپروری با هم به توافق رسیدند و برای پایان دادن به کش و قوس‌های یکساله تصمیم گرفتند افزایش پلکانی قیمت شیرخام را عملیاتی کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در این رابطه گفت: در جلسه‌ای که با حضور انجمن صنفی دامداران، اتحادیه مرکزی دامداران و صنایع لبنی برگزار شد با افزایش ۸ درصد قیمت شیرخام و رساندن آن در مرحله به هر کیلو ۱۳۷۰ تومان موافقت شد و قرار شد صورتجلسه‌ای توسط صنایع لبنی تهیه شود و به ستاد تنظیم بازار برای بررسی تبعات آن ارسال شود.

البته هنوز چندی از انتشار این خبر نگذشته بود که محمد فرد نایب رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با تأکید برگزاری جلسه بین دامداران و صنایع لبنی، گفت: هیچ توافقی بین دامداران و صنایع بر سر افزایش قیمت شیرخام اتفاق نیفتاده است و فقط مباحثی در مورد افزایش قیمت‌ها در جلسه عنوان شده است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیرخام برای شرکت‌های تولیدی بار مالی دارد و ممکن است برخی صنایع از انجام آن خودداری کنند گفت: جلسه مذکور در راستای بررسی چگونگی حل مشکلات دامداران اتفاق افتاد اما نتیجه‌ای از آن حاصل نشد زیرا قرار است که مسئولان صنایع لبنی با صاحبان صنایع جلسه‌ای برگزار کنند و بعد از برگزاری آن جلسه می‌توان نتیجه‌ تصمیم‌گیری را اعلام کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی: رقم افزایش قیمت خرید شیرخام به ۱۳۷۰ تومان را تایید نمی‌کنم.

به گزارش فارس در حالی که بین دامداران و صنایع لبنی در مورد توافق انجام شده بین دامداران و صنایع لبنی ضد و نقیض گویی وجود دارد معاون امور تولیدات دامی با تأیید برگزاری جلسه بین دامداران و صنایع توافق انجام شده بین دامداران و صنایع را برای افزایش قیمت پلکانی شیرخام و رساندن آن را به قیمت ۱۳۷۰ تومان تأیید می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: طبق شواهد سریال تکراری تقاضای افزایش قیمت شیرخام توسط دامداران و امتناع از افزایش قیمت توسط صنایع لبنی هنوز به قوت خود باقی است و علیرغم برگزاری جلسات متعدد پیرامون موضوع ذکر شده در ماه‌های گذشته هیچ‌گونه گره‌گشایی در آن حاصل نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *