پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

گزینه‌هایی که پس از برجام هم روی میز ماند

شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 445307
س از انعقاد برجام در ۲۳ تیرماه سال جاری، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج، انتظار داشتند تا از حجم اظهارات تهدید‌آمیز و خصمانه هیئت حاکمه آمریکا علیه ایران کاسته شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ...
به گزارش جهان به نقل از میزان، بیش از دوماه از انعقاد سند برجام می گذرد؛ در این مدت لحن و ادبیات هیئت حاکمه آمریکا در قبال ملت ایران نه تنها تغییری نکرده، بلکه در بعضی موارد بر شدت اظهارات خصمانه مسئولان آمریکایی نیز افزوده شده است.

در گزارش پیش‌رو، نگاهی خواهیم داشت به تمام اظهارات تهدیدآمیز و اعلام مواضع و اقدامات مسئولان آمریکایی پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای.

اوباما: در صورت نیاز حمله نظامی می‌کنیم!

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چند روز پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای در مصاحبه با بی بی سی، با بیان اینکه واشنگتن امیدوار است که مسائل باقی‌مانده با ایران از طریق دیپلماتیک حل شود، اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا در صورت نیاز در قبال ایران از روش‌های نظامی بهره بگیریم!

اوباما در مصاحبه با بی بی سی این را هم گفت که اگر ايران تلاش کند که با وجود اين توافق(برجام) پس از ده سال و يا پس از بيست سال به بمب برسد آنگاه رئيس جمهور آمريکا در موضع قدرتمندتری برای برداشتن گام های ضروری ازجمله گزينه نظامی برای جلوگيری از روی دادن اين موضوع خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه دولتی انگلیس، گفت: ایران در واقع یک دین‌سالاری بی‌رحم، ضدآمریکا و ضداسرائیل است که هلوکاست را انکار می‌کند، از نایبان تروریست خود حمایت کرده و در منطقه دست به اقدامات ثبات‌زدا می‌زند. ممکن است که آن‌ها تلاش کنند که حقه بزنند، اما به واسطه این توافق، ما به شکلی به مراتب موثرتر از وضعیت بدون توافق، قادر خواهیم بود که مچ آن‌ها را بگیریم!

اوباما: ایران دشمن ماست و ما به ایران اعتماد نداریم

اما سخنان تهدیدآمیز رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران پس از انعقاد برجام تنها به مصاحبه او با شبکه وابسته به دربار سلطنتی انگلیس منحصر نماند و اوباما طی اظهارات و اعلام مواضع دیگری رویکرد خصمانه خود در رابطه با کشورمان را نیز عیان کرد؛ از جمله آنکه وی در جریان کنفرانس ویدئویی با جامعه یهودیان آمریکا گفت: این توافق اساساً برای این طراحی شده است که ایران را برای ۱۵ سال نخست در محوطه جریمه قرار دهد، جایی که حتی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیز به شدت محدود است. پس از ۱۵ سال، با فرض اینکه آن‌ها به توافق پایبند بوده باشند، شما می‌توانید برداشتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آنها را شروع کنید اما منع تولید نیروی هسته‌ای تسلیحاتی تا ابد ادامه می‌یابد و همیشه در چارچوب سختگیرانه‌ترین رژیم بازرسی‌ها یعنی پروتکل الحاقی، تحت نظارت خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس ویدئویی خود، گفت: نحوه کار به این شکل است که آن‌ها باید فردو را که الان یک مرکز زیرزمینی در نظر گرفته می‌شود، واقعاً تعطیل کنند، اکثر سانتریفیوژهای نطنز (که روی زمین است) را خارج سازند، رآکتور آب سنگین اراک را به طور کامل تغییر کاربری دهند، بازرسی‌ها را برقرار سازند و قبل از این که تحریم‌ها برداشته شود، آن‌ها باید کارهایی انجام دهند. این اقدامات، اقداماتی بزرگ است. آنها باید ۹۸ درصد ذخایر اورانیوم خود را نابود یا صادر کنند.

اوباما افزود: ما در این نقطه روابط خود را با ایران عادی نمی‌کنیم. کاری که الان می‌کنیم این است که یکی از مشکلات سرنوشت‌ساز را حل می‌کنیم و آن را از میان برمی‌داریم. اما تحریم‌های خودمان را که به علت سوابق حقوق بشری و تروریسم برقرار شده است، حفظ می‌کنیم. این تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. ما نه تنها قادریم تحریم‌های خود را ادامه دهیم بلکه می‌توانیم تحریم‌های سازمان ملل را نیز که از تحریم‌های هسته‌ای مجزا هستند و به ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله و دیگر سازمان‌های تروریستی مربوط می‌شود، حفظ کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه کنفرانس ویدئویی خود با یهودیان این کشور، یک بار دیگر بر راهبرد کلی و تغییرناپذیر دولت متبوعش تاکید کرد و گفت: ایران دشمن ماست و ما به ایران اعتماد نداریم؛ توافق ما براساس اعتماد نیست بلکه براساس راستی‌آزمایی است. آنها مجموعاً حدود ۵-۶ میلیارد دلار از این توافق به دست خواهند آورد. پیوند ما با اسرائیل، صرفاً براساس مصلحت نیست بلکه مانند روابط خانوادگی و پیوند نسل‌ها و ارزش‌ها و تعهدات مشترک است.

امنیت اسرائیل و عواطف اوباما

اوباما در مصاحبه با جیم‌آیزنر سردبیر سایت یهودی "فوروارد و" درباره احتمال هزینه پول‌های آزاد شده پس از تحریم‌ها در زمینه حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله گفت: ما اکنون با قدرتی منطقه‌ای طرف هستیم که در حملات و تجاوزات غیرمتقارن و غیرمتعارف و نیابتی خوب است و این چیزی است که ما به همراه یکدیگر می‌توانیم با آن مقابله کنیم و آن را متوقف کنیم. به همین علت است که من کشورهای خلیج(فارس) را به کمپ‌دیوید دعوت کردم تا به طور موثرتری با آنها در جلوگیری از انتقال تسلیحات و تقویت همکاری اطلاعاتی هماهنگی انجام دهیم و از آنها در هماهنگ کردن سیستم‌های دفاع موشک‌های بالستیک حمایت کنیم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: روشن است که امنیت اسرائيل موضوعی است که به شدت عاطفی است و درست هم همین است و من نگران نیستم زیرا اطمینان دارم این (توافق) امنیت و ایمنی بیشتری هم برای اسرائیل و هم برای آمریکا در پی خواهد داشت و اگر هنگامی که دوربین‌ها دارند نشان می‌دهند، سانتریفیوژها خارج می‌شوند، و ذخایر اورانیوم غنی‌شده یا از ایران خارج و یا نابود می‌شود و تاسیساتی که نگران‌کننده بود، تعطیل می‌شوند و بازرسان کارشان را به شکلی موثر انجام می‌دهند، آنگاه فکر می‌کنم ارزیابی از این توافق متفاوت خواهد بود.

کری: گزینه نظامی هنوز از روی میز برداشته نشده است

اما درشت گویی‌ها و اظهارات خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران تنها به رئیس جمهورشان منحصر نماند و جان کری وزیر خارجه آن‌ها نیز در مصاحبه‌های مختلف، به تبعیت از مافوقش، ملت ایران را تهدید کرد. هنوز امضاهای پای سند برجام خشک نشده بود که جان کری طی مصاحبه‌ای اظهار کرد: گزینه نظامی هنوز از روی میز برداشته نشده است و می‌توانیم آن را در دست بگیریم؛ ... اگر ایران باز هم دسترسی را فراهم نکند، مرتکب نقض ماهوی توافق شده است؛ ما همه گزینه‌هایمان را داریم. مراجعه به سازمان ملل، اعمال مجدد تحریم‌ها یا گزینه نظامی اگر بخواهیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین کمک مستشاری ایران به جنبش‌های مقاومتی در سطح منطقه را یکی از دلایل دشمنی آمریکا با کشورمان دانست و گفت: انزوای ایران به علت حمایت از تروریسم و حمایت از تجارت سلاح و حمایت از حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان ادامه خواهد داشت. حزب‌الله یک سازمان تروریستی است و تا زمانی که ایرانی‌ها از آن حمایت کنند،‌ ما در برابر آنها خواهیم بود. ما در برابر تحرکاتی که در حمایت از ایران در دیگر کشورها انجام می شود، خواهیم ایستاد.

جان کری همچنین در جریان مصاحبه با رویترز بار دیگر لاف و گزاف مورد علاقه آمریکایی‌ها را تکرار کرد و گفت: آمریکا همچنان گزینه اقدام نظامی درباره ایران را روی میز دارد و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا اگر مجبور باشد از گزینه اقدام نظامی استفاده خواهد کرد.

وی در مصاحبه مزبور مدعی شد: سپاه پاسداران ایران همچنان خواستار دستیابی به بمب هسته‌ای است!

مونیز: توافق وین(برجام) بخشی از رویکرد امنیتی‌ ما برای خاورمیانه است

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم که پای ثابت دورهای آخر مذاکرات هسته‌ای بود، پس از انعقاد برجام، همچون اوباما و کری، به ایراد اظهارات تهدیدآمیز علیه ایران پرداخت؛ وی در یک نشست خبری توجیهی در جمع خبرنگاران صهیونیست موسوم به «انجمن خبرنگاران دیپلماتیک اسرائیلی» (IDSA) اظهار داشت: این توافق ذره‌ای تغییردر روابط ما با دوستان و متحدان خود در منطقه همچون اسرائیل، کشورهای عضو همکاری خلیج(فارس) و برخی دیگر از کشو‌های عرب منطقه، به وجود نخواهد آورد.

مونیز همچنین این را هم گفت که توافق وین(برجام) بخشی از رویکرد امنیتی‌ ما برای خاورمیانه است. وی حصول توافق وین را موردی برای چرخش واشنگتن به سوی تهران ندانست و افزود: تا زمانی که ایران دست از حمایت از تروریسم برندارد در چارچوبی که قرار داشته است، باقی خواهد ماند و توافق مزبور به مانند ابزاری برای این مهم است تا یک تهدید موجود برداشته شود!

وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با "ان‌بی‌سی" با بیان اینکه توافق با ایران نوآورترین و سخت‌‌گیرانه‌ترین توافق است، گفت: این توافقنامه(برجام) به هیچ‌ وجه باعث نمی شود تا ما مخالفت خود را با اقدامات ثبات زدای ایران از جمله حمایت از تروریسم و ناآرامی‌های یمن، قطع کنیم. مونیز همچنین این را هم گفت که آن‌ها حقوق مدنی مردم را نقض می‌کنند!

سخنگوی کاخ سفید: برجام، هدف قراردادن تاسیسات هسته‌ای ایران را تسهیل می‌کند

"جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در یکی از نشست‌های خبری خود پس از برجام گفت: با توافق، گزینه نظامی بهبود خواهد یافت؛ براساس اطلاعاتی که طی سال‌های توافق و از طریق رژیم بازرسی‌ها به دست می‌آید،تصمیمات ایالات متحده و اسرائیل برای هدف قرار دادن تأسیسات هسته‌ای ایران به شکل عمده‌ای تسهیل خواهد شد.

اما در ادامه اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مبنی بر سهولت تجاوز به ایران به موجب توافق هسته‌ای، نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد: مقامات دولت اوباما و دیگر حامیان توافق هسته‌ای با ایران در تلاش برای کسب رأی تأیید کنگره خطاب به قانونگذاران آمریکایی گفتند که اگر خواهان بمباران ایران هستید، از توافق هسته‌ای حمایت کنید!

در ادامه این گزارش آمده است: طی نشستی در کنگره آمریکا و با حضور تحلیلگران مؤثر، مقامات دولتی این مطلب را بیان کردند که بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران براساس توافق وین(برجام) جزئیات مهمی را آشکار خواهد کرد که اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد به ایران حمله کند، می‌توانند برای هدف‌گیری بهتر به کار برده شوند. در همین حال، "آستین لانگ" استاد دانشکده امور بین‌الملل و عمومی دانشگاه کلمبیا گفت: اگر می‌خواهید ایران را بمباران کنید، باید از این توافق بسیار هیجان‌زده شوید. هرچه که درباره برنامه هسته‌ای ایران و زیرساخت‌هایی که مبنای این برنامه هستند بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید آن را هدف بگیرید؛ پس در نتیجه شما تنها توان غنی‌سازی اورانیوم آنها را فلج نمی‌کنید بلکه توان ایران برای جایگزینی برنامه غنی‌سازی‌اش را هم از بین می‌برید.

کلاپر: نگرانی اسرائیلی‌ها از ایران منطقی است!

جیمز کلاپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در حاشیه نشست امنیتی سالانه مؤسسه "اسپن" در مصاحبه با شبکه خبری "ان بی سی" گفت: اگر این سؤال مطرح شود که آیا توافق ۱۰۰ درصد و کاملا تضمین کننده ردیابی هر اقدام ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای است؟ باید گفت خیر. اما با این توافق در موقعیت بهتری برای کسب اطلاع و دسترسی نسبت به قبل قرار می‌گیریم.

وی با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده از سوی "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد توافق صورت گرفته گفت: به نظر من آنها واقعاً نگران هستند و مبالغه‌ای مطرح نیست، آنها این وضع را به مثابه تهدیدی برای هویت خود می‌بینند و بیشتر اسرائیلی‌ها همین نظر را دارند. کلاپر افزود:تشکیلات امنیتی ما و اسرائیلی‌ها در مورد توانایی‌ها و نیات ایران توافق نظر دارند.

مقامات امنیتی و نظامی آمریکا: ضرورت تقویت دیوار دفاعی واشنگتن در خاورمیانه پس از برجام

پس از انعقاد برجام، علاوه بر سیاستمداران آمریکایی، مسئولان امنیتی این کشور نیز پیرامون آن به اظهار نظر پرداختند و در رابطه با ضرورت تقویت ابعاد نظامی آمریکا در منطقه و حمایت از حکام مرتجع عرب ، توصیه‌هایی را به سردمداران کاخ سفید ارائه کردند.
رابرت شر دستیار ویژه امور استراتژیک وزیر دفاع آمریکا به رویترز گفت: تردیدی نداریم که سامانه موشکی ایران همچنان تهدیدی برای امنیت و منافع آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای و اروپایی ما خواهد بود و در نتیجه پنتاگون به تقویت طرح سامانه دفاعی موشکی در خاورمیانه با همکاری شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

ژنرال کنت تودوروف معاون پیشین آژانس دفاع موشکی آمریکا نیز با تاکید بر لزوم ادامه برنامه‌های دفاعی آمریکا در خاورمیانه گفت: بدترین اشتباهی که در این مرحله می‌توانیم مرتکب شویم همین است که بگوییم خب توافق کردیم و می‌توانیم موضع دفاعی خود را کاهش دهیم اما باید گفت که ضرورت تقویت دیوار دفاعی ما در خاورمیانه بیش از پیش احساس می‌شود.

هیلاری کلینتون: مبادا امنیت اسرائیل به خطر بیفتد!

اما اظهارات تهدیدآمیز و خصمانه علیه ایران پس از برجام تنها به مقامات فعلی آمریکا منحصر نماند و مقامات سابق این کشور نیز، همنوا با سردمداران کاخ سفید، هجمه‌ها و تهدیداتی را علیه ایران مطرح کردند؛ از جمله "نیکلاس برنز" معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه "ساوثرن مین" گفت: توافق هسته‌ای بخش کوچکی از راهبرد کلی مهار ایران است و امیدوارم این توافق اجرایی شود. اوباما و جانشین او و یا حتی رئیس‌جمهور بعد از اوباما باید تلاش کنند قدرت ایران را در منطقه مهار کنند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز که این روزها درگیر فعالیت‌های انتخاباتی است، در جریان یکی از کمپین‌های تبلیغاتی‌اش گفت: این توافق (برجام) سرآغاز یک گشایش دیپلماتیک نیست. ما نباید انتظار داشته باشیم که این توافق به تغییر رفتار ایرانی‌ها منجر شود. کلینتون همچنین برای نشان دادن ارادتش به صهیونیست‌ها، از اوباما خواست تا هوشیار باشد و اجازه ندهد به واسطه توافق با ایران، امنیت اسرائیل به خطر بیفتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *