پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱
رئیس سازمان غذا و دارو تشریح کرد

ماجرای رانت در واردات روغن پالم

جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 445165
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم بیش از سقف تعیین شده روغن پالم وارد شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر رسول دیناروند در حاشیه بازدید از نمایشگاه آشامیدنی ها و صنایع وابسته، با بیان اینکه سقف تعیین شده برای واردات روغن پالم ۳۰ درصد مصرف روغن کشور است، اظهارداشت: با توجه به میزان واردات بیش از این سقف تعیین شده در ۶ ماهه نخست امسال ترخیص روغن پالم تا پایان شهریور ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱.۴ میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود، گفت: حدود ۴۰۰ هزار تن آن باید از طریق روغن پالم تامین شود. این در حالی است که در سال ۹۲، ۷۵۰ هزار تن واردات پالم داشته ایم.

دیناروند با بیان اینکه مصرف روغن پالم ممنوع نیست، افزود: با توجه به اینکه قیمت روغن پالم ارزان تر و میزان اشباع اسید چرب آن بالاتر است توصیه بر محدود شدن مصرف آن است.

وی ادامه داد: مجوز واردات و ثبت سفارش با وزارت بهداشت نیست اما برای رعایت سقف ۳۰ درصدی واردات روغن پالم، از سال ۹۳ میزان واردات را کنترل می کنیم از این رو اگر سقف واردات از ۳۰ درصد مجاز بیشتر شود اجازه ترخیص نمی دهیم.

دیناروند گفت: صنایع قنادی، شیرینی، شکلات، بستنی ها و روکش بستنی از مواردی است که به مصرف روغن پالم نیاز دارد و از آنجا که روغن پالم به این صنایع نرسیده است از انجمن روغن و وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم مجوز واردات ۱۷۰ هزار تن روغن پالم برای صنایع غذایی در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار تن هم در صنعت روغن برای تولید روغن های خانوار نیمه جامد و سرخ کردنی نیاز داریم، افزود: واردکنندگان نمی توانند از یک قسمت به قسمت دیگر کمک کنند، ترجیح ما این است روغن پالم در صنایع غذایی مصرف شود زیرا درصد استفاده این روغن کم است یعنی در شیرینی، شکلات و بستنی ممکن است از روغن پالم به اندازه ۲ درصد استفاده شود اما در در روغن های خوراکی ممکن است تا ۶۰ درصد از روغن پالم استفاده شود.

دیناروند گفت: روغن پالم برای روغن مخصوص سرخ کردنی هم در حد نیاز باید تامین شود چرا که در غیر اینصورت به علت قیمت پایین، جایگزین سایر روغن ها در جایی می شود که نیاز نیست.

وی با بیان اینکه عمده روغن هایی که از ترخیص آن ممانعت شده است مربوط به روغن خوراکی است، گفت: صنایع روغن خوراکی در حالی که سهم روغن پالم خود را دریافت کرده اند مازاد بر نیاز خود روغن پالم می خواهند که هم اکنون میسر نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شما در برخورد با امضاهای طلایی ممنوعیت ترخیص روغن پالم را وضع کردید، گفت: وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که برای ممانعت از رانت احتمالی موجود در این بخش باید تعرفه واردات روغن پالم افزایش یابد.

دیناروند افزود: اگر ۲۰ درصد تعرفه روغن پالم در مقایسه با روغن های دیگر بیشتر شود اختلاف قیمتی که موجب سودجویی می شود از بین می رود به عبارت دیگر واردات صرف جاهایی می شود که ضرورت دارد اما اگر تعرفه اصلاح نشود این روغن چون ارزان تر است علاقمندی به افزایش واردات آن خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان این مطلب که سهمیه بندی واردات و ثبت سفارش بر عهده وزارت بهداشت نیست، تاکید کرد: ما می گوییم هر سه ماه ۱۰۰ هزار تن روغن پالم می تواند وارد شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: برای اینکه رانت از بین برود باید اصلاحاتی صورت گیرد که پیشنهاد ما در ستاد تنظیم بازار، اصلاح تعرفه واردات روغن پالم بود که مورد استقبال اعضای ستاد قرار گرفت و اگر روغن پالم از سایر روغن ها ارزان تر نباشد، رانت شکل نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع غذایی به روغن پالم نیاز دارد و نمی توانیم جایگزینی برای آن داشته باشیم، تصریح کرد: اجازه نمی دهیم روغن پالم بیشتر از سقف تعیین شده وارد شود این مصوبه شورای عالی سلامت است و ما تعهد کرده ایم ضمن اینکه مردم هم انتظار دارند وزارت بهداشت به وظیفه خود عمل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
عزیز جا زدی مگر می شود ادم در مصرف سم کم یا زیاد استفاده کند بیشتر تلاش کن عزیز تا مثل بقیه نشوی