سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۱۱
وقتی دانشجویان برای اساتید پایان‌نامه و پروپوزال می‌نویسند

کارگری دانشجو برای استاد!/ استاد این کلاس؛ شاگرد کلاس دیگر است

پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 445049
نظام ارزشیابی تحصیلی در دانشگاه‌ها و آیین‌نامه‌های ارتقای اساتید باعث شده نگاه استاد به دانشجو فارغ از روابط معلم و شاگردی، نگاه کار راه‌انداز هم باشد.
کارگری دانشجو برای استاد!/ استاد این کلاس؛ شاگرد کلاس دیگر است
گروه جامعه جهان نيوز: نظام ارزشیابی تحصیلی در دانشگاه‌ها و آیین‌نامه‌های ارتقای اساتید باعث شده نگاه استاد به دانشجو فارغ از روابط معلم و شاگردی، نگاه کار راه‌انداز هم باشد، به طوری که برخی اساتید برای پذیرفتن مسئولیت‌های آموزشی و پژوهشی و حتی ارتقا و ادامه تحصیل‌شان روی ظرفیت‌های دانشجویان خود حساب می‌کنند. به ایجاد این روابط ناموزون کلاسی، گسترش آموزش عالی، توجه کمتر به کیفیت و نمره‌محوری نیز دامن می‌زند. اکنون و در آستانه بازگشایی مراکز علمی و آموزشی و دانشگاه‌ها، برخی گروه‌های دانشگاهی خواستار بازنگری در این روابط بر اساس آیین‌نامه‌ها و ضوابط جدید هستند.

با گسترده و فراگیر شدن آموزش عالی و حضور و وجود مراکز آموزشی و پژوهشی در اقصی نقاط کشور، کنترل بر روند فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی سخت‌تر می‌شود. بنابراین ستاد آموزش عالی در عمل غیر از سیاستگذاری و تعیین سرفصل‌ها و کمی تا قسمتی نظارت، کار دیگری از پیش نمی‌برد و بقیه فعالیت‌ها به خود دانشگاه‌ها و به نوبه خود به دانشجو و استاد سپرده شده است که این شیوه در نوع خود دارای نقاط ضعف و قوت است. علاوه بر این ساحت دانشگاه به عنوان یک مرکز آموزشی و تربیتی و پژوهشی فراتر از بایدها و نبایدها است و انتظار از آن در تراز مرکزی است که ورودی‌های منابع و امکانات را به خروجی‌های رفاهی و اقتصادی و معیشتی برای مردم تبدیل کند و صدالبته که در این مسیر دادن اختیار و استقلال و آزادی در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات طبیعی است.

استاد این کلاس؛ شاگرد کلاس دیگر!

در عین حال چارچوب تعیین کردن برای رابطه انسانی میان استاد و دانشجو امکان‌پذیر نیست اما امروزه در دانشگاه‌ها شاهد پدیده‌های نویی در روابط دوسویه استاد و دانشجو هستیم که عده‌ای برای تعریف و حتی مطالعه آنها به دنبال نام می‌گردند. سوءاستفاده از دانشجو، یکی از نام‌هایی است که گروهی برای نوع جدیدی از ارتباط میان استاد و دانشجو انتخاب کرده‌اند. در این نوع رابطه بخش‌هایی از کارهای استاد به دانشجو محول و در نهایت کل کار به نام استاد تمام می‌شود، مثلاً استادی برای ترجمه یک کتاب، آن را بین دانشجویان کلاسش تقسیم می‌کند و در بهترین حالت در ازای بخشی از نمره پایان ترم واحد درسی کار را از آنها می‌خواهد. آخر سر هم ترجمه‌های جمع‌آوری شده از دانشجویان در قالب یک کتاب تدوین و نام استاد هم به عنوان مترجم درج می‌شود. این رابطه وقتی جالب‌تر می‌شود که استاد این کلاس، شاگرد کلاس دیگری است و انجام تکالیفی را که استادش برایش تعیین کرده، به دانشجویانش می‌سپارد. نوشتن پروپوزال، نوشتن بخش‌هایی از پایان‌نامه و تز، تهیه پرسشنامه، انجام تحقیقات و مطالعات میدانی، مراجعه به منابع علمی کتابخانه‌ای و اینترنتی در ازای نمره، نمونه‌هایی از وظایف اساتید است که دانشجویان انجام می‌دهند. این دست روابط بین استاد و دانشجو صورت خوشایند دیگری نیز دارد مثلاً استاد در ارتباط با یک مرکز تولیدی و خدماتی است که قسمتی از پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی خود را به دانشجویانش می‌سپارد که در صورت موفقیت دانشجو، امکان جذب و استخدامش در آن مرکز فراهم می‌شود. در این صورت علاوه بر اینکه کار استاد راه افتاده، شغل دانشجو نیز تضمین شده است.

همه چیز زیر سر آیین‌نامه ارتقاست

محمد قدسی، استاد دانشگاه شریف در گفت و گو با «جوان» ضمن تأیید وجود چنین رابطه‌ای میان دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، ضمن خودداری از اینکه روی اینگونه روابط نامی بگذارد، می‌گوید: اگرچه در شکل‌گیری این روابط که کمتر به میل و اراده دانشجو است، وزارت علوم به طور مستقیم نقش ندارد، اما آیین‌نامه ارتقا و رقابت نامعتادلی که میان اعضای هیئت علمی ایجاد می‌کند، تعیین موظفی ساعات تدریس، آزاد گذاشتن دست هیئت امنا در جذب هیئت علمی، چیدمان نامناسب هرم هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی و تأمین معیشت استاد باعث می‌شود استاد مشغله زیادی داشته باشد و به تمام کارهایی که می‌پذیرد، نرسد، بنابراین بخشی از آنها را چه دانشجو بخواهد، چه نخواهد بر عهده او می‌گذارد و برای توجیه کارش نیز برای این کارها نمره‌ای در نظر می‌گیرد. وی نظام ارزشیابی تحصیلی دانشجویان را نیز در شکل‌گیری و تداوم این روابط دانشگاهی مؤثر می‌داند.

البته در آیین‌نامه‌های انضباطی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی، چنین اقدامی عنوان تخلف ندارد و بنابر اعلام هیئت نظارت وزارت علوم، تاکنون نیز موردی از شکایت و رسیدگی به این موارد گزارش نشده و در عمل تعیین نوع کارهای کلاسی و بارم‌بندی نمره امتحانی در محدوده اختیارات استاد تعریف شده است، با این حال چنانچه این مسئله با میل و رغبت دانشجو نباشد و پشت آن اجباری از سوی استاد وجود داشته باشد، اهداف آموزشی و پژوهشی و حتی تربیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینها ک مهم نیستش ک....
مهم اینه بتونیم یه مسعله سیاسیتو دانشگاه پیدا کنیم داد بزنیم...
وقتی نگاه به دانشگاه فقط سیاسی باشه همینه آخرش میشه بورسیه و ماادرئک ماالبورسیه...
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
من خودم دانشجوی دانشگاه تهران هستم اساتید گروه ما همه شغل دوم و حتی سوم دارند اصلا دانشکده تشریف نمیارن. وقتی هم میان یه کتاب در حال ترجمه دارند که به ما میدن ترجمه کنیم براش. اگه ترجمه هم نکنیم سه نمره از امتحان پایان ترم کم می کنه
یک عضو هیات علمی
United States
جالب است! عجیب است که در دانشگاه ما این موضوع برعکس است!
تو لیسانس استادمون برای 0.5 نمره اضافی به بهانه کمک به تز دکترای مهندسی ترافیک یکی از دوستانش از ما خواست کلی وقت بزاریم و به صورت میدانی یک مورد چهار راه رو در حالت با ثانیه شمار و بدون ثانیه شمار بررسی کنیم. بعدا فهمیدین این یک پروژه ترافیکی شهرداری بوده که این شرکت استاد میلیون ها تومن از شهرداری بابت نتایجش پول گرفته و صداش رو هم درنیاورده.... خیلی از اساتید پروژه های شرکت هاشون به عنوان تز دانشجویی و.... رو دوش دانشجو میندازن و با بیگاری گرفتن از دانشجو کلی پول به جیب میزنن...درحالی که اگه قرار بود یک پروژه از دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به اساتید و دانشجویان ارائه بشه دانشجو هم بهره مند میشه ولی اساتید قانون رو دور میزنن و خارج از دانشگاه این جور پروژه ها رو بر میدارن
Iran, Islamic Republic of
به داد دانشجوهای دکترا برسید
دانشجو
باسلام
باید وزارت علوم روش دیگری بجای پایان نامه تدویننماید تا این معضل رفع شود به قول قدیمی ها ریش دانشجو دست استاداست و محکوم به اجراء دستورات به اصطلاح استادان خود می باشند و داشجویان در این زمینه مظلوم واقع شدند.
خیلی خوبه دانشجوها باید خوشحال هم باشن
با مهدل 10 و 11 دانشجوی دکتری گرفتن و بورسبه کردن نتیجش همینه
یلدا
مرسی بابت این مقاله که حقیقت محض است. نمونه های بارز این نوع اساتید در دانشگاه {...} هستند که جهت ارتقا خود از دانشجو ارشد و دکترا کار می کشند. ارتقایی که همه میدانن چطور بدست امده و عادلانه نیست
شقایق ش
من خودم دارم برا استادم همه جوره کارگری میکنم
مخاطب عام
وضع دانشگاههای ما اسف بار است، زحمت ارتقای علمی اساتید را دانشجویان فعلی می کشند و لابد وضع ارتقای خودشان را دانشجویان اینده.

وقتی مجلات به اصطلاح علمی وقتی مقاله ای چاپ می کنند که حتما اسم استاد سرشناسی داشته باشد و یا بده بستان بین دبیران و هیات تحریریه های این مجلات جریان دارد راه ما همان داستان کبک و کلاغ است.

شرح ماجرا را در مکتوب زیر بخوانید:
خلاف جریان جلد اول و دوم