سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

سامانه‌مجازی راه‌ابریشم برای‌ایران وچین

پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 445028
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نشست امضای تفاهم‌نامه با رئیس کتابخانه ملی خلق چین از ایجاد سامانه مجازی راه ابریشم بین کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی چین خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست دیدار و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با هان یونگ جین رئیس کتابخانه ملی خلق چین در کتابخانه ملی برگزار شد.

صالحی امیری در این نشست با اشاره به برنامه هیئت چینی در ایران، گفت: این هیئت در این سفر چندروزه از کتابخانه ملی ایران، موزه ملی ایران، کتابخانه ملک، آثار تاریخی شهرهای اصفهان و شیراز بازدید خواهد داشت. همچنین این هیئت امروز از آرشیو و کتابخانه ملی بازدید و با مسئولان سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامی و سایر شخصیت‌ها نیز دیدار کرد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در مذاکرات امروز اجمالاً بر سر آن توافق کردیم، همکاری مشترک در زمینه‌های برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، تبادل منابع فرهنگی و امکان ایجاد سامانه مجازی راه ابریشم برای پژوهشگران ایرانی و چینی بود. برگزاری هفته فرهنگی ایران در کتابخانه ملی چین و هفته فرهنگی چین در کتابخانه ملی ایران از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: آنچه که برای ما اهمیت دارد، توسعه روابط فرهنگی و تبادل منابع آموزش‌های تخصصی در سطح طرفین با کتابخانه ملی چین است. ما خوشبختانه سابقه طولانی و مثبت روابط اقتصادی و فرهنگی با چین داریم که البته می‌توانیم به گسترش روابط فرهنگی بیاندیشیم. حرکت‌های بزرگ فرهنگی چین می‌تواند دستاورد خوبی برای پژوهشگران ایرانی باشد. شناخت جامعه چین نیز از تمدن بزرگ ایرانی می‌تواند به تبادلات فرهنگی بیشتر و توریسم منجر شود.

صالحی امیری یادآور شد: براساس آموزه‌های دینی ما رسول اکرم فرموده‌اند که علم را بیاموزید ولو در چین باشد. از این منظر تبادل فرهنگی و علمی با چین را یک ضرورت تلقی می‌کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: ظرفیت اقتصادی بین دو کشور گسترده است اما ظرفیت فرهنگی آنچنان که باید دیده نشده است. سفر رئیس کتابخانه ملی چین به ایران می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه در این زمینه باشد.

در ادامه این نشست هان یونگ جین رئیس کتابخانه ملی خلق چین نیز به روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: چین و ایران فرهنگ و تمدن دیرینه دارند و این دوستی صمیمی از قبل وجود داشته است، ما در این سفرگفت‌وگوی دوستانه‌ای با رئیس سازمان و کتابخانه ملی ایران داشتیم که هردو طرف نقطه نظرات مشترکی در پیشبرد اهداف فرهنگی ارائه کردند.

وی ادامه داد: درگذر جاده ابریشم می‌توانیم نقاط فرهنگی‌مان را ارتقا دهیم و در زمینه‌های مختلف مانند تبادل نیرو این تعاملات را بیشتر کنیم. ما به عنوان انسان‌های فرهنگی و نمایندگان این دو کتابخانه بزرگ در عرصه تکنولوژی باید قوت خود را بیشتر کنیم.

هان یونگ جین ادامه داد: در زمینه کتابخوانی الکترونیکی نیز مذاکراتی انجام دادیم که امیدواریم هرچه سریعتر به اهداف خود برسیم، البته باید همزمان با تبادل کارشناسان زبده میان دو کتابخانه در زمینه تکنولوژی نگهداری منابع و غیره نیز کارهایی انجام دهیم که قرار است بحث کارشناسی آن انجام شد.

رئیس کتابخانه ملی خلق چین در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره وضعیت کتابخانه ملی چین گفت: کتابخانه ملی چین تعداد ۳۴ میلیون کتاب را در خود جای داده است و به نوبه خود کاملترین کتابخانه از نظر نگهداری نسخ خطی در این کشور است. در این کتابخانه تعدادی از کتابهایی که مربوط به شرق می‌شود نیز نگهداری می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *