پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جعفری: مدعیان دخالت ایران سند رو کنند

پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 445019
وزیر خارجه عراق ضمن تشریح سیاست خارجه این کشور در قبال دیگر کشورها بر لزوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد و از مدعیان دخالت ایران خواست تا برای اثبات ادعای خود سند و مدرک ارائه کنند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ابراهیم جعفری در گفتگویی با روزنامه الشرق الاوسط به موضوعات مهم عراق پرداخت. وی درباره نشست اخیر ائتلاف همپیمانی ملی گفت: نشست ائتلاف همپیمانی ملی به‌اعتبار اینکه بزرگترین فراکسیون در داخل پارلمان عراق محسوب می‌شود، تشکیل شد. این نشست پس از اصلاحات نخست وزیر تشکیل شد و آخرین تحولات امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و خدمات رسانی را مورد رایزنی قرار دادیم و نخست وزیر نیز در این نشست حضور داشت و پرونده‌های مهمی مورد رایزنی قرار گرفت.

وزیر خارجه عراق درباره روند اصلاحات در عراق گفت: پست‌های برخی از رهبران حذف شده است و برخی از شغل‌های رده‌پایین کاهش یافته است و درباره حقوق و مزایا و کاهش آن اقداماتی انجام شده است.این اصلاحات از نظر من خوب است اما کافی نیست.

دولت عراق در اجرای اصلاحات جدی است

ابراهیم جعفری درباره اینکه آیا حذف معاونان رئیس جمهوری عملی شده یا هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، بیان کرد: به‌محض اجرای تصمیم همه چیز تمام شد و احدی از معاونان اعتراضی نکردند، فقط ملاحظاتی داشتند زیرا این اقدامات برای آنها غافلگیر کننده بود. سقف نهایی درباره انجام اصلاحات وجود ندارد و زمانی که یک پرونده فساد تمام می‌شود پرونده‌ای دیگر شروع می‌شود و باید روند اصلاحات را ادامه دهیم. همه کشورها از این مشکلات رنج می‌برند و نمی‌توانیم دنیای بدون فساد را تصور کنیم. عراق بر عملیات اصلاحات و مقابله با چالش‌ها عزم جدی دارد و برای بهتر شدن هر کاری می‌کند. دولت عراق در اجرای اصلاحات جدی است، اصلاحاتی که برای مردم خدمات به‌دنبال دارد و بر فساد غلبه می‌کند و پایه‌های دموکراسی را تقویت می‌کند.

وی افزود: ما از حدود پنج سال قبل گفته‌ایم که سیستم طایفه‌ای بد است و باید در آن تجدید نظر صورت گیرد زیرا عراق را در وضع درستی قرار نمی‌دهد خواه این سهمیه بندی دینی باشد یا مذهبی یا سیاسی. مؤسسات باید افراد خبره و شایسته سیاسی و مالی را مورد توجه قرار دهند. متخصصان در همه زمینه‌ها اعم از بهداشت تا کشاورزی و دیگر زمینه‌ها باید به کار گرفته شوند. سیستم طایفه‌ای باید از بین برود و این به‌نظر من مهم است. مؤسسات باید معیارهایی برای جذب کارکنان داشته باشند تا بهترین‌ها را جذب کنند. ما از بحران کفایت رنج می‌بریم، باید معیارهایی به کار گرفته شود که ضامن عدالت و حضور افراد شایسته و لایق در مؤسسات شود.

وی همچنین درباره تعامل عراق با دیگر کشورهای عربی گفت: یمن، تونس، مصر و لیبی همه برادران ما هستند و ما از جایگاه مسئولیت پذیری با آنها تعامل می‌کنیم و نه عاطفی. ما درباره هر کشور عربی از موضع صداقت سخن می‌گوییم و تصمیمی که به‌نفع آن کشور باشد. ما قرارداد دائمی با حاکم نداریم بلکه منشور انسانی دائم با ملت آن کشور برای ما مهم است. دولت‌ها تغییر می‌کنند. دولت مصر چندی قبل تغییر کرد اما ملت، جغرافیا، الاهرام و نیل پابرجاست.

داعشی‌ها از بیش از ۸۰ کشور وارد عراق شده‌اند

ابراهیم جعفری درباره ضعف مالی عراق با وجود اینکه کشور ثروتمند و غنی است تأکید کرد: عراق کشوری سرشار از ثروت است اما در نتیجه جنگ علیه تروریست‌های داعش و پایین بودن قیمت نفت با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو است. عراق به کمکهای انسان‌دوستانه برای خانواده‌های آواره از مناطق دیالی، الانبار، صلاح الدین و موصل نیاز دارد و نیز به کمک برای بازسازی مناطق آزادشده نیاز دارد. عراق به حاکمیت، قانون اساسی و هویت ملی خود پایبند است و به تنوع دینی، مذهبی و قومی تعلق خاطر دارد. ساکنان عراق امروز در همزیستی با یکدیگر به سر می‌برند و در دولت سازی مشارکت دارند، اما آیا کسی باور می‌کند که داعشی‌ها از بیش از ۸۰ کشور بیایند. در حال حاضر عراق و امنیت آن در معرض تهدید است و امنیت کشورهای همسایه و منطقه و جهان نیز در معرض تهدید قرار دارد، این حمایت واقعی را طلب می‌کند و اینکه همه تلاش‌ها در برابر این خطر جهانی و حفظ وحدت و سلامت ملتها به کار گرفته شود.

تروریسم مانند خانه عقرب است

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سؤال که آیا کشور مشخصی علیه عراق تحرک انجام می‌دهد، افزود: هنگامی که سکوت کردند و اجازه دادند که تروریست‌ها به‌سمت ما بیایند خودشان این را می‌دانند. تروریسم مانند خانه عقرب است، بچه‌های عقرب علیه مادر خود اقدام می‌کنند و آن را می‌خورند.

۴۰درصد الانبار و ۷۰درصد صلاح‌الدین آزاد شدند

ابراهیم جعفری درباره نتایج تحولات میدانی و هنگامی که این رسانه سعودی تلاش کرد که تلاش‌های نیروهای مردمی و امنیتی عراق را زیر سؤال ببرد، گفت: نتایج معقول بوده است، به‌طور مثال در الانبار حدود ۴۰ درصد به دست نیروهای عراقی آزاد شده است. در مناطق دیگر از جمله صلاح الدین ۷۰ درصد مناطق آزاد شده است و در جنوب بغداد و کربلا صددرصد آزاد شده است.

وی درباره منشأ انفجارهای تروریستی در عراق بیان کرد: همان‌طور که گفتم چهل درصد از الانبار آزاد شده است و این یعنی تروریست‌ها هنوز در این منطقه فعال هستند و همچنین در صلاح الدین.اما رسانه‌ها حرفی از مناطق آزادشده نمی‌زنند و فقط تحرکات داعش را مورد توجه قرار می‌دهند. اینها رسانه‌های تروریسم هستند به‌ویژه که اگر از روی عمد باشد و مواضع واقعی را بیان نکنند و به نقش نیروهای عراقی که در سخت‌ترین شرایط چگونه فعالیت کردند اشاره نکنند.

بحران تروریسم عراقی نیست

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از این مصاحبه درباره تلاش‌های بین المللی در حمایت از عراق گفت: حمایت باید متناسب با حجم چالش‌ها باشد نه صرفاً تصمیم، باید نوعی توازن میان حجم چالش و میزان تلفات و خسارات باشد.عراق امروز وارد جنگی شدید با تروریسم است و باید مورد حمایت قرار گیرد. بحران تروریسم عراقی نیست زیرا اگر این گونه بود این همه رنج و جنگ طولانی علیه آن نمی‌شد. ما مشاهده می‌کنیم که جنگ با تروریسم در سه مرحله کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است.اگر به هر کشوری بنگریم می‌توانیم سقف نهایی در نظر بگیریم اما این به‌مفهوم ریشه‌کنی تروریسم از همه کشورها نیست، زیرا تروریسم از کشوری که با آن مبارزه می‌کند به کشور دیگر می‌رود. تروریسم ابتدا از آمریکا شروع شد و به اروپا و استرالیا و سپس خاورمیانه رسید و اخیراً از افغانستان شروع شد و به شام و عراق رسید و از عراق به کشورهای دیگر و از همین رو نمی‌توانیم سقف زمانی مشخص کنیم.

نقش ایران در عراق

وزیر خارجه عراق درباره نقش ایران در عراق نیز گفت: ایران به‌خوبی می‌داند که بی‌ثباتی عراق بر اوضاع آن تأثیر می‌گذارد و به‌فرض که متغیرات انسانی، اسلامی و حسن همجواری را مورد توجه قرار ندهد حداقل منافع ایران در ثبات عراق است.

گشایش سفارت عربستان در بغداد

ابراهیم جعفری درباره گشایش سفارت سعودی‌ها در عراق پس از عید قربان آن را در راستای ایجاد ارتباط و پل دوستی میان دو کشور دانست و افزود: من در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دیدار کردم و راه‌های توسعه روابط را بررسی کردیم و وی به من گفت که کشورش مایل به تقویت روابط و ثبات و وحدت صف و ریشه‌کنی تفرقه است. سفیر عربستان طی روزهای آینده در راستای تعمیق روابط به عراق می‌آید.

روابط عراق با جهان عرب

وزیر خارجه عراق درباره روابط کشورش با جهان عرب گفت: ما دیدارهایی از کشورهای عربی داشتیم. ما اگر دعوتی بشود، قبول می‌کنیم و از دیگران نیز برای آمدن به عراق دعوت می‌کنیم. خصومتی با هیچ کشور عربی نداریم. ما حامی سیاست درهای باز و همکاری کامل هستیم و در پرونده‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و دیگر موارد تعامل می‌کنیم.

اصلاحات در اتحادیه عرب

جعفری درباره اصلاحات در اتحادیه عرب اعلام کرد: ما ملاحظاتی داریم و انجام اصلاحات ضروری است. باید اصلاحات صورت گیرد و همه خواستار آن هستند. برخی اشتباهات و ملاحظات وجود دارد و ما منکر وجود اشتباهات بزرگ در اتحادیه عرب نیستیم اما ما باید در این باره توافق کنیم که چگونه این اشتباهات را با سرعت بررسی کنیم و دستاورد مناسب داشته باشیم.

نیروی عربی مشترک

وزیر خارجه عراق درباره نیروی عربی مشترک نیز گفت: امیدواریم که طرح نیروی عربی مشترک در مسیر مبارزه با تروریسم قرار بگیرد، اما موضوع ابراز امیدواری و ترسیم نقشه درست و مبتنی بر عدالت درست یک مسئله و عدم تعدی و خدشه به حاکمیت کشورها موضوع و مسئله دیگر است.

ربوده‌شدن کارگران ترکیه‌ای

وزیر خارجه عراق درباره کارگران ترکیه‌ای ربوده شده نیز بیان کرد: این اقدام محکوم و غیر قابل قبول است. این به کشور همسایه و نظام عراق لطمه می‌زند.

واکنش به ادعای دخالت ایران

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق در پاسخ به سؤال جهت‌دار این رسانه سعودی درباره نقش ایران در کشورهای عربی اعلام کرد: عراق مخالفت دخالت هر کشوری در امور داخلی دیگر کشورهاست اما هنگامی که بحث از دخالت می‌شود باید سند و مدرک وجود داشته باشد که نشان دهد ایران حاکمیت این کشورها را نقض می‌کند، به‌طور مثال در سال ۲۰۰۶ صباح الاحمد نخست وزیر کویت به ما اعلام کرد که دو تبعه این کشور به سوریه رفته‌اند و به عراق وارد خواهند شد و باید مراقب آنها بود تا مشکل سازی نکنند، آیا باید بگوییم که دولت کویت تروریستی است زیرا دو تبعه آن را بازداشت کردیم و نخست وزیر این کشور ما را مطلع کرده است؟ ما نمی‌توانیم یک کشور را تروریسم بدانیم صرفاً به‌خاطر اینکه دو نفر از اتباع آن را بازداشت کنیم. امروز تروریست‌هایی از ۸۰ کشور به عراق آمده‌اند، آیا ما باید با کشورهایی که این افراد از آنجا آمده‌اند دشمنی بورزیم؟ آیا باید ۸۰ دولت و ۸۰ پارلمان را تروریست بدانیم؟ این در عرف روابط عربی و بین المللی وجود ندارد و ما با این کشورها روابط خوبی در همه زمینه‌ها داریم.

وی درباره اینکه وزیر خارجه بحرین مدعی کشف مواد منفجره‌ای که از ایران آمده، شده است، تأکید کرد: من از این موضوع اطلاعی ندارم. تا زمانی که سند و مدرک کافی برای محکومیت کشوری پیدا نکنیم باید اظهارات مسئولانه داشته باشیم.

وزیر خارجه عراق درباره طرح موضوع تروریسم در اتحادیه عرب گفت: محکوم کردن کافی نیست و باید از کشورهای جنگزده حمایت کنیم. ما امروز آواره‌هایی داریم که همه قربانی تروریسم هستند، ما به نیازهای واقعی برای مقابله با این اوضاع نیاز داریم. عراقی‌ها خون دادند و کمکی دریافت نکردند. ما نمی‌خواهیم که کسی کنار ما بجنگد بلکه ما خواستار کمک اطلاعاتی و حمایت سازمان‌های بین المللی هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *