پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

عربستان در مارب زمین گیر شد

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 444946
ائتلاف سعودی پس از هفته‌ها تبلیغات روانی، کماکان نتوانسته استان مأرب را به پایگاهی برای حمله زمینی به «صنعاء» تبدیل کند. شکست‌های پی در پی از نیروهای یمنی و دهها کشته، حاصل چندین عملیات نیروهای سعودی بوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روز گذشته، ائتلاف سعودی اقدام به قطع راههای مواصلاتی به صنعاء و بمباران دو پل شمالی و جنوبی پایتخت کرد. در این میان بار دیگر رسانه‌های جریان سعودی از این بمباران به منزله شروعی برای حمله زمینی به صنعاء یاد کردند. هر چند این گونه تبلیغات و عملیات‌های روانی هفته‌هاست ادامه دارد و «احمد عسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی هرگونه حمله زمینی به پایتخت یمن را رد کرده و گفته است: اولویت ما فعلا استان‌‌های تعز و مأرب است.

شب گذشته، هواپیماهای ائتلاف سعودی، پل مقشله (استان الحدیده به صنعاء) پل لاحمه (المحویت به الحدیده)، پل زحام (صنعاء به المحویت) و پل شرس (عمران به حجه) را بمباران کردند.

همچنین هواپیماهای سعودی سه مرتبه مسیر بین صنعاء، عمران و حجه را نیز بمباران کردند.

به نوشته روزنامه الاخبار، این بمباران‌ها در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای زمینی ائتلاف سعودی در استان مأرب هیچ پیشروی نداشته‌اند تا بتوانند این استان را به پایگاهی برای حمله به صنعاء تبدیل کنند و در مقابل نیروهای ارتش و انصارالله یمن، توانسته‌اند تا کنون جلوی ۴ حمله همه جانبه نیروی‌های زمینی ائتلاف سعودی را بگیرند و خسارت‌های سنگینی را به این نیروها وارد کنند.

بنا به این گزارش موشک‌های نیروهای یمنی باعث شده است تا ائتلاف سعودی، مجبور به نصب موشک‌های «پاتریوت» در منطقه «صافر» در استان «مأرب» شود. منطقه‌ای که پیش از این شاهد کشته شدن بیش از ۹۰ نیروی ائتلاف سعودی در یک حمله موشکی ارتش یمن بود.

الاخبار ادامه می دهد: در دور روز گذشته ۱۷۰ نیروی ائتلاف سعودی کشته شده‌اند که در بین آن‌ها نیروهای سعودی، اماراتی و بحرینی حضور دارند و همچنین ۵۰ تانک و ماشین نظامی نیز منهدم شده است.

طبق این گزارش، در استان «عدن» در جنوب یمن، اختلاف بین امارات و نیروهای حزب الاصلاح پس از برکناری «نایف البکری» استاندار «عدن» ( وابسته به حزب الاصلاح) بالا گرفته است.

حزب الاصلاح از احزاب وابسته به عربستان و با مشی اخوانی است و همواره از سوی عربستان حمایت مالی شده‌اند.

* انصارالله: پرچم امارات در یمن را پایین آوردیم

به نوشته روزنامه الاخبار، در میان سانسور شدید اخبار کشته شدگان اماراتی در یمن از سوی رسانه‌های جریان سعودی، روز گذشته دولت این کشور، به کشته شدن دو اماراتی در استان «مأرب» اعتراف کرد.

امارات تا کنون به کشته شدن ۶۱ سرباز خود در یمن اعتراف کرده است. روز گذشته نیز به هنگام محاصره یک گردان مربوط به ائتلاف سعودی، از سوی ارتش و انصارالله یمن در استان «مأرب» ۲۷ نیروی متجاوز خارجی، کشته شدند.

یک منبع نزدیک به کمیته‌های مردمی به الاخبار گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی آمادگی کامل در برابر هرگونه حمله‌ای دارند و تا کنون توانسته‌اند در چندین جبهه پیشروی خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: روز گذشته نیروهای یمنی توانستند ضربات سنگینی به نیروهای ائتلاف سعودی وارد و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کنند.

از روز گذشته تا کنون، هواپیماها و بالگردهای سعودی پس از شکست‌های سنگین نیروی زمینی، شروع به بمباران شدید استان «مأرب» کرده‌اند.

اما در بعد سیاسی، پس از سخنان «محمد بن راشد» حاکم دبی مبنی بر اینکه «پرچم امارات را در سد مأرب نصب می‌کنیم»، «محمد علی الحوثی» عضو کمیته عالی انقلابی یمن در گفت‌و‌گو با الاخبار گفت: پرچمی که با برافراشته شدنش ما را تهدید می‌کرد را پایین آوردیم و این را خود اماراتی‌ها و همگان دیدند».

* اوضاع مرزهای عربستان

به گزارش روزنامه الاخبار، ارتش و انصارالله یمن توانستند در استان «عسیر» پس از سیطره بر بخشی وسیعی از استان‌های «جیزان» و «نجران» پیش روی کنند و همچنین یک سرباز سعودی نیز در این میان کشته شد.

در این زمان، پس از عقب‌نشینی «منصور هادی» از مشارکت در گفت‌وگوهای مستقیمی که سازمان ملل به انجام آن تا قبل از عید قربان دعوت کرده بود، «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در یمن با منصور هادی در ریاض دیدار کرد و با «خالد بحاح» نیز در مورد راههای از سر گیری مذاکرات گفت‌و‌گو خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *