سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
پس از سفر مقام سوری به قاهره صورت گرفت؛

بحران جدید در روابط ملک‌سلمان و السیسی

سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۷
کد مطلب: 444741
به دنبال انتشار خبری در یک روزنامه لبنانی درباره سفر رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره و دیدار وی با رئیس جمهور مصر ، اختلافات قاهره و ریاض شدت گرفت.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه المصریون خبرداد: گزارش‌های سعودی نشان می دهد که ریاض از اینکه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر «علی مملوک» فرستاده بشار اسد را به حضور پذیرفته، عصبانی شده است به خصوص اینکه این دیدار پس از تاکید اسد بر وجود تماس با مصر و نیز موافقت قاهره با راه حل روسی برای پایان دادن به بحران سوریه و ابقای اسد، صورت گرفته است.

روزنامه لبنانی الاخبار چند روز پیش نوشت که «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در ده روز پایانی ماه گذشته میلادی بدون سرو صدا عازم قاهره شده و با تعدادی از مسئولان بلند پایه ارتش و سرویس اطلاعات و امنیت مصر دیدار کرد و مورد استقبال «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر قرار گرفت.

منابع آگاه این سفر را بسیار موفقیت آمیز برشمرده و اعلام کردند که دو طرف از نتایج آن رضایت داشتند.

الاخبار به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که مملوک با میزبانان مصری در مورد همکاری امنیتی بین دو کشور برای مبارزه با تروریسم و چشم انداز راه حل سیاسی بحران سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

راه حل‌های پیشنهادی برای بحران سوریه، طرح استفان دمستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه به اضافه تلاش برای برگزاری «سومین نشست مسکو» از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها طرح و بررسی شد.

در این گفت‌وگوها تاکید شد، با توجه به اینکه سوریه عمق راهبردی برای امنیت ملی مصر به شمار می آید، مصر باید در قبال سوریه نقش بیشتری ایفا کند.

مسئولان مصری نیز تاکید کردند که قاهره راه حل سیاسی را تنها راه حل بحران سوریه می‌داند و معتقد است که هر دو کشور با یک دشمن مشترک یا همان اخوان المسلمین (و ترکیه) روبه رو هستند و این دشمن برای مصر بیش از سوریه خطرناک است.

همچنین مسئولان مصری به میهمان سوری خود اطلاع دادند که قاهره ایمان دارد که نظام حاکم در مصر و سوریه مبتنی بر نیروی ارتش است و ارتش پایگاه اصلی حکومت آنان به شمار می آید.

به گفته مسئولان مصری، قاهره نمی خواهد شاهد تکرار تجربه عراق و لیبی در سوریه باشد و تا زمانی که ارتش منسجم باشد، دولت سوریه نیز پابرجا است و هرگونه فروپاشی ارتش سوریه به معنی ورود به مرحله تقسیم منطقه است از همین رو مقابله با طرح تقسیم از سوریه آغاز می‌شود.

روزنامه الاخبار یادآور شد که در جریان سفر مملوک به قاهره همچنین توافق شد که روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سرگرفته شده و به زودی تبادل سفیران نیز انجام شود.

این در حالی است که برخی منابع آگاه عرب اعلام کردند که قاهره آماده است «احمد حلمی» دیپلمات سابق در کادر سفارت خود در بیروت را به عنوان سرکنسول مصر در سوریه معرفی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *