کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مونیز: به نفع همه است توافق محرمانه بماند!

24 شهريور 1394 ساعت 8:01

وزیر انرژی آمریکا در نشست خبری دیروز در وین مدعی شد، مدت اجرای سند پایانی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ به سرعت اجرای تعهدات تهران بستگی دارد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، «ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا درباره این که اجرای سند توافق‌شده بین ایران و گروه ۱+۵ چقدر زمان می‌برد، گفت: مشخص نیست.

او همچنین مدعی شد،ایران برای اجرای تعهداتش، «وظیفه بزرگی» پیش رو دارد.

«مونیز» که از اعضای حاضر در مذاکرات نفس‌گیر منتهی به امضای سند «برجام» در تیرماه سال جاری بود، این اظهارات را روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در شهر وین، پایتخت اتریش، در حاشیه پنجاه و نهمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرح کرد.

وزیر انرژی آمریکا با خاطرنشان کردن اینکه کنگره اکنون امکان ابطال «برجام» را ندارد گفت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور تمرکزش را معطوف اجرای این سند کرده است.

طبق مفاد تصریح‌شده در «برجام» توافق هسته‌ای قرار است از اواسط ماه اکتبر میلادی به اجرا درآید. با این حال دو طرف بایستی قبل از اجرایی شدن «برجام» برخی اقدامات مقدماتی را انجام دهند: ایران بایستی زیرساخت‌های هسته‌ای خود را به عقب برگرداند و گروه ۱+۵ هم باید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آماده شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اظهارات «مونیز» را اینطور پوشش داد: «آنها(ایران) وظیفه بزرگی پیش رو دارند. بسیاری زمان ۶ ماه (برای اجرای برجام) را مطرح کردند. آنها (ایرانی‌ها) البته تلاش خواهند کرد این دوره را کوتاه‌تر کنند چون صرف اقتصادی آنها در زودتر اجرایی شدن این سند است.»

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «این به میزان نیروی انسانی کازآموده آنها و توانایی‌شان برای انجام طیف زیادی از کارها به صورت موازی بستگی دارد.»

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، «مونیز» در وین با آقای «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی و سایر همکارات گروه ۱+۵ دیدار کرده است.

وزیر انرژی آمریکا گفته این رایزنی‌ها بر مسائل پیرامون اجرای «برجام» متمرکز بوده است.

«مونیز» در بخش دیگر اظهاراتش موضوع توافقات محرمانه بین ایران و آژانس که نمایندگان کنگره آمریکا خواستار دست‌یابی به آنها هستند را مطرح و از محرمانه ماندن آنها دفاع کرد. وی گفت محرمانه ماندن مفاد این توافات، «چیزی است که به نفع همه کشورهای عضو آژانس از جمله آمریکا است.»


کد مطلب: 444561

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/444561/مونیز-نفع-همه-توافق-محرمانه-بماند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com