سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۲

محدودیت در صنعت موشکی با قطعنامه ۲۲۳۱

دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 444511
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ قطعاً می‌تواند در صنعت موشکی برای ایران محدودیت ایجاد کند، گفت: بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا با یک توافق حل نمی‌شود.
به گزارش جهان، محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به علت مطرح شدن موضوع صنعت موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: قطعنامه ۲۲۳۱ دربرگیرنده ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران است، قطعنامه ۲۲۳۱ موارد قطعنامه‌های قبلی را جمع کرده و در این قطعنامه آورده است.

وی افزود: در این قطعنامه اشاره شده که مبنای کار همین قطعنامه است، لذا با توجه به این ادبیات قطعنامه مذکور الزام‌آور است، از لحاظ حقوقی اگر این قطعنامه را نقض کنیم باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و آیا منجر به صدور قعطنامه جدید علیه ایران می‌شود؟

جوکار تصریح کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ قطعاً می‌تواند در صنعت موشکی و تسلیحاتی برای ایران محدودیت ایجاد کند و الزام‌آور است. غربی‌ها و آمریکا می‌توانند به این قطعنامه استناد کنند و در بحث‌های موشکی ایران وارد شوند و ما را در صنعت موشکی و تسلیحاتی محدود کنند، البته ما این محدودیت را هرگز نمی‌پذیریم چون این موضوع به امنیت ملی ما مربوط می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما هرگز بر سر مسائل امنیت ملی کشورمان با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کنیم، تأکید کرد: طبق آنچه که اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح می‌کنند قرار نبوده موضوع محدودیت موشکی و صنعتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ گنجانده شود، لذا مطرح شدن مسئله موشکی ایران در این قطعنامه نشان‌دهنده آن است که غربی‌ها واقعاً قابل اعتماد نیستند و ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم و نباید به آنان اعتماد کنیم و نباید روی حرف‌های آنان و حتی توافقاتی که انجام می‌دهند، اصلاً حساب کنیم.

جوکار یادآور شد: با توجه به مطرح شدن محدودیت صنعت موشکی و تسلیحاتی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ باید هوشیارانه عمل کنیم، قرار بوده مسئله موشکی ایران در قطعنامه ذکر نشود اما باز هم طرف غربی به تعهداتش عمل نکرده و آن را در قطعنامه آورده است، لذا باز هم غربی‌ها می‌توانند موارد دیگری را که تعهد داده‌اند در قطعنامه‌های دیگری علیه ایران بیاورند، بنابراین هرگز نمی‌توانیم به آنان اعتماد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا را نمی‌شود در قالب یک توافق حل کرد چون غیرقابل اعتماد بودن آمریکا جزء ماهیت و ذات این کشور است و مربوط به روحیه سلطه‌گرایانه و استکباری آمریکاست که همچنان تداوم دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *