پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
آیت الله اراکی:

احکام متعدد حقوق آب در اسلام

دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 444308
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در خصوص حقوق پیرامون آب در اسلام، احکام متعددی وجود دارد، گفت: در سیره معصومین تعلیمات گسترده ای در رابطه با رعایت حقوق آب مطرح شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نشست علمی پیرامون نقش آب در قوانین اسلامی با حضور آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب، مایکل مسئول بخش آب و سرپناه صلیب سرخ جهانی، آنجیلیکا شاپ مسئول برنامه اسلام و حقوق بشر دوستانه، دکتر قاسمی استاد حقوق بین الملل، دکتر توحیدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم و حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمحمدی ظهر روز یکشنبه در قم برگزار شد.

آیت الله اراکی طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه مسائل پیرامون حقوق، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه منشأ آن مکاتب انبیاء است، افزود: ما معتقدیم که حقوق مقوله قبل از بشری است و خدای متعال منشاء حقوق است بنابراین الزام به حقوق یک حقیقت قبل از بشری است.

وی با بیان اینکه حقوق قبل از آفرینش بشر الزام آور بوده، گفت: از نظر ما حقوق یک مقوله قبل از انسانی است و حقوق ساخته بشر نیست و بشر چه بخواهد و چه نخواهد ملزم به رعایت آن است.

آیت الله اراکی در ادامه اظهار داشت: در فقه اسلام پیرامون رعایت حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه در درگیری های خونین، مباحث بسیار گسترده ای وجود دارد و در منابع، روایات و آیات قرآن کریم مطالب بسیار جامع ایی در رابطه با مسائل حقوق بشر در درگیری ها و جنگ ها وجود دارد.

دبیرکل مجمع با اشاره به اینکه پیرامون حقوق آب در دوران جنگ در تعالیم شیعه مطالب بسیار گسترده ای وجود دارد، گفت: یکی از بزرگترین حوادث تاریخی پیرامون آب در جنگ در واقعه کربلا رخ داده است در واقعه کربلا دو جریان متضاد می بینیم از یکسو رفتار امام حسین(ع) و اصحاب امام حسین(ع) قرار دارد وقتی که لشکر یزید به فرماندهی حربن یزید ریاحی به سرزمین کربلا رسید تشنه بودند و لشکر امام حسین آب داشت بنابرین امام حسین(ع) دستور داد که به لشکریان یزید و حتی اسبان آنها آب داده شود اما از سوی دیگر وقتی لشکر یزید بر آب مسلط شد آب را بر لشکر سید الشهداء قطع کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه حقوق آب حرف های زیادی برای گفتن داریم، اظهار داشت: باید به این نکته توجه کنیم علاوه بر بحث اصل حقوق آب باید مباحثی هم در راستای ضمانتهای اجرایی حقوق آب نیز تدوین شود.

دبیرکل مجمع افزود: بسیار تعجب می کنیم وقتی می بینیم در رابطه با مسئله ای که واقعیت ندارد یعنی تهدید اتمی ایران برای جهان، همه نهادهای حقوق بشر علیه ایران موضع گرفتند ؛اما در جریانی مثل جریان یمن که از فجیع ترین رویدادهای تاریج معاصر است هیچ عکس العملی از سوی نهادهای بین المللی نمی بینیم این در حالی است که الان همه موازین حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه در یمن پایمال می شود؛ بنابراین باید به این فکر بود که علاوه بر تدوین این حقوق، راهکارهایی نیز برای ضمانت اجرایی این حقوق نیز اندیشیده شود.

آیت الله اراکی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از نهادهای حقوق بشری، اظهار داشت: هر تلاشی که در زمینه حقوق بشر به ویژه حقوق آب چه در مراحل تحقیقات و پژوهش و چه در مراحل عمل صورت گیرد ما آماده همکاری با آن هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *