کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیشنهاد گازی فرانسه به ایران قابل‌اتکا نیست

22 شهريور 1394 ساعت 16:59

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت گفت: به نظر می‌رسد پیشنهاد فرانسوی‌ها برای گاز همراه در میدان فروزان پیشنهاد خوبی نباشد، چون مبنای محاسباتی و ابعاد مفروض آن چندان دقیق نیست و مرجع دقیقی به ما ارائه نداده‌اند.


به گزارش جهان، علی کاردر در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پیشنهاد یک شرکت فرانسوی درباره جمع آوری گاز مشعل میدان فروزان گفت: پیشنهاد شرکت فرانسوی برای تولید گاز مایع طبیعی LNG از گاز مشعل در میدان نفتی فروزان هنوز به نقطه‌ای نرسیده است که بتوان به آن اتکا کرد و فقط مباحث پایه‌ای درباره آن در جریان است.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که اساساً این طرح منتفی شود، چون موضوع هنوز چندان جدی نیست.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت توضیح داد: به نظر می‌رسد، پیشنهاد فرانسوی‌ها برای گاز همراه در میدان فروزان پیشنهاد خوبی نباشد، چون مبنای محاسباتی و ابعاد مفروض آن چندان دقیق نیست و رفرنس‌های دقیقی به ما ارائه نداده‌اند و به همین دلیل احتمالاً نتوانیم از این پیشنهاد به یک نتیجه عملیاتی مشخص برسیم.

* برق گاز همراه نفت مشابه برق منابع تجدید‌پذیر

کاردر در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت بقیه پیشنهادهای مربوط به جمع‌اوری گاز همراه میادین نفتی و تولید برق از این گاز، گفت: هنوز اطلاعات مربوط به پیشنهادهای جمع‌آوری گازهای همراه و تولید برق از آن‌ها کاملاً جمع‌بندی نشده و خبری هم از عقد قرارداد نیست.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در این زمینه قیمت خرید برق تولیدشده در این پروژه‌ها از سوی وزارت نیرو است که توافقی در این زمینه حاصل نشده است.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت اضافه کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد کرده‌ایم، احکامی در بودجه ۹۵ یا برنامه ششم گنجانده شود که براساس آن برق تولیدشده از گاز همراه نفت مشابه برق تولیدشده از طریق روش‌های تولید برق تجدیدپذیر قیمت‌گذاری شود، چون با قیمت برق انرژی‌های تجدیدپذیر این پروژه‌ها هم اقتصادی شده و از آن استقبال می‌شود.

به گزارش فارس، یک شرکت فرانسوی با همکاری شرکای ایرانی خود پیشنهادی برای خرید گازهای همراه نفت تولیدی در سکوی FZ میدان فروزان به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده است و قصد دارد این گازها را با ایجاد سکوی دیگری در نزدیکی این سکوی نفتی فرآورش کرده و به LNG تبدیل کند.

براساس آمارهای وزارت نفت درباره میزان گازهای سوزانده شده در منطقه خلیج فارس در محدوده عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، حجم گازهای سوزانده شدن در سکوی FZ فروزان حدود ۵.۴ میلیون متر مکعب در روز است.

بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از این در یک برنامه تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات این پیشنهاد گفته بود:«با اشاره به برگزاری مزایده فروش گازهای همراه نفت توسط وزارت نفت و اختلاف نظر با وزارت نیرو درباره خرید برق تولیدی از این گازها، گفت: « اخیرا هم در یک مورد قرار شده مقداری از گاز فلرهای موجود در خلیج فارس را یک شرکت خریداری کند که با نهایی شدن قرارداد، تقریبا ٢٥ درصد از فلرهای موجود در این آب‌ها جمع می شود».

۲۷ آبان ماه سال گذشته، جزئیات مزایده گازهای همراه نفت برای بخش غیردولتی توسط وزارت نفت اعلام شد و این وزارتخانه برای اولین بار شرایط تخصیص این گازها به بخش غیردولتی را شفاف کرد.

با این وجود به دلیل مشکلات مختلف از جمله قیمت خرید برق تولید شده توسط این گازها از سوی وزارت نیرو، هنوز هیچ‌ یک از پیشنهادات بخش خصوصی در این باره به نتیجه مشخصی نرسیده است.


کد مطلب: 444263

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/444263/پیشنهاد-گازی-فرانسه-ایران-قابل-اتکا-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com