چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

بازیگران از کانال تلویزیون تا کانال روستا+عکس

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 444216
شبکه ای در رسانه ملی نیست که مهران رجبی بازیگر توانمند سینما و تلویزیون در آن نباشد. هفته گذشته تصاویری از اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه تهران در منطقه محروم شهرستان سردشت منتشر کرد. رجبی در بین دانشجویان اردوی جهادی بود
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، می‌گویند اولین هدف برای اردوهای جهادی، سازندگی است. آنهایی هم که برای سازندگی به اردوهای جهادی می‌روند می‌گویند: آغاز این سازندگی، خود سازی است.

سالهای اول انقلاب جهاد سازندگی اقشار مختلف جامعه را درگیر حرکتی جهادی کرد اما سالها بعد در دولت هفتم و هشتم جهاد سازندگی را جوانمرگ کردند و با وزارت کشاورزی ادغام شد. فرمان آبادانی که امام (ره) صادر کرده بود و تبدیل به یک حرکت خودجوش شده بود درگیر بروکراسی‌ها شد تا اینکه باردیگر در پرتو حرکتهای جهادی جانی دوباره گرفت.

دانشجویان کشور یکی از بلند همت‌های اردوی جهادی هستند. دانشجویان در اردوی جهادی، با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا می‌شوند.


گروهی متشکل از ۹۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که مشغول خدمت رسانی در مناطق محروم شهرستان سردشت هستند.

نکته جالب این تصاویر حضور هنرمندان سینما و تلویزیون است. هنرمندانی که کنار دانشجویان بیل و گلنگ به دست کار می‌کنند و کانالی میان روستا می‌سازند.

به طنز می‌گویند شبکه ای در رسانه ملی نیست که مهران رجبی بازیگر توانمند سینما و تلویزیون در آن نباشد. در تصاویری از اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه تهران در منطقه محروم شهرستان سردشت، مهران رجبی هم دیده می‌شود!

با مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون درباره تلاش دانشجویان اردوی جهادی گفت‌وگو کردیم.

مهران رجبی درمورد این حضور می‌گوید: تعدادی از جوانهای خوب و باسواد دانشجو همه ساله به اردوهای جهادی در نقاط محروم کشور می‌روند و سعی می‌کنند مهم‌ترین معضل روستا را در یک ترم جهادی برطرف کنند.


وی ادامه داد: در جوانی غیر از اینکه در جهاد اصغر و در جنگ حضور داشتم به جهاد اکبر هم می‌پرداختیم. جهاد سازندگی همان جهاداکبر جوانی‌های ما بود. حالا هم گرفتاری‌های و نوع حرفه‌ی ما، کمی ما را از آن فضا دور کرده است ولی بعضی موقع‌ها، برای احوالپرسی و عرض ارادات با جوانهای جهادی همراه می‌شوم.

این بازیگر سینما وتلویزیون ادامه داد: این تصاویری که می بینید مربوط می‌شود به روستای نیوژ از توابع بخش میرآباد، شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی است. من به شخصه در مقابل تمام بزرگی و گذشتی که دانشجویان حرکت جهادی دارند.

رجبی در توضیح این تصاویر گفت: یک رودخانه فصلی از میان روستای نیوژ عبور می‌کند. شیب روستا به شکلی است که هنگام بارندگی سیل در وسط روستا به راه می‌افتاد. به خاطر همین مشکل، روستاییان سالهای قبل، تلفاتی هم داده بودند. یکی از کارهای دانشجویان، کانالیزه کردن این رودخانه بود. برای همین دو دیوار به طول دویست متر و با قطر یک و نیم متر در طرفین با ارتفاع دو متری ساختند.

این بازیگر تلویزیون در توضیح نوع لباسی که پوشیده است گفت: من هم آمدم به دوستان کمک کنم. سنگی را بلند کردم و شلوارم پاره شد و دیگر شلوار کاک محمد -یکی از اهالی روستا- را پوشیدم. (با خنده می‌گوید) هیچی دیگر از اردوی جهادی، پوشیدن شلوارکاک محمد، نصیب من شد.


وقتی از رجبی می پرسیم چرا در فضای رسانه‌ها و آثار سینمایی، حرکت اردوهای جهادی گمنام مانده است، می‌گوید: البته من دو تله فیلم در همین فضای آبادانی روستا بازی کردم. ولی اینکه سینما و تلویزیون به این موضوع کم پرداخته است حرف درستی است. البته آنقدر تنوع داستان و موضوع در کشور زیاد است و همه هم از هنرمندان توقع دارند به این موضوعات بپردازند.

بازیگر «خانه پدری» ادامه داد: از ما با عنوان هنرمند اطلاق می‌کنند ولی هنر اسم عام است. خیرخواهی، عشق ورزیدن، گذشت و همه نگاه‌های خوب، علامتی از لطف خدا دارد و این هنر است. دانشجویان اردوهای جهادی هنرمند هستند و کار آن‌ها تجسم عینی هنر هستند. در حقیقت ما به دیدن هنرمندان رفتیم.

وی در مورد اینکه حضور در اردوهای جهادی می‌تواند بین هنرمندان، فراگیر شود گفت: اردوی جهادی در هر صنفی قابل تعمیم است. هنرمندان، پرستاران، پزشکان و حتی فوتبالیست‌ها می‌توانند از جمله کسانی باشند که به اردوی جهادی بروند. این چنین کارها اوایل انقلاب هم بود. مثلا کارگرهای راه‌آهن، فرهنگیان و دانش آموزان می‌رفتند و یک روستا را آباد می‌کردند. این اردوهای جهاد سازندگی به جنگ خورد و اردوها ادامه پیدا نکرد.

رجبی در آخر گفت: حالا که اردوهای جهادی دوباره جان گرفته است، در کنار حمایت‌های معنوی که باید مستمر باشد، می‌شود حمایت‌های مالی هم انجام داد. هیچ ایرادی ندارد به دانشجویان اردوی جهادی هدیه‌هایی مالی هم بدهیم؛ اگرچه اینقدر بزرگ منش هستند که نگاهشان به آسمان است ولی ملت و دولت هم در مقابل همت این عزیزان وظیفه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *