چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۴
حال و روز «تحریم» در روزهای پساتوفق از نگاه روحانی؛

آیا وعده‌های رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای محقق می‌شود/ «لغو» یا «تعلیق» مسئله این است!

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 444151
حال باید منتظر ماند و دید در زمان اجرای توافق برجام، طرف غربی همچنان بر تعلیق تحریم‌ها اصرار می‌کند یا وعده‌های رئیس‌جمهور مبنی بر لغو تحریم‌ها در زمان اجرای توافق رنگ حقیقت به خود می‌گیرد.
آیا وعده‌های رئیس‌جمهور در پرونده هسته‌ای محقق می‌شود/ «لغو» یا «تعلیق» مسئله این است!
گروه سیاست جهان نيوز: «ما تأکید داشتیم که تحریم‌ها باید برداشته شوند و نه تعلیق، البته نظر ما برداشته شدن فوری تحریم‌ا بود اما دوستان در اینجا، این موضوع را به شکلی معنا کردند و ما هم مخالفتی نکردیم ولی تحریم‌ها باید برداشته شوند. اگر قرار است تحریم‌ها تعلیق شوند، ما هم اقداماتی را که باید انجام دهیم، در حد تعلیق و نه در سطح اقدام اساسی بر روی زمین، انجام خواهیم داد....» این‌ها بخشی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان مقامات آمریکایی و اروپایی بود که پس از توافق وین در ادعاهای ضد و نقیض خود از تعلیق تحریم‌ها سخن بر زبان می‌آوردند.

در متن برنامه جامع اقدام مشترک که بعدها به برجام معروف شد آورده شده: برجام در برگیرنده برنامه‌ بلندمدت ایران مشتمل بر محدودیت‌های توافق شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده و لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های چندجانبه و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، شامل گام‌هایی برای دسترسی در زمینه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی، را موجب خواهد شد.

با این تفسیر تحریم‌های اقتصادی و بانکی و نفتی و ... باید در روز اجرای توافق به طور کامل لغو و نه تعلیق شوند و این مهمترین خواسته جمهوری اسلامی در مذاکرات در حوزه تحریم‌ها ذکر شده بود.

در همین ارتباط نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان که از سال ۹۲ و از تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده به سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای ایران را می‌داد بر این نکته که در پس توافق با غرب و کشورهای ۵+۱ باید تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه این ملت اعمال شده تماما لغو شوند، بر همین اساس اشاره‌ای به تاکیدات رئیس‌جمهور بر لغو تمام تحریم‌ها اقتصادی با نهایی‌شدن توافق هسته‌ای خواهیم داشت.

۲۳ تیر: تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی در روز اجرای توافق لغو خواهد شد

۲۳ تیرماه بعد از ظهر روز توافق ایران با کشورهای ۵+۱ در وین، حسن روحانی با حضور در یک گفت‌وگوی زنده رادیو و تلویزیونی با مردم با اشاره به نهایی‌شدن برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای گفت: حفظ توانمندی هسته‌ای، لغو قطعنامه‌ها و تحریم‌های ظالمانه و خروج پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت، اهداف ایران بود که در این برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه لغو تحریم‌ها اظهارداشت: آنها در زمینه لغو تحریم‌ها، ابتدا می‌گفتند باید ماه‌ها بگذرد و اعتماد پیدا کنیم، آنگاه تحریم‌ها را نه لغو، بلکه تعلیق می‌کنیم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پیدا کردند قدم به قدم لغو می‌شود اما امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود، برای ۵ سال نوعی محدودیت و پس از آن لغو خواهد شد.

۲۷ تیر: پذیرش حق غنی‌سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه در متن توافق

همچنین رئیس جمهور کشورمان ۲۷ تیرماه در دیدار با جمعی از مسئولان به مناسبت عید سعید فطر طی سخنانی، متن برنامه جامع اقدام مشترک را یک متن برد – برد یاد کرد و گفت: پذیرش حق غنی‌سازی ایران، لغو تحریم‌ها و تداوم تحقیق و توسعه از جمله موفقیت‌های بزرگ ما در این مذاکرات و متن توافق بوده است.

۱۱مرداد: لغو تحریم‌های اقتصادی بلافاصله بعد از اجرای توافق

۱۱ مردادماه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس دولت با مردم، روحانی در این برنامه زنده که میلیون‌ها بیننده را به خود اختصاص داده بود، ‌با بیان این مطلب که بعد از اینکه توافق عملیاتی و اجرایی شد بلافاصله تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود، اظهار داشت: بر اساس برجام و در بخش تحریم بسیار خوب و دقیق آمده است که تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و تمام تحریم‌های اقتصادی لغو خواهد شد.

روحانی اضافه کرد: به روزی می‌‌رسیم که رسماً لغو همه تحریم‌ها اعلام می‌شود و همه مراحل قانونی را پشت سر گذرانده و اقداماتی که باید انجام دهیم را آغاز می‌کنیم و انشاء‌الله ظرف حدود یک ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس هم آن اقدامات را تأیید می‌کند و عملاً لغو تحریم‌ها به اجرا در می‌آید.

رئیس جمهور همچنین از فضای پساتحریم و فضایی که برای گسترش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به وجود خواهد آمد سخن گفت و تصریح کرد: با لغو این تحریم‌ها، فضا عوض می‌شود، سرمایه و تکنولوژی به کشور می‌آید و دست ما برای فروش نفت باز می‌شود.

۲۸ مرداد: لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است

۲۸ مردادماه در نشست مشترک هیات دولت و استانداران سراسر کشور، رئیس جمهور طی سخنانی با اشاره به اینکه قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با جمهوری اسلامی در این مذاکرات به خوبی دریافتند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به هیچ وجه و هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد، گفت: رفع همه تحریم‌های ظالمانه در زمینه‌های مالی، بانکی، حمل و نقل و سایر عرصه‌های اقتصادی را هدف مهم دیگر دولت از ورود به عرصه مذاکره بود.

وی تاکید کرد: این هدف نیز به خوبی محقق شد و مقرر شده است که طرف مقابل، در آستانه آغاز اجرای توافقات صراحتاً لغو تحریم‌ها را اعلام کند و با توجه به اینکه آنها ابتدا فقط به تعلیق و سپس لغو تدریجی تحریم‌ها اصرار می‌ورزیدند، لغو کامل و یکجای تحریم‌های اقتصادی برای ما دستاورد بزرگی است.

۴ شهریور: تعلیق به جای لغو قابل قبول نیست

۴ شهریورماه دیدار اعضای هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌ رئیس جمهوری کشورمان در این دیدار طی سخنانی حفظ فناوری هسته ای و تجاری سازی آن، لغو قطعنامه های قبلی شورای امنیت در مورد ایران، برداشته شدن تحریم های مالی و اقتصادی بعد از اجرای توافق و خروج پرونده ایران در ده سال آینده از شورای امنیت را از دستاوردهای مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت: «اکنون به مرحله ای رسیده‌ایم که نام آن را باید بازدارندگی حقوقی گذاشت.»

واقعیت این است که غربی‌ها تاکنون تقریبا در همه سطوح توافق سعی کرده‌‌اند مطالبات غیرمعقولی از ایران طرح کرده و در مقابل، مطالبات منطقی ایران را نپذیرند، محدودسازی تحقیق و توسعه، تعلیق برخی تحریم‌ها به جای لغو تمامی آنها، موکول کردن همان تعلیق تحریم‌ها به اجرای یکجانبه تعهدات از جانب ایران از جمله این موارد است.

اینها بخشی از وعده‌های ریاست محترم جمهور مبنی بر لغو کامل و یکجای تحریم‌ها و نه تعلیق آنها بلافاصله بعد از اجرای توافق برجام است.

اما از همه مهم‌تر انتظار آحاد مردم از دولت و وعده مهم رئیس‌جمهور است چرا که تمام مردم اکنون با گذشت بیش از ۲۴ ماه که از عمر دولت می گذرد منتظرند که با لغو تمام تحریم‌های اقتصادی این صبر و البته اعتمادی که به تیم هسته‌ای حسن روحانی داشتند گشایش های اقتصادی و جدیدی در فضای زندگی آنان باز شود و آنان بر اساس وعده های که دولتمردان دادند بتوانند در دوران پساتحریم از شرایط بهتر زندگی و امکانات و تکنولوژی های نوین بهره مند شوند.

حال باید منتظر ماند و دید که در زمان اجرای توافق برجام، طرف غربی همچنان بر تعلیق تحریم‌ها اصرار می‌کنند یا وعده‌های رئیس جمهور مبنی بر لغو تحریم‌ها در زمان اجرای توافق رنگ حقیقت به خود می‌گیرد؛ انتظاری که مردم و رهبر معظم انقلاب از مذاکرات طولانی مدت ایران با ۵+ ۱ داشتند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رحماء بین کفار، اشداء بینهم!
Iran, Islamic Republic of
رحما علی الکفار اشدا بینهم!
فرهاد
وعده هایی که تا حالا دولت داده برای رفع تحریم ها تاکنون هیچ کدام عملی نشدن تا کی این گرانی رو دوش مردم باید بماند مرغ شده کیلویی هشت هزار گوشت کیلویی 35 هزار و....
Iran, Islamic Republic of
اينطور كه از مجموع مذاكرات كميسيون برجام مي شود فهميد
در بد مخمصه اي افتاده ايم
اگر قبول كنيم با دست خود به مسلخ رفته ايم
اگر قبول نكنيم شرايط بخصوص از لحاظ رواني سخت و تبعات آن زياد است
در حالت اول خوابهاي بدي برايمان ديده اند هم در داخل هم در بيرون

در حالت دوم با اندكي تحمل مذاكرات بعدي را مگر درست مديريت كنيم و در زمين حريف بازي نكنيم مي توانيم به نتايج بسيار بسيار بهتري برسيم

ولي كدام مرد است كه توان تشخيص بين بد و بدتر را داشته باشد
واز آن مهمتر توان انتخاب و مديريت آن را داشته باشد
ظاهرا فقط بايد به مجلس اميد بست

چراكه بقيه وا داده اند و اميدي به آنها نيست