پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نظر رهبر حزب‌کارگر انگلیس درباره ایران

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب: 444067
رهبر تازه حزب کارگر انگلیس که امروز انتخاب شد، درسال ۲۰۱۲ طی مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران و با تاکید بر لزوم عضویت تل‌آویو در ان‌پی‌تی، ترور دانشمندان هسته‌ای را بسیار خطرناک خوانده بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رهبر جدید حزب کارگر انگلیس امروز در حالی انتخاب شد که پیشتر رسانه‌های جریان اصلی در این کشور به شدت از مواضع او در قبال موضوعاتی چون ایران، فلسطین، اسرائیل و سلاح‌های هسته‌ای انتقاد کرده‌ بودند.

رهبر تازه حزب کارگر انگلیس در مصاحبه با راشا تودی مواضع خود را در قبال برنامه هسته‌ای ایران تشریح کرد.

جرمی کوربین در مصاحبه ۲۴ مارس ۲۰۱۲ با انتقاد شدید از اظهارات مقامات اسرائیلی درباره حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که ما به مذاکرات و دیالوگ نیاز داریم.

رهبر کنونی حزب کارگر در پاسخ به این سوال که «اسرائیل می‌گوید حق اقدام برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را دارد. نظر شما چیست؟» گفت: «اسرائیل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و همچنین موشک هسته‌ای دارد و توانمندی حمله هسته‌ای را هم دارد که هیچ یک از کشورهای منطقه اینطور نیستند. اسرائیل عضو ان‌پی‌تی هم نیست».

کوربین افزود: «من فکر نمی‌کنم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و مطمئن نیستم که حتی خواهان داشتن سلاحهای هسته‌‎ای باشد. تهدیدات اسرائیل برای حملات به ایران و ادامه ترورهای دانشمندان هسته‌ای بسیار خطرناک است. ایران حق قانونی برای داشتن برنامه غیرنظامی هسته‌ای دارد».

وی با تاکید بر لزوم مذاکره با ایران هم گفت: «مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال مذاکره با ایران هستند تا به بازرسی از تاسیسات ایران ادامه دهد اما فکر می‌کنم شاید نیاز به گروهی از کشورها است تا بتواند با همه بخشهای جامعه ایران دیالوگ برقرار کند چون یک بن بست بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین ایران و سازمان ملل ایجاد شده شاید حضور برخی کشورهای عضو عدم تعهد بتواند به روند مذاکره که بسیار ضروری است کمک کند. بیایید به آثار اقتصادی جنگ با ایران و از دست رفتن جانهای بسیاری در سراسر منطقه فکر کنید».

وی به این سوال که در صورت حمله اسرائیل و پاسخ ایران، آیا انگلیس و آمریکا بی‌تفاوت خواهند ماند، اینطور پاسخ داد: «من فکر نمی‌کنم اینطور باشد. آنها نیروی زیادی در منطقه دارند با توجه به پایگاه آمریکا در بحرین و نیروهای انگلیس در منطقه. نیروهای مسلح و تجهیزات جنگی بسیاری در کل منطقه پراکنده است اما خطرات جنگ در منطقه برای اقتصاد جهانی و قیمت نفت فاجعه‌بار خواهد بود. فکر می‌کنم ما باید شروع به فهمیدن جامعه ایران بکنیم البته نه اینکه از نقض حقوق بشر چشم پوشی بکنیم بلکه باید به ماهیت جامعه ایران را بفهمیم و همچنین ماهیت دیالوگ و مذاکره را با این امید که سبب کاهش تنشهای جاری و آینده‌ای پر از صلح شود».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *