پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خط ونشان جدی پلیس برای خودروسازان

شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 444008
رئیس پلیس راهور ناجا با انتقاد از ایمنی خودروهای داخلی و با تاکید بر عدم جوابگویی استانداردهای موجود با مطالبات جامعه، گفت:در صورت مشاهده نقض استاندارد در تولید، قطعاً این تخلف را به مردم اعلام می‌کنیم و از شماره‌گذاری این خودروها جلوگیری خواهیم کرد.
به گزارش جهان، سردار تقی مهری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به کیفیت پایین تولیدات خودروسازان داخلی و نارضایتی مردم از محصولات این خودروسازان و مسئولیت پلیس در این خصوص اظهار کرد: تعیین استانداردهای لازم برای تولید خودروهای داخلی، در حیطه وظایف پلیس نیست و پلیس تنها یک ناظر بر رعایت استانداردهایی است که توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست تدوین شده‌اند و شماره‌گذاری نیز تنها بر این مبنا انجام می‌شود.

* وزارت صنعت و سازمان استاندارد باید رعایت استاندارد در خودروهای داخلی را بررسی کنند

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: اینکه خودروسازان داخلی تا چه میزان استانداردهای تعیین شده را رعایت می‌کنند یا خیر، مساله‌ای است که سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را بررسی کند.

وی گفت: طبق قانون فعلی، ۵۱ استاندارد برای تولیدات خودروهای ملی تعیین شده است که وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد وظیفه نظارت بر اجرای آن را عهده دارند.

مهری در پاسخ به این سوال که آیا پلیس در مواجهه با تخلف خودروسازان داخلی از کیفیت استاندارد، همچون موضوع اسکانیا، وارد عمل می‌شود و به قول سردار رادان همچنان بر احقاق حقوق مردم می‌ایستد، خاطرنشان کرد: ما با توجه به تحلیل آمار تصادفات رخ داده در کشور می‌توانیم نظرات فنی خود را در خصوص علل تصادفات ارائه دهیم؛ از این رو ما نظرات خود در مورد خودروهایی که از نظر فنی دارای مشکلاتی بودند را به صورت کتبی به مراجع ذیربط رسانده‌ایم.

وی افزود: در مورد اسکانیا نیز حرف ما آن بود که این کارخانه باید استانداردهای تعیین شده را رعایت کند و از این رو عدم رعایت این استانداردها را پلیس، رسانه‌ای کرد و ما علاوه بر آن، گزارشات خودمان را نیز به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که پس از جلسات مکرر، به اصلاح تولید این کارخانه انجامید.

* در شرایط مشابه، خودروهای خارجی «مجروح» می‌دهند و داخلی «کشته»

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه مرجع اصلی تصمیم گیری در خصوص استانداردهای تولید خودرو در کشور، شورای عالی استاندارد است، گفت: متاسفانه ما وقتی تولیدات برخی خودروسازان غیرداخلی را با داخلی مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که به عنوان مثال در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت، وقتی خودروی خارجی دچار حادثه می‌شود، سرنشینانش مجروح می‌شوند ولی خودروهای تولید داخل، منجر به کشته شدن سرنشینان خود می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ارتقاء استاندارد فعلی خودروسازی در ایران، گفت:‌ این استانداردها را سازمان استاندارد تعیین کرده است ولی اینکه آیا واقعاً می‌شود ایمنی در خودروهای تولید داخل را ارتقا داد یا خیر بحثی است که خودروسازان داخلی باید در این خصوص تجدید نظر کنند و متولیان امر به این موضوع دقت لازم را داشته باشند.

مهری ادامه داد: درست است که ما چند سال پیش یک خودرویی را تایید کردیم اما بعد از چند سال، حتماً باید در استانداردها و تولیدات خود تجدید نظر کنیم و این را در خودروهای تولید خارج کاملاً مشاهده می‌کنیم.

* استانداردهای خودروهای داخلی قطعاً جوابگوی نیازهای امروز نیست

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به پیشرفت صنعت خودروسازی کشور در سالهای اخیر، افزود: متاسفانه علی‌رغم این پیشرفت‌ها، استانداردهای لازم در صنعت خودروسازی کشور، متناسب با افزایش سفر، نیازهای مردم، مطالبات جامعه و سبک زندگی امروز مردم کشورمان نبوده و قطعاً استانداردهای فعلی جوابگوی نیازهای مردم نیست.

* خط و نشان پلیس برای خودروسازان؛ در صورت عدم رعایت استاندارد، نام متخلفان را به مردم اعلام می‌کنیم

وی تاکید کرد: ما قطعاً در صورت مشاهده نقض استاندارد توسط خودروسازان، قطعا این تخلف آنها را اعلام کرده و از شماره‌گذاری تولیدات این خودروسازان جلوگیری خواهیم کرد.

مهری در پایان در پاسخ به این سوال که در صورت رعایت استاندارد توسط خودروسازان، چگونه برخی از خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی، در بدو خروج از کارخانه با نقص فنی عمده مواجه هستند، خاطرنشان کرد: آنچه که ظاهراً اتفاق می‌افتد آن است که تولیدات این خودروسازان داخلی، با استانداردهای اعلامی از سوی وزارت صنعت و سازمان استاندارد، تولید می‌شود و از این رو شماره‌گذاری آنها نیز انجام می‌شود ولی ما اگر در صحنه عمل مشاهده کنیم که این استانداردها رعایت نشده یا به صورت ناقص در تولیدات این کارخانجات اعمال شده است، قطعاً این تخلف را به اطلاع مردم کشورمان خواهیم رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *